Gammalt tält, renovering och reservdelar

Jag har ett gammalt Fjällräven-tält. Från slutet av 70-talet nån gång. Jag hade för mig att det hette Original, men efter lite googling tror jag Everest stämmer bättre.

Det är ivf ett ryggåstält. Lyxvarianten med bomull eller bommullsliknande väv i innertältet. Mycket behagligt.

Problem 1: Det har legat på en skitig vind i många år. Obs att jag verkligen menar skitig. Det har rasat bruk, fågelskit och gud vet vad från taket. Hostade i dagar efter att ha röjt. Plus att någon av de senaste gångerna det användes sket får på det.

Problem 2: Har tappat bort tältpinnarna. Alltså de långa pinnarna som håller upp tältet.

Det skulle duga gott åt mig om jag kunde fixa upp det. Finns väl lättare tält idag, men jag kommer att cykla, så varje hekto är inte av samma betydelse som om man bär på ryggen.

Frågan är, tror ni man kan tvätta ett sånt här tält? Har tillgång till en gammal mattvätt. En stor liggande trumma där man manuellt fyller på och tappar ur vatten, sätter på och stänger av uppvärmning o.s.v. Den är enorm, så tältet skulle plaska runt bra därinne.

Och kan man få tag på tältpinnar idag? Jag hittade inte mycket när jag googlade och det jag hittade var väldigt tungt och klumpigt.
 
Tältpinnar?

Menar du tältstänger när du skriver tältpinnar? Som tältstänger kan du ju använda vandringsstavar av teleskopmodell. Tältpinnar finns att köpa hos Outnorth eller Naturkompaniet.
 
Ja, det heter kanske tältstänger. Stängerna som håller upp tältet.

Men funkar såna stavar? Om jag minns rätt är det en pligg i änden som ska in i ett hål i tältduken. På något sätt måste ju stången säkras i duken ivf.
 
Att tvätta gamla tält är rekommendabelt, likaledes att impregnera om dem.

Stor rymlig gammaldags tvättmaskin står säkert nära ett bra torkrum oxså.

Tältcentralen i Sth har tältstänger i aluminium.

go tur
 
Ah, det låter ju bra! Är det nån man ska tänka på? Vanligt tvättmedel eller nåt mildare? Såpa kanske? Kallt eller ljummet vatten antar jag?

Jodå. Torkrum finnes. Ska kolla upp Tältcentralen.
 
Pligg!

Mina Exped teleskopstavar har "pligg" i nederänden. Det är bara att vända den uppåt och hoppas att pliggen går in i hålet.

Hilleberg har också tältstänger (till tarptältet Rajd).
 
Vill inte förstöra dina renoveringsplaner av ett gammalt Fjällräven tält, men jag hade varit försiktig med att tvätta ett tält med någon form av tvättmedel då det riskerar att förstöra den impregnering av dukarna som finns kvar efter så många års misskötsel. Tvätt i ljummet vatten bör vara OK, och möjlighet till att torka ur tältet rejält efteråt. Självklart är detta enklast sommartid när du kan spänna ut tältet att torka i sol och vind.

Innan jag investerade för mycket i tältet med nya stänger etc hade jag kollat skicket, inte minst hur innertältets golv ser ut eller andra vävskador. Golvväven är troligen PU-belagd, och är den i dåligt skick med risk för flagning hade jag inte lagt mer pengar på ett så gammalt tält.

Fjällrävens ryggåstält från den tiden har inner- och yttertält separerade, dvs innertältet monteras (hängs) först på de två tältstängerna varefter yttertältet monteras ovanpå och sist de för ryggåstält så viktiga staglinorna. För att detta skall fungera bra behöver stängerna ha tydliga piggar i rätt dimension vilket kan vara svårt att få till med vanliga gåstavar.
Jag är övertygad om att någon här på forumet har ett liknande tält i förrådet och kan hjälpa dig med lämplig längd på stängerna innan du beställer nya. Jag har själv använt denna modell (både Original och Everest) av tält många gånger på tidigt 1980-tal, men äger inget själv. Har dock ett svagt minne av att stängerna är tredelade som original.
Jag hittade lite anteckningar på Fjällräven Everest III som anger max höjd innertält till 110cm och yttertält till 120cm vilket ger en ledtråd om att stängernas längd. Då innertältet hänger i ett band från stången om jag minns rätt skall stången på detta tält vara 120cm (exklusive piggen som är några cm extra). Då man ligger på tvärs i detta tält är det troligen samma takhöjd på 2-mans versionen, bara lite kortare ryggås.
 
Tror inte slitaget är så stort. Den enda skada jag minns var på yttertälten där fåren gjorde bitmärken i alu-beläggningen. Men det är klart att materilat kan ha brutits ner på olika sätt där det legat på en kallvind med stora temperaturväxlingar. Nån PU-beläggning tror jag inte det är dock.

Hm. Utan nån typ av tvättmedel tror jag inte jag får bort lukten. Jo, det är klart att jag försöker fixa till det först innan jag skaffar grejer, men det är ju viktigt att veta om det öht går. Man kanske kan få fram gamla specifikationer från Fjällräven. Kan ju vara värt ett försök. Kanske kan få tvättråd också. ;)

Så det fanns alltså ett tält som hette Original? Men då är det kanske det jag har ivf. Har nåt minne av att jag köpte ett snäpp bättre än de flesta hade. Kan det vara Original det?

Har inte velat veckla ut tältet innan jag är redo att ta i tu med det. Men jag får göra det så småningom. Nånstans lär väl modellen stå.
 
Hej och grattis!
Jag gillar de gamla Fjällräventälten, ganska lätta, liten packvolym och användbara.

Jag har ett 6-manna (Everest camping?) som innebär plats för två tremans innertält och tre tältstänger med "dubbla längden" på yttertältet.
Men jag har bara ett innertält så det har en gigantisk absid istället vilket är mycket praktiskt, och en vikt på lite över 3 kg.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55317

Väl använt och lappat och lagat på flera ställen, men har fungerat på många ställen fast nu är det andra mindre tält som prioriteras om man skall bära.

Stängerna till det är de finurliga 4-delade som packas i varandra till en ca 30 cm lång stång (de är alltså smalare för varje höjd så att de går in i röret nedanför). Lite pyssel att lära sig hur de packas/monteras för det är omvända håll. Men en "teleskopisk" tältstång kan säker anpassas i lagom höjd. t ex som väl flera säljer.
http://www.getcamping.se/talt/vindskydd/robens-teleskopstang-230-cm-tarp.html
 
De flesta bottenläckande tälten förtjänar en ny golvlåda för att få ytterligare några decenniers liv.
Gillar du inte uppgiften själv kan de flesta sömnadskunniga genomföra det för en rimlig peng.

go tur
 
Så det fanns alltså ett tält som hette Original? Men då är det kanske det jag har ivf. Har nåt minne av att jag köpte ett snäpp bättre än de flesta hade. Kan det vara Original det?

Jag har bekanta som ägt både Fjällräven Original III Alu resp Everest III (grönt). Själv köpte jag ett Caravan Keb 3 som jag slitit på i decennier.
Det var 30 år sedan jag använde ett av dessa Fjällräven tält, men om jag inte minns fel är Everst en lättviktsversion av Original, där bl a yttertältets långsidor är uppdragna och slutar en bit från marken medan yttertältet på Original gick ner till marken runt om. (Rätta mig gärna om det är någon annan här på forumet som har bättre minne).
 
Men funkar såna stavar? Om jag minns rätt är det en pligg i änden som ska in i ett hål i tältduken. På något sätt måste ju stången säkras i duken ivf.

Jag har ett Tarfala-tält från början av 1970-talet. Var väl sådana ryggåstält som Fjällräven sedan kopierade, de liknar varandra väldigt mycket. Jag har använt mina stavar som stänger och för att förankra dem i hålen i yttertältet så letade jag upp gummihylsor som jag satte en skruv i som sticker upp och passar i tälttakets hål. Hylsan passar sedan på den smala änden på stavarna. Viktigt att tänka på är att duken inte skaver sönder mot någon metall. Denna lösning fungerar bra, men jag vet inte om jag skulle våga använda metoden i fjällen (man kan ju förlora eller skada stavarna, det har hänt mig).

När det gäller tvätt så skulle jag ta en stor balja och köra med handtvätt (innertält och yttertält för sig) med vanligt tvättmedel eller ännu hellre det mildare Y3. Kanske börja med blötläggning en liten stund. Skölja flera gånger och låta dropptorka på luftig plats. Sedan får man väl testa i regn och se hur det blev. Mitt Tarfala har yttertält med 0(?) mm vattenpelare, regnet ska rinna av både på utsidan och insidan. De hade idéer på den tiden.

För övrigt använde jag detta tält i Sarek senast 2009, dock med originalstängerna. Innertält av tyg är som sagt en trivsam lyx.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arnout Gammalt Klättermusen tält. Tips. Bo och sova 3
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
PickabooKat Gammalt Hillebergstält Bo och sova 5
OlleN Gammalt Hilleberg Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.