Bra ställe för bas för dagsvandring i högfjällsmiljö

Jag fyller 30 till sommaren och vill fira min födelsedag uppe i fjällen. Har själv varit och vandrat en hel del i svenska norra fjällvärlden men min sambo är mer novis och utanför det fjällområdet har jag ingen erfarenhet.

Problemet är att vi behöver något ställe där man får fina möjligheter till korta och längre dagsturer utan att behöva gå så långt för att ta sig dit "baslägret", optimalt så kan man i princip köra bil dit men en kortare dagsvandring dit är ok. Karln har nämligen lite dåliga knän. (Han ska alltså kunna gå en bit och sedan typ stanna och laga mat på något fint ställe tills jag kommer tillbaka efter en längre dagstur )
Sedan vill vi gärna ha vacker högfjällsmiljö (även för sambon som inte kommer att kunna några rejäla dagsturer)
Fjällstation, stuga eller tält i "baslägret" spelar ingen roll.

Någon som har tips på ställen som passar in i Sverige/Norge?
 
Trömsö/Kvalöa/Lyngen

Hej,

Kika på Trömsö (Kvalöa, -rakt väster om Tromsö) med omnejd (Lyngen). Otroligt vackert med access direkt från bilväg, Berg rakt ner i fjord
Ute på Lyngen kan ni ta in på http://www.magicmountainlodge.no/ om ni vill växla meny, och kunna unna er lite av livets goda, med naturen runt hörnet. Väldigt Alpin miljö om man så vill.
 
Jotunheimen skulle jag också rösta för. Men jag skulle rekommendera Gjendesheim eller Gjendebu som boende. Båtturen över sjön Gjende är mycket fin.

Ett alternativ är Saltoloukta. Parkering direkt vid sjön och sen båt över till fjällstationen. Finns många fina dagsturer där.
 
Hemavan eller Oxtindarna på norska sidan ligger ju bra till. Och så förstås båt från Ritsem mot Akkamassivet.

Thure
 
Lämpligt från Piteå

Kör till norska gränsen (vägen förbi Arjeplog), några kilometer från gränsen finn parkering på höger sida, upp på fjället, lättgånget och möjligt att gå i alla riktningar.

Hemavan, ta linbanan upp på fjället och följ Kungsleden, när ni är klar kan ni även ta linbanan ner för att spara knäna.

God tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.