Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell?

Köpte en ramsäck i går på annons för 350kr i bra skick. Är det en äldre Alaska utan undersäcken? Den har bara 4 horisontala stag i ramen. Jag har aldrig ägt varken Alaska eller Grönland, eller vad det mer finns för kandidater...

Sen undrar jag de långa haklåsen till locket ska sitta fast. I ramen eller i säckens insydda d-ringar? Jag gissar på det sistnämnda. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_20160827_131100.jpg
    IMG_20160827_131100.jpg
    81.9 KB · Visningar: 1,917
  • IMG_20160827_131143.jpg
    IMG_20160827_131143.jpg
    73.3 KB · Visningar: 1,231
  • IMG_20160827_131238.jpg
    IMG_20160827_131238.jpg
    83.3 KB · Visningar: 1,153
Det ser ut att vara en Grönland Expedition* från sent 70-tal/tidigt 80-tal.
Hakarna låser du locket mot säcken med, i D-ringarna. (En mycket hållbarare [och klart fail-safe]
lösning än alla de olika plastspännen dom provat genom årtiondena, men lite tyngre också.)
4-stegad ram är helt naturligt med tanke på åldern, de 5-stegade kom långt senare...
Jag rekommenderar att du limmar på gummitassar på ramen, då står den stadigare
och repade golv är ett passerat kapitel...

*Ursprungligen kallades säcken så, uppkallad efter den Grönlandsexpedition där dom fick sitt
inledande elddop. [Hm, borde nog vara isdop i den här användningen av det gamla talesättet...]
Med tiden blev det bara Grönland...

PS
Har en kamerakrok till såna där om du vill ha. Kom över en näve såna nyligen,
är 10 spänn + frimärket OK?
 
Senast ändrad:
Det ser ut att vara en Grönland Expedition* från sent 70-tal/tidigt 80-tal.
Hakarna låser du locket mot säcken med, i D-ringarna. (En mycket hållbarare [och klart fail-safe]
lösning än alla de olika plastspännen dom provat genom årtiondena, men lite tyngre också.)
4-stegad ram är helt naturligt med tanke på åldern, de 5-stegade kom långt senare...

*Ursprungligen kallades säcken så, uppkallad efter den Grönlandsexpedition där dom fick sitt
inledande elddop. [Hm, borde nog vara isdop i den här användningen av det gamla talesättet...]
Med tiden blev det bara Grönland...

PS
Har en kamerakrok till såna där om du vill ha. Kom över en näve såna nyligen,
är 10 spänn + frimärket OK?
Åh, tack så mycket för svar! Du kanske vet volymen också? Jag läste någonstans att Grönland hade borttagbara sidfickor, och det har inte den här, men det kanske var fel?

Jag vet inte riktigt vad kamerakroken är, men det är ju onekligen ett trevligt erbjudande om ett orginaltillbehör som säkert är svårt att få tag i idag! Tack.
 
Säcken väger 2,4 prick enligt min våg, och ramen är 84 cm lång. För framtida referens om någon har en liknande och undrar.
 
Det ser ut att vara en Grönland Expedition* från sent 70-tal/tidigt 80-tal.
Hakarna låser du locket mot säcken med, i D-ringarna. (En mycket hållbarare [och klart fail-safe]
lösning än alla de olika plastspännen dom provat genom årtiondena, men lite tyngre också.)
4-stegad ram är helt naturligt med tanke på åldern, de 5-stegade kom långt senare...
Jag rekommenderar att du limmar på gummitassar på ramen, då står den stadigare
och repade golv är ett passerat kapitel...

*Ursprungligen kallades säcken så, uppkallad efter den Grönlandsexpedition där dom fick sitt
inledande elddop. [Hm, borde nog vara isdop i den här användningen av det gamla talesättet...]
Med tiden blev det bara Grönland...

PS
Har en kamerakrok till såna där om du vill ha. Kom över en näve såna nyligen,
är 10 spänn + frimärket OK?

Hur ser en kamerakrok ut? Har du fler så kan jag vara spekulant på en sådan!
 
Ursäkta om jag kapar tråden men är ny medlem och letat överallt vart jag gör eget inlägg i forumet utan framgång.. (Så om någon kan säga vart man gör det blir jag tacksam)

Köpte idag en haglöfs på loppis för 50 kr och försökt och förstå hur jag ska fästa midjebältet....
Är en gammal tyggsäck från 70 talet.
 

Bilagor

  • 20160827_165456.jpg
    20160827_165456.jpg
    36.3 KB · Visningar: 833
Senast ändrad:
Ursäkta om jag kapar tråden men är ny medlem och letat överallt vart jag gör eget inlägg i forumet utan framgång.. (Så om någon kan säga vart man gör det blir jag tacksam)

Köpte idag en haglöfs på loppis för 50 kr och försökt och förstå hur jag ska fästa midjebältet....
Är en gammal tyggsäck från 70 talet.
Så här skapar du en ny tråd:
Gå in på kategorin (i det här fallet transportera ) och tryck på ny diskussion nästan längst upp till vänster. Du måste förstås vara inloggad då. Voila!
 
Ursäkta om jag kapar tråden men är ny medlem och letat överallt vart jag gör eget inlägg i forumet utan framgång.. (Så om någon kan säga vart man gör det blir jag tacksam)

Köpte idag en haglöfs på loppis för 50 kr och försökt och förstå hur jag ska fästa midjebältet....
Är en gammal tyggsäck från 70 talet.

X 300 killarna är experter på dessa men jag tror du kan experimentera själv kring detta. Med lite listighet tror jag dessa gamla klassiker att få ett rejält lyft. Själv har jag använt H ramen till mycket annat, I skogsjobb har den funkat bra med spännband att ta med sånt som varit bökigt annars.
 
Ursäkta om jag kapar tråden men är ny medlem och letat överallt vart jag gör eget inlägg i forumet utan framgång.. (Så om någon kan säga vart man gör det blir jag tacksam)

Köpte idag en haglöfs på loppis för 50 kr och försökt och förstå hur jag ska fästa midjebältet....
Är en gammal tyggsäck från 70 talet.

Utan att direkt kunna något om ämnet så... När jag var liten hade jag en modell som heter Lill-Skarja. Den var en (som namnet antyder) en mindre variant på Skarja utan bälte. Skarja o Lill-Skarja hade en liknande ram som du har (det kanske är en Skarja), så man kanske kan se något om du googlar på det? Det gick nämligen att komplettera Lill-Skarjan med bälte i efterhand.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72778
 
Du kanske vet volymen också?
Såvitt jag minns så brukade Grönland Expedition då anges till ~70 liter + ev. packpåse...

Jag läste någonstans att Grönland hade borttagbara sidfickor,
och det har inte den här, men det kanske var fel?
Det gällde de allra sista årsmodellerna av Grönland, där är sidofickorna upphängda/fästa med textilband
med knapphålsslitsar som låspinnar fästs i. Då blir sidofickorna avtagbara och spö/skidtunnlarna inga
fasta tunnlar längre... Längst ner på huvudsäckens sidor finns små fickor som kan användas som botten
i den imaginära spötunneln bakom fickan om man vill. Jag bifogar lite bilder på en sen Grönland nedan...

Jag vet inte riktigt vad kamerakroken är, men det är ju onekligen ett trevligt
erbjudande om ett orginaltillbehör som säkert är svårt att få tag i idag! Tack.
Hur ser en kamerakrok ut? Har du fler så kan jag vara spekulant på en sådan!
En "Haglöfs kamerakrok" är nog i realiteten ingenting annat än en kraftigt förvuxen behå-hake i förnicklat stål,
som fästs i det mittre säckupphängets rem. Genom att den sätts där, ovanför nacken, så kan man avlasta
nacken kamerans, eller kikarens, vikt - över till ryggsäcksramen. Och då bär man i praktiken kameran/kikaren
med höfterna... Jag bifogar en bild på kamerakroken sittande på min gröna Alaska...

Ja, jag har en näve krokar - PM om ni är intresserade. 10:- per styck + frimärket som går åt...

Köpte idag en Haglöfs på loppis för 50 kr och har försökt att förstå hur jag ska fästa midjebältet...
Enkelt, jag ska visa dig (och alla andra intresserade) i en ny transporteratråd - som jag kommer att döpa
till "Haglöfs ramar: hur fästs bärsystemets delar". Det blir lite bilder och resonemang kring bärsystemet.
Fixar det under den kommande veckan... Din fråga gjorde att jag insåg att vi har diskuterat ramarna,
ramförlängare, bra moderniseringar - och mycket annat - men vi har nog aldrig gått igenom hur att
lämpligast montera fast bärsystemet på ramen...

/Odd
 

Bilagor

  • Modern Grönland-1-72dpi.jpg
    Modern Grönland-1-72dpi.jpg
    273.1 KB · Visningar: 1,215
  • Kamerakrok för Haglöfsram.jpg
    Kamerakrok för Haglöfsram.jpg
    66.7 KB · Visningar: 883
Utan att direkt kunna något om ämnet så... När jag var liten hade jag en modell som heter Lill-Skarja. Den var en (som namnet antyder) en mindre variant på Skarja utan bälte. Skarja o Lill-Skarja hade en liknande ram som du har (det kanske är en Skarja), så man kanske kan se något om du googlar på det? Det gick nämligen att komplettera Lill-Skarjan med bälte i efterhand.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72778

Googlar runt och försöker hitta :) nu börjar jag ju undra över hur mycket den rymmer, hon på loppisen babblade om 24 liter men de känns ju väldigt lite mot hur stor den är.. och med mina dåliga mattekunskaper så har jag glömt formeln på och räkna ut volym
 

Bilagor

  • 20160828_144448.jpg
    20160828_144448.jpg
    31.9 KB · Visningar: 844
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 47
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 24
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.