Exped synmat hyperlite duo

Hej

"Hittade" precis ett för mig nytt liggunderlag; http://www.exped.com/usa/en/product-category/mats/synmat-hyperlite-duo

Någon som har någon info om eller erfarenhet av den? Och finns den i längre variant (maken är 185 och vill gärna ligga hela han på liggunderlaget)? Annars kan jag och något av barnen dela...

R-värde på 3,3 och tjocklek på 7cm. Funkar då vi oftast tältar på sommartältet. 20 den låter tunt! Och kan det verkligen stämma med en vikt på under 800g med ett ihoprullat mått på 17,5*13cm.
http://www.outnorth.se/exped/synmat-hyperlite-duo

Tycker det låter för bra att vara sant! Någon som kan säga emot innan jag förköper mig...

https://youtu.be/OODhYPOlPJU
 
Senast ändrad:
Nog stämmer det där. Men jag är lite skeptisk till hur det känns när den man delar liggunderlaget med vänder sig...borde bli lite guppande?!

Har inte hunnit använda mitt nya Hyperlite än, så hållbarheten vet jag lite om. Men första intrycket är bra!
 
Det bli nog guppigt med två på samma. Jag har singelversionen och e väldigt nöjd men tror inte på dubbelmatta. skulle satsa på två enkla istället.
 
Min fru och jag har använt detta liggunderlag och en tvåpersonersquilt under det gångna året och vi är på det stora hela nöjda. Slitstyrkan är ju svår att bedöma, men det klarade en hel säsong när vi var ute ganska mycket i alla fall. Vi gjorde bl.a en tiodagarsvandring i Padjelanta utan punktering, men nog känns materialet tunt. Vi klarade oss bra ner till strax under nollan värmemässigt.
Vi har valt att kånka med oss ett extra cellplastunderlag för att ha att sitta på och som reserv ifall en av luftkamrarna skulle spricka, och det gör ju att vikten blir lite högre. Vi har skyfflat in det under tältgolvet för att få lite skydd mot punkteringar och lite mer isolering.
Komforten är helt ok, jag tycker att de två luftkamrarna gör att det inte blir "hela havet stormar" när den andra personen rör sig. Liggunderlaget är ju bara 1,80, så är man längre än så (vilket jag är) så blir det inte helt optimalt att bygga en hög med kläder för att få en huvudkudde, men fram till dess att liggunderlaget får en punktering är det min främsta invändning.
 
Ingen erfarenhet av dubbel men vi har några Synmat Winterlite, den röda som är likadan men varmare.

Förutom ev. guppande blir man mer sårbar med en madrass att dela på.

Kommer inte köpa fler p.g.a. den yttersta tuben saknar isolering (håll upp mot ljus) samt att en av madrasserna small och blev en stor boll första natten på en veckotur med barnen i somras.

Två Neoair Xlite väger mindre och finns i olika storlekar.
 
Men jag är lite skeptisk till hur det känns när den man delar liggunderlaget med vänder sig...borde bli lite guppande?!

Det bli nog guppigt med två på samma. Jag har singelversionen och e väldigt nöjd men tror inte på dubbelmatta. skulle satsa på två enkla istället.

Komforten är helt ok, jag tycker att de två luftkamrarna gör att det inte blir "hela havet stormar" när den andra personen rör sig.

Det är två separata luftfickor. Enl info så kan man alltså blåsa upp olika mycket. Och den andra ska ligga tämligen still när den andra rör sig.

Det är just glipan mellan två liggunderlag som jag vill ha bort. Hur mycket man än drar åt med remmar el dyl så blir det en kallspringa...
 
Det är två separata luftfickor. Enl info så kan man alltså blåsa upp olika mycket. Och den andra ska ligga tämligen still när den andra rör sig.

Det är just glipan mellan två liggunderlag som jag vill ha bort. Hur mycket man än drar åt med remmar el dyl så blir det en kallspringa...
Precis, och för oss funkar det tillräckligt bra. Man kommer undan både rörelseproblemet och minskar risken för hål eller ballong-fenomenet.

Av fyra Exped-liggunderlag har jag fått problem med läckage i ett av dem, och det efter flera års användning, men det är ju många som sagt att luftkanalerna lossnar vid första användning, så det verkar ju vara en risk med dessa madrasser. Har inte hänt mig, dock.
 
EXPED Mat Coupler

Hej!

Lustigt vad folk har olika erfarenheter och många hävdar att EXPEDs mattor går sönder (?), i mina ögon är det ett mindre problem, då skulle man inte våga lämna 2 resp. 5 års garanti på mattorna som Exped gör.

Som jmfr. har jag en vän som säljer NeoAir Xlite och när jag sa jag ville köpa ett sa han: - Vilket EXPED ska du ha? ;-)

Han har haft väldigt lite reklamationer på Exped.

Personligen har jag köpt en s.k. Mat Coupler istället. Då jag själv använder min DownMat UL 7 utom bara på sommaren då jag har en AirMat Hyperlite, så de tillfällen när Sara är med kan jag använda båda mattorna (hon vägrar tält när det är kallt).

Mattan är säkert kanon, men jag hade köpt 2 st istället.
 

Bilagor

  • IMG_5667.JPG
    IMG_5667.JPG
    19.9 KB · Visningar: 1,774
Hej, den finns numera i en större och längre variant. Synmat HL Duo LW. 197cm lång och 130cm bred men ja, också ca 250g tyngre.
 
@Nordiska Motorcyklister. Jag har råkat ut för att ett av mina liggunderlag läckt som ett såll efter förvaring i varmförråd nedpackat i en flyttkartong. När jag skulle leta läckan var det massor med minimala hål så det blev en hel del skum istället för bara en bubbla. Jag fick ett nytt Downmat och äger nu två men jag vågar inte gå iväg på flera dagar upp till en veckas vandring utan backup. Laglapp hjälper inte mycket om man råkar ut för det där.
 
Jag fick ett nytt Downmat och äger nu två men jag vågar inte gå iväg på flera dagar upp till en veckas vandring utan backup. Laglapp hjälper inte mycket om man råkar ut för det där.

Man lär sig. Uppenbarligen är ingen av de uppblåsbara liggunderlagen skottsäkra, enda alternativet verkar vara att alltid bära med en CCF-matta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.