Sovsystem för sommarbruk.

Hej!

Jag skulle behöva tips och råd i valet av nytt sovsystem för sommaren.

Jag tänkte införskaffa ny sovsäck och liggunderlag men har kört fast i alla valmöjligheter.
När det kommer till liggunderlag så står det mellan:
Exped hyperlite (M)
330g
R=3.1

Eller

Thermarest neo air xlite (womans / regular)
320/340g
R=3.9/3.2
Då jag är 170cm funderar jag på womans modellen som mäter 168cm då jag får ett varmare och lättare underlag.

Enl många verkar neoair vara favoriten av dem två, men tyvärr finns inte möjligheten att provligga dom vilket jag har gjort med exped som var helt ok.
Jag har även tänkt införskaffa en pumpbag i smidig storlek där exped ser ut att ha mer att välja på.

Över till sovsäck jag har kollat främst hos cumulus och roberts där
"Cumulus quilt 150" med t-lim +4 och comf +9 har lockat mest med sina 375g
Men är den för kall för sommaren (för och sensommar?)

Just för sommarbruk i lågland känns det lite onödigt att kasta ut tusenlappar när man många gånger klarar sig helt utan eller med en extra tröja för natten.
Så billigare altenativ är välkommna quilt som sovsäck sålänge det ligger omkring samma vikt.

För vår/höst har jag en The north face golden kazzo med t-lim -1 till -4 (beroende på om man läser i säcken eller påsen). Där jag har jag sovit bekvämt runt - 2 utan underställ så T-lim stämmer rätt bra med mig. Det är också denna säck som jag skall gå ifrån mellan våren och hösten vikten på denna är 944g och vill ha något mycket mindre.

Min budget verkar ha landat omkring 3000kr även om jag vill ha en lägre är jag berädd att betala för rätt saker

Nu blev det lite ihop styckat då jag sktivit på mobilen vid olika tillfällen men hoppas ni har överseende med det.

Tack på förhand!
 
Är det i skogen i södra Sverige eller på fjället? Om det är skogen i södra Sverige klarar man ju sig som du säger med en filt och varma kläder och då lär duntäcket från Qumulus funka. Jag har köpt en specialbeställd barnsovsäck från Qumulus och det gick bra. Kvalitén verkar OK. Samma material som Marmots dyraste säckar.

Sök på nätet (amerikanska forum där det är vanligare) om folks erfarenhet av quilt. Det varierar och verkar kräva mer erfarenhet/träning och riktigt varm mössa (balaklava med tjockt foder). Du har ju en sovsäck som funkar för dig ner till nollan så testa quilt och berätta hur det går :)

Jag har haft flera liggunderlag från Exped men kör nu med Thermarest. Ingen jättestor skillnad i komfort enligt mig. OBS Synmat Winterlite har inget foder i de yttre kanalerna, jag tyckte det kylde märkbart och idiotiskt designval enligt mig. Jag bytte till Thermarest p.g.a. ett Exped gick sönder första dagen på en veckotur. Som första bilden i den här tråden.

https://backpackinglight.com/forums/topic/107248/

Jag fick pengarna tillbaka av butiken och köpte ett Thermarest Xtherm. Thermarest har livstids garanti.

Min inställning är att regnkläder och luftmadrasser är förbrukningsvaror och därför köper / rekommenderar jag de med bäst garanti / kundservice.

Rekommenderar också att köpa det varmaste liggunderlaget du kan. Många som klagar på för kall sovsäck har för dålig isolering underifrån.
 
Det är tänkt för den södra delen av sverige, så det är igentligen mest för för och sensommaren, quilt har jag aldrig provat men gillar konceptet så tror jag kör på en sådan.

Såg att naturkompaniet har rea på exped just nu. Så med det får jag underlag och pumpbag för samma pris som enbart thermarest underlaget.. Tjejen är lättväkt så det är det där med prasslet med thermaresten som väger ner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.