Liten, lätt och billig gasbrännare

Hejsan,

Oftast släpar jag med mig mitt stora Trangia med gasbrännare på vandringarna. Det ger helt enkelt större möjligheter att laga mat på riktigt vilken för mig är en stor del av upplevelsen. Jag är supernöjd och har aldrig ångrat mitt köp.

Men ibland, framför allt på kortare vandringar, känner jag att det skulle räcka med en kaffekanna och ett toppmonterat litet kök eftersom jag egentligen bara behöver koka upp vatten. Visserligen behöver jag ju inte släpa med mig alla kastruller, stekpanna osv med Trangian bara för att kunna koka vatten, men det tar ju onekligen sin plats i alla fall med underdel och vindskydd.

Har bland annat tittat på Biltemas lilla 45grams-kök men det kostar ju numer 299:- vilket är lite mer än vad jag egentligen vill ge även om det säkert på sitt sät är prisvärt.

Har för mig att jag läst någonstans att man kan köpa liknande kök på nätet utomlands, men kommer inte ihåg vilka sidor eller sökbegrepp jag ska använda.
Skulle därför vara tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning till en pålitlig näthandel (är en riktig nybörjare på att handla från "skumma" sidor som aliexpress, ebay etc) samt ett vettigt litet gaskök.

//lasse
 
Lägg på 30:- och köp Biltemas lilla spindelkök. Stabilt och så litet att du får ner det i Trangia kaffepannan. Pris 329:- När du ändå är där så köper du den lilla hopvikbara vindskyddet 99:- Nu har du ett fullt funktionsdugligt kitt till en låg peng. Jag har en hel del kök på mitt samvete men den här följer ofta med just för enkelheten. Bensinköket i Trangian får vila ibland.

Att jaga ett kök som har lägre pris någonstans i cyberrymden låter besvärligt. Om det skulle bli något fel så finns ju garantin och det är bara att gå in på Biltema.
 
Tack för input. Men jag är ute efter ett litet lätt kök som kostar mindre än Biltemas. Det kommer användas extremt sparsamt då jag i de allra flesta fall har med mig Trangiat med gasbrännare.

Och skulle det billiga köket inte hålla i 10 år så spelar det ju mindre roll om det inte kostar mer än en hundring eller så. :)

//lasse
 
Den här är både billig och lätt:

http://www.ebay.com/itm/Lightweight...-Gas-Stove-BRS-3000T-2700W-V0T7-/161998714806
Betalade 76:- för min och den väger 25 gram. :)
Har bara kokat vatten ett par gånger på den så kan inte säga något om hur hållbar den är. (köpte den bara på kul) Den är mindre än Biltemas minsta brännare så man ska nog inte ställa alltför stora pannor på den. Tog en månad innan den kom fram.
Handla på Ebay är inte svårt alls, dyker inte grejorna upp får man pengarna tillbaka.
 
Jag har precis som du ett Trangia med gasbrännare. Det är ett jättebra kök men lite för stort och tungt att släpa med på dagsturer. Så jag skaffade ett Primus EtaExpress. Jag köpte mitt 2011, så det är den gamla versionen. Det var inte så billigt men det tar inte så mycket plats och väger inte så mycket. Man får plats med en tub primusgas inne i kastrullen.

Primus har ändrat utseende på EtaExpress. Jag känner tyvärr inte till hur den nya versionen är i jämförelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fuchs Liten vindsäker oljelampa Kök och brännare 6
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
carpe.diem Ikeas termos / thermos - en liten varning Kök och brännare 6
Svenjohansson Liten bensinflaska Kök och brännare 18
brigas liten kaffepanna Kök och brännare 1
LeadHead Liten (30 cl) säkerhetsflaska? Kök och brännare 3
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
vandrafjäll Lätt Muurikka för vandring Kök och brännare 5
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
tsd lätt kök Kök och brännare 55
Nitsson Lätt kök för 4 årstider? Kök och brännare 8
Morgan Titanbrännare ??Lätt kök. Kök och brännare 22
Joakim Ambrosson Lätt, effektivt och billigt.. Kök och brännare 11
Schneeberger Lätt kök på längre tur? Kök och brännare 4
Ulan65 Billig gasol Kök och brännare 1
Göran_ Lågviktsbrännare - billig? Kök och brännare 30
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
tabula Billig gasolbrännare? Kök och brännare 18
jamo Om du vill ha en billig toppgasbrännare Kök och brännare 1
chinerunner Billig stekhäll! Kök och brännare 5
mathias Länge leve Biltema (Billig gas) Kök och brännare 16
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
haskell Någorlunda billig och _lätt_ visp sökes Kök och brännare 7
x-treme Stormkök a la billig modell. Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...