Duntäcke istället för sovsäck

Hur fungerar ett vanligt duntäcke för inomhusbruk i tält, istället för sovsäck?

Jag kommer att använda ett högisolerande liggunderlag, som klarar 30 - 40 minusgrader, så det finns inget större behov av isolering på undersidan från en sovsäck.

För och nackdelar?

* Hur klarar täckets bomullsyttertyg eventuell kondens?
* Är det lika hög dunkvalite och lika bra värme i ett duntäcke, som i en bra dunsovsäck?
* Är det varmare än en dunsovsäck?

Fördelarna som jag ser det, är att slippa trånga sovsäckar, och att koncentrera fyllningen till ovansidan av kroppen.
 
som du själv var inne på så kommer nog bomullen i täcket att bli ganska otrevligt om det blir fuktigt. Vidare så finns det mycket fler möjligheter till värmeläckage från ett täcke, det kan glida av dig eller ha små tunnlar i kanterna där värmen läcker ut. Sådant värmeläckage minimeras i sovsäcken. Viktmässigt så blir det nog inte så bra heller, det är ju faktiskt ett väldigt stort tygstycke, så stort så att du kan sno om dig själv. Det betyder att det har ungefär samma area som en sovsäck men har förlorat sovsäckens goda egenskaper.
 
Varför inte en dunquilt - den är gjord för att klara tältklimat och har de fördelarna du nämner med duntäcke.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Leta info efter sk. Top Quilt, vilket är ungefär det du tänker dig. Att ta med täcket från sängen hemma funkar men är framför allt onödigt stort.

Tänk dig att du tar en sovsäck, drar igen dragkedjan runt en halv meter. Vänd den sedan så att öpppningen är neråt, stoppa in fötterna längst ner och lägg resten ovanpå dig som täcke. Det är principen bakom en TQ. Man gör den smalare eftersom det inte behövs något tyg plus fyllning under din kropp, dunet där gör ingen verkan eftersom den komprimeras av din kropp. Den är tillräckligt bred för att klämma fast under kroppen, har aldrig upplevt luckor där värmen smiter ut.

Jag har en TQ främst för användning i hängmatta, men det går även att fästa gummiband mellan sidorna. Om jag ligger på marken trär jag in liggunderlaget så banden går under det. Detta gör att TQ:n ligger stilla när jag vrider mig. Hoppas det var förståeligt.
 
Har faktiskt använt ett duntäcke som förstärkning. Det var inte bra. Använde det endast vid tältning intill bilen. Som du är inne på så suger täckets yttertyg upp en hel del kondens. En hel del. Det kanske funkar bättre om man använder ett påslakan i syntetmaterial (diy). Jag körde utan påslakan.
Men om du ändå vill testa själv så använde jag ett duntäcke från ajungilak med bärighet 11 (jysk), på ca 1 kg. Efter lite sökande hittade jag en konverteringstabell och har för mig att det motsvarade 650 i europeiskt dunmått. Det var längesen så det kan ha varit 750 - kommer ej riktigt ihåg.
Köp hellre en rektangulär säck och öppna den, om du nödvändigtvis måste ha ett rektangulärt täcke. Annars skulle kanske en quilt passa dig bättre. Finns en hel del att välja på utomlands (nätet).
 
Misstänker att dunkvalitén generellt sett är mycket lägre i ett "vanligt" duntäcke, vikt kontra isolering är ju inte lika viktigt för nåt som du inte behöver bära med dig, samt att folk inte riktigt bryr sig lika mycket...
Dessutom är de tunga och bylsiga.

Som du tipsats ovan; kolla på en quilt :).
 
Jag använder sovsäcken som ett täcke när det blir för varmt att krypa ner och dra upp kedjan. Sedan finns ju en hel del varianter som gör att sovsäcken är överlägsen. Frysna fossingar mår bäst inne i säcken medan resten av säcken funkar som täcke. Vaknar och det känns lite ruggigt på översidan så kan det räcka med att huvan täcke huvudet medan säcken i övrigt är öppen. Blir det kallare så är det lätt att dra igen en del eller hela dragkedjan. Finns det klaustrofobikänsla kring sovsäckssovande så är bästa sättet att vänja sig försiktigt och hitta en teknik så man känner sig trygg. En kompis sover alltid med en kniv bredvid sig som en slags trygghet. Gäller det att behålla kroppsvärmen i kylan så är en sovsäck överlägsen ett täcke. Förutsatt att loft etc är jämförbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MAW Duntäcke? Bo och sova 8
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
såg Vad tror ni om detta istället för tält Bo och sova 9
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
avslutatmedlemskap1004 Täcke istället för sovsäck Bo och sova 27
PerPerPer Liggunderlag istället för madrass? Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.