Helgtur Hemavan

Jag tänkte bege mig någon helg framöver och fjällvandra med tält i Hemavan ca 2-3 dagar. Då jag har dålig koll på området undrar jag om det finns någon här på forumet som har varit i området och vet någon fin tur man kan göra därborta, gärna med någon topptur inkluderad och fina tältplatser.

Senast ändrad:
Jag tänkte bege mig någon helg framöver och fjällvandra med tält i Hemavan ca 2-3 dagar. Då jag har dålig koll på området undrar jag om det finns någon här på forumet som har varit i området och vet någon fin tur man kan göra därborta, gärna med någon topptur inkluderad och fina tältplatser.

Mitt normaltips för det området är upp in i Viterskalet, tälta där vid sjön. Gå sedan upp i den dalen norr om glaciären till passet där toppleden mellan Syterstugan och N Sytertoppen går. Här kan man lägga packningen och ta en snabb topptur, för att sedan fortsätta ner längs leden tills man kommer ner från Morhtetjåhke där man viker av rakt söder över mot Sjul-Olsaxeln och mynningen av Syterskalet. Tältning häromkring går utmärkt, förutom kanske just uppe på Sjul-Olsaxeln där det inte rinner så mycket vatten

Här kan man antingen vända rakt in i Syterskalet och gå Kungsleden eller gå vidare söderöver till rastskyddet Vallentjåkke. Om man efter det följer vinterleden ca en km så finns det utmärkta tältplatser där. Dagen därpå backar man lite och följer sommarleden över Murtsertopparna, tar höger direkt ner mot Hemavan.

Jag brukar räkna 3 nätter på det, med halvdagar på väg in och på väg ut. Men då är jag ingen snabb vandrare heller. Är det blött och dimmigt så kan blockterrängen upp mot toppleden vara dryg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ny bro

Fick nyss höra att det finns en alldeles ny bro över Syterbäcken efter Viterskalsstugan! Eller har jag bara missat den?!:)

Just det, den finns att beskåda på facebooksidan som Vindelfjällens naturreservat har!

Området på norra sidan syterbäcken är härligt med mycket bättre vyer än de man får från Kungsleden vid Viterskalsstugan, tycker jag. Fint att lätt kunna ta sig dit utan vad, även om vadet i fråga är lätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips