Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd

Hej!
Nu har jag en jättedum fråga, men kan/bör/får man koppla bort gasflaskan från en gasbrännare innan gasflaskan är tömd? Eller ska man ha den kopplad hela tiden efter man väl satt på den?
Jag har haft Trangia med T-röd fram till idag då jag köpte en gasbrännare och en engångsbutanflaska på biltema. Jag kokade bara upp kaffevattnet, så det mesta i flaskan är ju kvar. Men nu blev jag osäker på om gasen kommer att läcka ut när jag kopplar bort brännaren?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...asol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-2000033193/

Tack på förhand!

Mvh
 
Gasen kommer inte läcka ut. Ett svagt pysande ljud kommer höras då ventilen på tuben stängs.

Jag skulle rekommendera dig att skruva av behållaren innan du packar ner brännaren i din packning. Om slangen och munstycket kommer i kläm med andra saker i packningen kan tubens aluminiumgängor deformeras, och tuben börjar läcka.

Gasbehållaren/tuben är gjord för att ansluta många gånger.
 
Det finns egentligen bara en typ av campinggasolbehållare på den svenska marknaden
(190g punkteringstub) som inte kan tas loss från sin hållare när den väl är satt på plats
- och den är du långt borta ifrån...

[ Även engångspunkteringstuben kan tas loss från en brännare - om man har satt dit en
speciell adapter på den. Då blir det adaptern och engångsbehållaren som tvingas bli
dödspolare ända in i kaklet istället. Normalt betalar sig adaptern efter ungefär 7-10st
engångsbehållare istället för vanliga gängade behållare... Hur många gör du av med på
en säsong? ]
 
Tack för svaren! Jag misstänkte att det var så, men blev osäker när jag väl skulle skruva av den. "Engångsflaska" fick mig att tveka :)
 
Ingen öppen eld i närheten

Håll gasflaskan upprätt när du skruvar ur, skruva av ganska snabbt och bestämt och du hör bara en kort litet pust (och det kan lukta lite av etymerkaptanet/luktmedlet)

Lägger man åt sidan/upp och ned och skruvar loss så kan det komma lite vätska liknande från frysspray och blir väldigt kallt - obehagligt om droppar hamnar på huden även om det snabbt går över.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.