Skillnad dun- mot syntetsovsäck

Har kikat på lite sovsäckar då jag är på jakt efter en som pallar lite kallare klimat. Har kollat på både dun o syntet och min fråga är vad är det för skillnad på en dunsäck som klarar -15 och en syntetsäck som klarar -15? Borde dom inte värma lika bra?

Tacksam för svar då jag ej kan nåt om det men vill lära mig.
 
Dom värmer precis lika bra (så länge dom är torra), men syntetsäcken kommer att väga nästan dubbelt så mkt som dunsäcken.
 
Dom värmer precis lika bra (så länge dom är torra), men syntetsäcken kommer att väga nästan dubbelt så mkt som dunsäcken.

Så det är mer eller mindre bara vikten och komprimerings-skillnader på dun vs syntet?
För ja känner att vikten kan jag leva med i början och kosta på mig en dunsäck när jag märkt att jag vill ha ner vikten.
 
Ja, d stämmer. En skillnad till är ju priset också, som du säkert sett. Dunsäck är generellt dyrare.
...Dunsäck är också ngt mer känslig för fukt/ mister isoleringförmåga lättare vid fukt/ användning i flera dagar med begränsade tork/luftnings-möjligheter.
 
Ja, d stämmer. En skillnad till är ju priset också, som du säkert sett. Dunsäck är generellt dyrare.
...Dunsäck är också ngt mer känslig för fukt/ mister isoleringförmåga lättare vid fukt/ användning i flera dagar med begränsade tork/luftnings-möjligheter.

Okej, då är med andra ord en syntetsäck en bra start för en som inte vart ute så mycket och som du säger, priset skiljer ju ganska mycket.
Tackar för info.
 
Ett litet tillägg..

Hejsan.

Håller med om det som är sagt, men har ett litet tillägg i frågan. Dunsovsäckar har (eller har hittills allt haft) mycket bättre livslängd än en syntetsäck om man bara ser till att sköta om dunsovsäcken. Så i långa loppet blir inte en dunsovsäck så där väldigt mycket dyrare + att man kan köpa en begagnad dunsovsäck och ändå räkna med att den fortfarande är var och skön.

/ Stefan
 
Låter kalas all info jag får. Dock hade ja lite bråttom denna gång då jag behöver en säck till helgen o inga beggade dunsäckar har dykt upp som jag tyckt vart intressanta samt passat mig längdmässigt. Men nu fick ja tag på en syntetsäck passande mina ändamål för helgen så det får bli min startsäck o fungera till mina strapatser framöver. Tackar er alla för bra tips o råd.


Sen till framtida dunsäck, hur tar man hand om den på bästa sätt för att få ha den bra o funktionell länge?
 
Ett antal gäss gläds över varje begagnad dunsäck som återanvänds och likaså över varje såld syntetsäck.
För normalanvändaren finns inget direkt behov av en dunsäck, under din gräns ca -15
 
Ett antal gäss gläds över varje begagnad dunsäck som återanvänds och likaså över varje såld syntetsäck.
För normalanvändaren finns inget direkt behov av en dunsäck, under din gräns ca -15

Varför har inte normalanvändaren behov av en dunsäck under -15? Jag anser mig själv som hobbyvandrare/campare men jag skulle behöva en sådan då jag faktiskt är ute då det är dom temperaturerna samt kallare.
 
Packvolym och vikt är definitivt betydligt mindre på dunsäcken. Värt merkostnaden menar jag. Djurskyddsfrågan är i och för sig knepig men syntetfibrer kan ha oönskade miljöeffekter.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
martin1g Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare??? Bo och sova 8
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.