Lunsentorpet/upplandsleden

Hej,
Tänkte ta oss en tur ut i naturen ihelgen. Vi är en liten familj som är ute i naturen så ofta vi kan. Vi planerar att vandra en kortare bit ihelgen och gärna övernatta en natt. Läste att det gick att övernatta i lunsentorpet. Någon som gjort det? Risk att det är mkt folk? Finns det vatten i närheten? Vilket är bästa och trevligaste vandringen dit?

Tusen tack om någon hade svar ☆

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Jag har varit där 4-5 gånger. Och det har alltid varit mer eller mindre folk där. En gång svensexa, och en gång studentfest. Men det är nog lite lugnare vid den här tiden.
Men jag skulle nog starta vid Stora parkeringen vid Nyby,
Då har ni en km till Fläktanstugan, en liten stuga som ej går att övernatta i, men verkligen värd att besöka. Det finns ett fågeltorn man kan gå upp i med fin utsikt över en liten skogssjö. Eldstad finns också. Sedan är det ca tre km markerad vandring till Lunsentorpet. Där finns en brunn med pump med gott vatten. Gott om tältplatser och det går även att övernatta i stugan eller ett stort vindskydd om man vill det. Se länk nedan:

http://www.upplandsstiftelsen.se/visa-alla-omraden/flaktanstugan-i-norra-lunsen__810
 
Jag har varit där 4-5 gånger. Och det har alltid varit mer eller mindre folk där. En gång svensexa, och en gång studentfest. Men det är nog lite lugnare vid den här tiden.
Men jag skulle nog starta vid Stora parkeringen vid Nyby,
Då har ni en km till Fläktanstugan, en liten stuga som ej går att övernatta i, men verkligen värd att besöka. Det finns ett fågeltorn man kan gå upp i med fin utsikt över en liten skogssjö. Eldstad finns också. Sedan är det ca tre km markerad vandring till Lunsentorpet. Där finns en brunn med pump med gott vatten. Gott om tältplatser och det går även att övernatta i stugan eller ett stort vindskydd om man vill det. Se länk nedan:

http://www.upplandsstiftelsen.se/visa-alla-omraden/flaktanstugan-i-norra-lunsen__810
Tack för ett jättebra och snabbt svar 😊


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Vi var vid Lunsentorpet och grillade korv förra helgen. Vi kom dit vid 11-tiden, då var det två större grupper av folk där, samt några som övernattat i torpet. Ett par timmar senare var det nästan kö till de tre eldstäder som finns, samt att många åt matsäck som inte behövde värmas. Så dagtid de helger som det är fint väder är torpet välbesökt, och övernattningar är inte heller ovanliga. Men det är väldigt fint där, och att det finns en brunn med friskt vatten är perfekt när man är ute med barn.
 
Jag har varit där ett par gånger, och det har aldrig varit mycket folk. Så det varierar uppenbarligen.

Jag tror alla markerade leder är fina, så det är nog bara att välja hur långt ni vill gå.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...