Vilket tält ska jag köpa?

Hej!

Är ute efter att köpa mitt första egna tält, vill ha ett tält där man får plats 2personer och vill att tältet ska funka dugligt överallt. Kommer tälta uppe på fjällen vintertid men det ska även klara blöta skogar. Helst så lätt som möjligt också såklart. Har ni något tips?

Pris spelar mindre roll, vet att man får vad man betalar för så är beredd att lägga allt mellan 1000kr-12000kr.
 
Hilleberg Nallo 2 GT eller ett liknande tält, funkar utmärkt nästan över allt, året om. Med GT absid så finns det gott om plats för packning och matlagning vid regn och rusk. Det enda som är lite svårare med tunneltält är att tälta på klippor, men finns det stenar eller träd man kan förankra tältet i så funkar det.

Tält typ Hilleberg Allak, det lite tyngre men stabilare alternativet. Funkar bra precis överallt eftersom det är självstadgande.
Finns lättare varianter som Helsport Reinsfjäll SL men då gör man lite avkall på robusthet.
 
Hur viktigt är "2 personer" d.v.s. vill du ha gott om plats, eller är ni alltid 2..?

Om det mest är du kanske HB Unna kan vara dugligt till relativt låg vikt?

Själv köpte jag Soulo (ensam på vintern) vilket är byggt som ett fort, storasyster heter Allak och är för 2 och starkaste brollan heter Staika. Grovt räknat skiljer de 1 kg mellan varje modell, dock klarar sig Unna på 2,2 d.v.s. lättare än 1-personers Soulo.

Om du inte är en erfaren vintercampare så skulle jag hålla mig till Hillebergs kraftigare varianter (själv grön) med gott om starka tältstänger och undvika tunneltält, för de är känsligare vid hårda förhållanden.

Lätt vs. Styrka:
Jag ser det så här: -Ju mindre jag kan, desto viktigare att tältet kan ta smällen, för det är mitt enda skydd om saker går utför.

Lättare tält kan i stå emot mycket idag, men ett extra kg tält ger mycket styrka ifall det går överstyr.

Har du kunskaper nog att kompensera med..?

Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Själv så tänkte jag såhär och köpte två tält.

Ett tält med gott om plats. Som kan rymma hela familjen på 4. Som klarar året runt bruk och fjällmiljö. Tunnel med stor absid. Köpte ett Hilleberg Nallo 4 GT. totalvikt 3.5kg.
Detta blir ett palats för 2pers till hyffsad vikt. Sommar som vinter.

Ett mindre tält för 1-2personer och som är riktigt lätt. För 3-säsongsbruk och små äventyr. Självstagande. North Face Triarch 2. totalvikt 1.7kg.

Alla har olika önskemål så tänk vad du vill ha, köp och testa. Sälj och byt om du inte blir nöjd :)
Tänk på sitthöjd inne... det är något iallafall jag uppskattar mycket.

Exped gör fina tält. Hilleberg, Marmot, NorthFace, MountainHardwear, Helsport, Bergans, Fjällräven. Alla dessa (och fler) har många fina modeller.
 
om du brukar paddla i kustnära miljöer bör du kanske överväga att köpa ett kupoltält som även funkar utmärkt i alla andra miljöe med , eller som nån tidigare skriver köp två tält ,,har den lösningen själv ett tunneltält för vandring o kupol för paddling .
 
Har ett Anjan 2gt som vi är väldigt nöjda med. Det kostar en del men vi köpte det begagnat och då blir det relativt rimligt. Vi köpte vårt med avsikt att kunna använda även under ganska varma förhållanden nere i europa och aldrig under vinterförhållanden eller ovan trädgränsen. För enbart Sverige är nog Nallo ett mer klassiskt val som tål tuffare förhållanden men fortfarande är lätt.

GT abside är väldigt praktiskt, sväljer all packning utan trängsel och du kan laga mat utan problem. Skulle bara välja utan GT om jag visste att det skulle vara extremt ont om öppna platser eller om det finns ett lägertält med.

Jag tycker nog att tunneltält är ok att slå upp även i skärgården även om det ta mer tid. Stenar används istället för pinnar, och dessa behöver såklart både hämtas och läggas tillbaka. Ta i vattenbrynet så är det inte lika petigt att stenen hamnar på exakt rätt plats/vinkel.

Så för oss som inte är lika ofta i skärgården känns det onödigt med två tält.

Sen finns andra bra tält än Hilleberg även om ett fåtal menar annat.Har bara inte provat något jag kan rekommendera.
 
Att tipsa om någon särskild modell blir ju vanskligt när frågan ställs så allmänt; det finns inga tält som är "bra på allt", så du kanske får prioritera vad som är viktigast. Dessutom handlar mycket om personliga preferenser; form, höjd, entréöppning etc som passar ens kropp och vanor; hur man värderar t ex en generös sidoöppning mot att behöva krypa in från kortsidan; till och med den förhärskande vindriktningen i de bergs/fjällområden man mest tänkt använda tältet i (detta fällde faktiskt slutavgörandet vid mitt eget tältval). I regniga norska fjäll blir det viktigare att yttertältet kommer upp först (eller samtidigt); i en myggig sommarskog - kanske tvärtom att man kan få upp (nät)innertältet separat. Osv, osv.

Det kanske är till mer hjälp att få en förståelse för alla sådana "varför" bakom de olika valen än konkreta modellnamn, och en som är bra på att systematiskt och begripligt resonera om detta är Staffan Sandberg - så jag skulle börja med att läsa hans sidor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.