Flyga med batteri

Hej

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden så det får bli här.

Ska snart ut med en kurs till fjällen och har bokat flyg. Saken är att jag blivit tilldelad ett batteri att ta med mig och nu funderar jag på om/hur jag får ta med mig batteriet.

Det som går att läsa på batteriet är detta:
Typ: Lead-acid, Constant voltage regulation
12V 2,6Ah
(oläsbart ord) use: 13,5 - 13,8 V
Cycle use: 14,4 - 15 V
initial current: 1,04 A


När jag läser på internet om batterier och flyg står det nästan bara om litiumbatteriet, vilket jag antar att det här batteriet inte räknas som pga att det är "lead acid".
 
Det är ett blybatteri (som i bilar).
Är det förseglat? Då gäller nog:

Extra läckagesäkert vätskebatteri ej över 12v och 100Wh Ja, max 2 batterier

Annars tror jag gäller detta:
Batterier med vätska som inte är läckagetät
Förutsatt att rullstolen eller liknande hjälpmedel kan lastas, stuvas, säkras och lossas i upprätt läge och att batteripolerna är skyddade mot kortslutning (t.ex. genom att vara inneslutna i en batterilåda) och batteriet ordentligt monterat på utrustningen. Om utrustningen inte kan lastas enligt ovan måste batteriet tas bort och sedan hanteras som incheckat bagage utan begränsningar.

Det borttagna batteriet måste transporteras i en kraftig förpackning enligt följande:

Förpackningen ska vara läckagetät, ogenomtränglig för läckande batterisyra och skyddad mot skadepåverkan.
Batteriet måste vara skyddat mot kortslutning, säkrat i upprätt läge och omslutet av lämpligt absorberande material i tillräcklig mängd. Batteriet bör också, om möjligt, förses med spillskyddade ventilationslock.
Dessa förpackningar ska vara märkta "Battery, wet with wheelchair" eller "Battery, wet, with mobility aid" och etiketteras med "Corrosive" och riktningspilar.
 
En 12V och 2,6Ah blybatteri är ganska liten och väger max 1kg.
Har svårt att tänka mig att det finns begränsningar på det.
Tejpa över kontakterna så att den är säkrat mot kortslutning och in i en plastpåse. Vill man vara extra noga linda in den i en tröja.

Sen undrar jag lite varför man släpar år 2016 en blybatteri till fjällen
 
En 12V och 2,6Ah blybatteri är ganska liten och väger max 1kg.
Har svårt att tänka mig att det finns begränsningar på det.
Tejpa över kontakterna så att den är säkrat mot kortslutning och in i en plastpåse. Vill man vara extra noga linda in den i en tröja.

Sen undrar jag lite varför man släpar år 2016 en blybatteri till fjällen
Tror inte heller att det ska vara ett problem, speciellt inte med tanke på att kursansvarige inte nämnde något, trots att han vet att många kommer ta flyget upp. Men man vet aldrig.
Har i alla fall fått lite mer klarhet, med lite tillhörande oklarhet. Kommer åka till flyget lite tidigare än planerat och hoppas på det bästa :)

Batteri har vi med oss föra att bl.a. kunna mäta koldioxidhalten i marken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.