Rex med 5-speed Torpedo, Vad händer?? - Forum


Landsvägscykling för dig som gillar racer och landsvägscykling

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-20, 12:26
John-s John-s är inte uppkopplad
 
Inlägg: 3
nyhet Rex med 5-speed Torpedo, Vad händer??

I slutet av förra sommaren ´skaffade mig en begagnad cykel. Valet föll på en 20 år gammal rex med en 5-växlad torpedo Navväxel (med 2 växelvajrar)

MEN det fungerar inte till belåtenhet. Jag har spänt båda vajrarna så hårt jag kan medan reglaget är inställt på 3ans växel,

Men när jag väl ska växla och utgår från 1an och uppåt så händer ingenting vid 2an, vid 3an växlar den upp lite och vid 4an ingenting för att sedan växla upp igen vid 5an.

Dessutom är 5ans växel alldeles för lätt, i nedförsbacke kan jag ofta inte trampa med ö.h.t.
(nu senast har dessutom navbromsen ett par gånger trampat bakåt och inte fungerat vid de låga växlarna och jag har fått ta till handbromsen)

Är det någon som har några tips, tankar eller idéer på vad problemet är och vad jag kan göra?

Allt gott ! /John.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-20, 13:54
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
20+ år gammalt fett i lagren och växlarna i navet är nog svaret det har blivit som tvål och vax.

Ta isär, rengör, smörj rätt och sätt ihop. Nya växelvairerar är nog även det en god ide liksom nytt bakdrev.

Alla sprängskisser och beskrivningar finns på Sachs hemsida och hos Sheldon Brown.

go tur
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-20, 14:22
John-s John-s är inte uppkopplad
 
Inlägg: 3
Tack för svar.

Okej, då får jag testa det, några tips på rengöringsmedel och smörjmedel?

Senast redigerad av John-s den 2017-03-20 klockan 14:35
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-20, 15:15
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
Fotogen, borstar och penslar läs på vad som Sachs rekommenderar som schmirmitteln.
Tidningspapper, trasor, overall och skvätt inte ner väggarna.

go tur

http://sheldonbrown.com/

Torpedo 5 gang radwechsel
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-20, 15:29
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
http://www.sheldonbrown.com/internal-gears.html

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=27081

http://www.sheldonbrown.com/sachs-internal.html

sachs pentasport explosionszeichnung

https://sram-cdn-pull-zone-gsd ... hs_sv_99.pdf Sidan 40 och framåt

Senast redigerad av seobserver den 2017-03-20 klockan 15:41
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-20, 19:17
belcanto belcanto är inte uppkopplad
 
Inlägg: 194
Var det inte på 4ans växel som båda vajrarna är i sitt minst spända läge? dvs, ställ reglaget på 4an och spänn vajrarna precis så dom inte hänger. Kör dagligen med pentasportnaven och trivs väldigt bra med dom.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-20, 19:54
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
http://www.all-about-hubs.com/ ... _galerie1_en

go tur
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-20, 20:20
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
https://www.reddit.com/r/bikew ... ort_5_speed/
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-20, 20:21
rois rois är inte uppkopplad
 
Inlägg: 35
Hej,

Jag har haft ett sådant nav, så jag kan ge lite tips.

Som angivits tidigare så skall det skall vara på 4.ans växel du gör "grundinställningen".

Din variant av 5 vxl Pentasport är känd för att vara strulig. En del har aldrig problem med dem, men vissa exemplar går nästan aldrig att justera in, även om man plockar upp och rengör dem. Dom är känsliga för en hel del saker. Har haft ett sådant exemplar, och det slutade med att jag skrotade cykeln.

På 4:ans växel skall du spänna vajrarna lagom hårt, inte så hårt du kan!
I detta läge kan du kontrollera att vajrarna (någon av vajrarna) rör sig när du växlar genom registret. Om inte kan det vara fel på växelreglaget.

Kontrollera även att vajrarna löper lätt i höljena, och "plastskenorna" på ramen. Om dom inte gör det kan det ge växlingsproblem.

Sen är det bara att cykla, prova att växla upp och ned, och finjustera lite på vajrarna, tills alla växlar fungerar. Justera bara ett litet steg åt gången, det finns ett optimalt läge där alla 5 växlar fungerar.

Att rengöra och fetta in igen, kan hjälpa. Men tänk på att om du plockar upp navet, så skall du helst ha ett specialverktyg för att fixera planetväxlarna i rätt läge. Om dom kommer i fel läge, kan navet gå trögt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-21, 07:00
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
Från 2008 års tråden

"http://forum.ctc.org.uk/viewto ... c494dd4d8431 :
----------------------------------------------------------------------------
I found the instructions, in German, for the Sachs Pentasport. Here''s a liberal (extra explanations where I think you might need it) translation:

The initial setup or resting gear for this hub is number 4.
a) Screw the control rods into the hub axle as far as they''ll go (shorter one on the chain side), then back off just far enough that the small connector chains and ridged connector rods may be aligned with their cables without sideways straining the chains.
b) Before attaching the cables to the hub, turn the pedals and rotate the wheel to ensure the hub is at rest.
c) Put the control in gear 4.
d) Push both cable connectors onto their ridged connector rods, until the cable is just taut. Check that the small chains (which join these rods to the hub) do not pull out of their axle-nut chain guides.
e) Shift into gear 1 and turn pedals to allow the hub to engage gear 1.
f) Check both sides to see if either small chain can be pulled any further out of its axle-nut guide.
g) If so: go back to step (c) and retighten the cable concerned.
h) Finally check the operation of all gears.
Sachs hubs have no between-gears slip. If wrongly adjusted this will instead be indicated by a brief jerk when starting up and/or a slight cracking noise when pedalling."
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-21, 07:49
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 13 059
http://lagacykel.se/sprangskiss-pentasport-5-vaxlar/

go tur
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-21, 11:02
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 15 775
Har haft detta nav på en pendlarcykel som jag köpte begagnad. Blev aldrig bra trots bra cykelmekaniker som gjorde vad han kunde.

Hjälper inte nya kablar och höljen + justering enl ovan skulle jag lämna in cykeln för bedömning hos bra mekaniker under vintersäsong.

Gillar du cykeln och cyklar mkt föreslår jag byte till bättre nav t ex Sachs 7 växlat eller Shimano 8 eller 11 växlat.

Thure

Senast redigerad av thureb den 2017-03-21 klockan 11:31
Svara med citat
Svara

Taggar
navväxel , torpedo

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:27.


 

Logga in