Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem

Då hade du visst lite otur med vädret. Vi började veckan efter och hade många dagar med bara sol och ner till -30 grader. Först idag började det snöar och blåser.
 
Trevligt med delade berättelser men tyvärr försvinner de första 2-3 bokstäverna i vänster sida på filmen. Vet inte om det har med uppladdningen att göra.

Hur var sträckan mellan Teusajaurestugan och Ritsem?
 
Trevligt med delade berättelser men tyvärr försvinner de första 2-3 bokstäverna i vänster sida på filmen. Vet inte om det har med uppladdningen att göra.

Hur var sträckan mellan Teusajaurestugan och Ritsem?

Ja det var någon automatiskt redigering av videon som Youtube erbjöd. Men jag har varit in och ångrat det nu, så det ska fungera snart igen.

Sträckan Teusajaurestugan till Ritsem var helt suverän, väldigt fint med skog + öppna ytor. Väldigt mycket rinnande vatten. Hade jag haft sol hade det nog varit otroligt fint. Dock lite jobbigare då det var kuperat och öppet vatten lite varstans, men det var det absolut värt.
 
Ja, nästan varje kväll faktiskt. Igår och i förrgår kväll var det tyvärr molnigt men annars var det mycket ljus på himlen redan tidigt på kvällen.

Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.
 
Det är svårt att säga när det visar sig. Enligt mina erfarenheter oftast direkt när det blir mörkt. Ljuset kommer som en svag sken, blir starkare, försvinner,... om och om.
Det behövs lite tålamod - ibland är himlen helt mörkt men bara tre minuter senare är det lila ljusgardiner som rör sig över hela himlen.

Så du behöver egentligen bara sitta i mörkret och väntar lite när det är stjärnklart.
 
Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.

så kan man ha sån otur att inte se nån alls. tänker inte på norrsken längre
 
Otroligt fint och effektfullt, jag har varit där tot 24 dygn och aldrig sett norrskenet. Vid vika tider brukar det visa sig ? jag ställde in alarmet på mitt i natten och gick ut och tittade men fick tyvärr aldrig uppleva norrskenet.

Norrsken är ju beroende av solaktivitet så det går inte att säga någon viss tid. När det är mörkt och klart är väl det enkla svaret men det finns ju ett antal tjänster och appar där man kan följa aktiviteten. I år har det väl varit rätt ofta tycker jag, jag har väl sett någon dag varje vecka åtminstone.
 
Du verkar haft en härlig upplevelse och ett fantastiskt äventyr. Kul att du delar med dig! Skulle vara intressant med lit info om din utrustning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
jakobhj Dela taxi Vålådalen 30/3 - 3/4 Turskidåkning 9
josia Dela taxi från Kvikkjokk 10 mars Turskidåkning 1
Kogoyo dela taxi 18/12 kl 21, undersåker-vålådalen? Turskidåkning 0
Robox Dela Taxi i mitten av mars. Turskidåkning 5
Dela bil Stockholm - Högbo bruk i helgen? Turskidåkning 0
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
johannatillfots Bombardera mig med era vinterturtips! Turskidåkning 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...