Biltema paracord

Hej!

Vill bara tipsa om att Biltema säljer billig "tältlina", misstänkt lik paracord. Kallas också "Fallskärmslina - paracord" ser jag nu i namnet på webbläsarens flik. Jag mailade kundcenter och fick information om att brottsstyrkan är 249 kg. Tre färger.

Här finns den på deras sida. Bilden nedan är ärligen snodd från Biltema.

mvh
Anders

2000034190
 
Köpte den getingfärgade varianten förra sommaren. Är i stort sett nöjd med den. Den är stark, smälter väl och jämnt, samt
är inte alltför dyr (som du antyder).

Några iakttagelser. Den består av 7 innertrådar, precis som originalet. Dock är trådarna inte lika tätt virade som på mina bättre paracord-linor, vilket resulterar i en plattare profil. Detta kan vara både till fördel liksom nackdel. En del knutar blir faktiskt snyggare än när jag kör på mina andra, runda paracordlinor.

Ytan upplever jag som lite glattare än på traditionella paracordlinor. Återigen, detta kan vara både till fördel som nackdel. En knut går t ex dra åt riktigt hårt till en liten volym. Snyggt, anser undertecknad ;).

Synligheten på min getingfärgade lina är inte lika framträdande som på de bättre originallinorna. Men bra ändå :)

En sista fördel är ju att linan är lättillgänglig. Många av oss har ju Biltema inte allför långt från hemmets vrå ;).

~Paul~
 
jag trodde oxå att den var het ok, tills jag låg i hammocken med biltemas paracord som skulle hålla mig uppe brast på mitten och jag ramlade i backen...

testade även biltemas karbinhakar för nått år sen dem gick sönder båda två i en annan hammock.. inte priset man blir arg på bara att man släpat på den i onödan och räknar med att det ska funka,

men det följer antagligen deras linje av kvalitet, har bemästrat tålamodet med cyckellampor, fiskedrag, handskar , skruvmejslar, rostlösare, klammers etcetc

men jag har nu bestämt mig för att aldrig mer gå in på biltema..
 
fast inte ens "riktig" paracord är väl direkt lämplig för hammocking? Det skulle iaf jag undvika. Det e väl oftast amsteel eller dynema man har i whoopieslingorna.
Det var minst sagt vågat att använda biltemas tältlina för detta ändamål.
 
jag trodde oxå att den var het ok, tills jag låg i hammocken med biltemas paracord som skulle hålla mig uppe brast på mitten och jag ramlade i backen....
Fast precis som Calexico antyder så gäller det att välja rätt användningsområde.

Fånglina till en kniv blir inte utsatt för samma sorts påfrestningar som lina till en hammock. Och som fånglina funkar den här linan, enligt min åsikt,.fullt tillfredsställande,

~Paul~
 
Den aktuella linan sittandes på en Normark filékniv (fällkniv).
 

Bilagor

  • Biltema fånglina.jpg
    Biltema fånglina.jpg
    113.9 KB · Visningar: 3,242
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 3,055
Brottstyrkan i sig borde räcka men knutar sänker brottstyrkan avsevärt. Vilken diameter har linan?

Thure
 
Jag har använt Clas Ohlson´s svarta Universal-lina (31-5463-4) till massa grejer, flera gånger till hängmatta t ex, och jag väger 3-siffrigt. Jag har (peppar peppar)inte gått i backen än.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.