Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!!

Hej!

Har tänkt köpa ett par Lundhags kängor (Mira Ws Light). Jag har normalt storlek 40-41 i strl och mäter 260 mm från häl till tå. Gör jag rätt i att köpa strl 41 i Lundhags då? De ska vara 279 mm invändigt...

Måste beställa dem idag, så vore tacksam om nån insatt Lundhags-användare vill ge mig ett snabbt svar. 😊

/Maria
 
Hej! Jag har vanligtvis strl 40-41 i skor. Provade ett par av dessa kängor som du nämner för en vecka sen och har tänkt att köpa i strl 42. De kändes jättebra. Du kan ju alltid skicka tillbaka dem om det blir fel strl.
Mvh Malin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Hej! Jag har vanligtvis strl 40-41 i skor. Provade ett par av dessa kängor som du nämner för en vecka sen och har tänkt att köpa i strl 42. De kändes jättebra. Du kan ju alltid skicka tillbaka dem om det blir fel strl.
Mvh Malin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hej igen!
Jag glömde att berätta att jag har ett par gamla Lundhags idag i strl 41. Men efter mina 2 graviditeter så har mina fötter blivit större och kängorna har blivit för små. Har märkt det med andra skor som jag har också. :)

Mvh Malin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Tack så jättemycket! Beställt nu! Det blev 41, kändes rätt efter att ha läst era råd. ☺️ Jag har rätt smala fötter också så tror inte 42 kommer behövas...

Tack!
 
Vax/fett?

Känns bra att jag tog 41 då, då har jag ju 19 mm till godo. ;)

Ville bara säga att de kom idag! Känns SUPER! Som gjorda för min fot. Vet ju att folk säger att man måste gå in dem och att man får skoskav i början, men just nu fattar jag inte var det skoskavet ska kunna uppstå... :)

Liten fråga bara! Ska inviga dem i morgon, hur ska jag vaxa/fetta första gången? Har ett Meindl Sportwax hemma och nåt annat smörj från Kiwi som "innehåller vaxer och oljor som vårdar, ger näring och skydd mot väta"...
 
Jag har provat herrvarianten under sommaren och sitter dina lika bra dig som mina sitter på mig så grattis. Jag är helt lyrisk över komforten i dem och borta är alla känslor av att skodonen skulle vara särskilt tunga. Fötterna har varit bebislena och härligt fria från ömhet efter friktion även efter tremiladagar med småtung packning. En helt ny upplevelse för mig.

Jag har kört generöst med Meindl Sportwax och har inga större invändningar. Det har fungerat bra och jag gillar looken efter behandlingen. Ena kängan läcker minimalt i en söm men jag får skylla mig själv som envisas med att glömma ta med mig vaxburken för förstärkning på tur :)
 
Liten fråga bara! Ska inviga dem i morgon, hur ska jag vaxa/fetta första gången? Har ett Meindl Sportwax hemma och nåt annat smörj från Kiwi som "innehåller vaxer och oljor som vårdar, ger näring och skydd mot väta"...

Jag använder Lundhags lädersmorning (fett, vax och tjära). Man säger generellt att fett kan göra kängorna mer mjuka/ mindre stadga, men det har jag aldrig märkt av och jag har smörjt rikligt i många år.
Fett går in i lädret och håller det mjukt och smidigt.

En vax-produkt lägger sig på toppen och vattentätar bra men tillför inget vårdande/uppmjukande fett till lädret. Någon säger att man kan använda fett typ 2-4 ggr per år och vax upp til dagligen om man använder dom hårt.

Gå över alla sömmar extra noga. Använd gärna händerna/fingrarna till å lägga på produkt. Kroppsvärmen smälter in produkten.

Vilken produkt? Jag tror inte att det är så noga så länge produkten är gjord för läder och man tillför lite fett ibland.

Skulle du inte ha ngn produkt tillgänglig till "invigningen" imorgon så går det bra att vänta med smörjan. Kängorna tar inte skada, de har lite fett i sig från tillverkningen.

Glöm inte att ta ur innersulan efter användning för att lufta/låta skon torka långsamt och fint. Borsta av smuts med en rotborste.

http://www.lundhags.se/Guider-Inspiration/Produktvaard/Kaengvaard

Ser nu att du köpt Mira Ws Light (Nubuck)
http://www.lundhags.se/Produkter/Kaengor/Skalkaengor/Mira-Ws-Light-Mid/(color)/923
Jag har Professional (fullnarvsskinn)
http://www.lundhags.se/Produkter/Kaengor/Skalkaengor/Professional-Mid/(color)/900

Vet inte om Nubuck skal beh. på något speciellt vis...fråga Lundhags.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
johanb.org Lundhags kängor på is och i sommarvärme Kläder 16
kjpil Lundhags kängor Kläder 12
snuffle Nya lundhags-kängor Kläder 1
d99majo Lundhags kängor Kläder 21
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...