Ventile

Under min tur runt Rogen för en månad sedan träffade jag en man som hade en jacka i materialet Ventile (tätvävd bomull). Tillverkaren var Tilak (Tjeckien) och modellen hette Loke. Jag blev mycket förtjust i såväl material som modell.
Finns det någon här som vet hur man kan få tag på en sådan jacka - eller andra jackor i samma material? Eller är eta-proof det enda alternativet?

HåkanF
 
Ganska lika...

Hejsan,

Kan tyvärr inte hjälpa dig angående själva huvudfrågan. Men jag har Klättermusens gamla klassiska anorak som är tillverkad av just ventile, medan livskamraten har en modernare Klättermusen anorak som är tillverkad av just eta-proof.

När hennes anorak var helt ny upplevde jag det som att materialet var något bättre, stod bland annat mot blötsnö en hel dag på ett helt annat sätt. Men sist var var ute på vintertur var skillnaden mindre, så det hade nog mest med fabriksimpregneringen att göra.

Totalt sett tycker jag att skillnaden är mycket liten mellan ventile och eta-proof.

/ Stefan
 
Var det en sådan?
De verkar ju ha en engelskspråkig webshop. Jag har inte kollat villkoren och fraktpriset för utlandsköp, men du kan ju gå vidare med detta själv.
 
Hur klarade man sig innan internet (och Utsidan)? Tre svar inom 25 minuter!
Tack alla! Får se om jag klarar resten själv nu...

Håkan
 
Stone Island

Hej Håkan!

Jag har ägt några Ventile-plagg från italienska Stone Island som ofta har jackor i materialet.

Stone Island är ett modemärke men jobbar en del med att ta fram nya tyger, färgtekniker mm i sitt laboratorium och har ofta ett funktionstänk. Bla har dom vid tillfällen varit med och utvecklat plagg för italienska armén. Men, plaggen är dyra och för att motivera ett köp bör du nog vara lite av en entusiast.

I en Ventile-jacka klarar du dig ofta fint men den står ju inte emot regn speciellt länge. Men det vet du säkert.

Dom har även soft shell jackor och en tätvävd ull som står emot vind och en del väta. Har använt båda typerna vid jakt. Inte Ventile då det finns tystare och följsammare altrernativ.

Har stött på Ventile hos andra tillverkare också men kommer inte på nån nu. Stone Island kanske inte är rätt tips för just dig men kanske finns fler som jag på utsidan; osunt fåfänga även när vi rör oss i skog och mark..
 
Går också och drömmer om en ventilejacka. Vilket bra pris på Tilak! Synd (för mig) att de inte har längre modeller med stora fickor bara. Blir till att hålla koll.

Tur för dig, majjen. Är det din drömjacka skulle jag slå till på studs!
 
Under min tur runt Rogen för en månad sedan träffade jag en man som hade en jacka i materialet Ventile (tätvävd bomull). Tillverkaren var Tilak (Tjeckien) och modellen hette Loke. Jag blev mycket förtjust i såväl material som modell.
Finns det någon här som vet hur man kan få tag på en sådan jacka - eller andra jackor i samma material? Eller är eta-proof det enda alternativet?

HåkanF

Jag har slagits av att Ventile verkar ha fått lite av ett uppsving under senare år. Ska man tro Wikipedia (vilket man kanske inte alltid ska, men det är en helt egen diskussion) är Stotz & Co AG dock den enda tillverkaren av "Ventile" som de säljer under varumärket etaProof.

Varumärket Ventile används dock fortfarande men då det inte finns någon produktion är de produkter som säljs som Ventile enbart "rebrandad" etaProof. Då det finns en historia bakom kan man förstå att det kan vara mer intressant att sälja produkter under varumärket Ventile.
 
(...) Synd (för mig) att de inte har längre modeller med stora fickor bara. Blir till att hålla koll. (...)
Men det har de ju. Samt en snygg anorakmodell :)

Ventile har varit britternas domän. Min uråldriga, ädelt gammelorange ventilejacka, av ett klassiskt snitt du hade gillat, är av märket Chevalier. De verkar tyvärr ha släppt materialet helt, men det finns andra - se tygtillverkarens länkar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
avslutatmedlemskap160620 Ventile bommul Kläder 41
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
Grytir Ventile användare Kläder 26
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.