Thermoleggings VS Underställsbyxor?

OBS: nedanstående kan gälla i högre eller lägre grad för olika individer.

För mig, som avger mycket värme och vatten vid aktivitet, men fryser så fort jag stannar till, är underställets primära uppgift inte att värma, utan att transportera bort kroppsfukten från huden. Då stjäl den inte förångningsenergi från mig, när jag stannat och ändå har svårt att hålla värmen.
Jag minns fortfarande vilken pina det var före dessa "funktionsunderställs" tid, när jag åkt mig varmsvettig i backen och skulle sitta i en lååång kallblåsig skidlift efteråt.
Nästa dramatiska förbättring av mitt välbefinnande kom med ullunderställen, och nuförtiden vägrar jag ha på mig något annat.

Understället i sig kan, men behöver alltså inte, utgöra något nämnvärt värmelager - utom indirekt just genom att transportera bort/fördela kroppsfukten.
Det framgår inte, om de "thermoleggings" du länkar till fungerar på det viset. Det är mycket möjligt att de gör det, men är de alltför varma och täta, kan de snarast vara till nackdel i det avseendet. Är de riktigt varma, blir det ju också mindre flexibelt - oftast behövs bara ett tunt fuktfördelningsskikt under ytterbyxorna.
 
Understället i sig kan, men behöver alltså inte, utgöra något nämnvärt värmelager - utom indirekt just genom att transportera bort/fördela kroppsfukten.
Det framgår inte, om de "thermoleggings" du länkar till fungerar på det viset. Det är mycket möjligt att de gör det, men är de alltför varma och täta, kan de snarast vara till nackdel i det avseendet. Är de riktigt varma, blir det ju också mindre flexibelt - oftast behövs bara ett tunt fuktfördelningsskikt under ytterbyxorna.

Tack för hjälpen!
:)
Ska testa ett par thermoleggings och se hur de känns annars får jag försöka hitta några underställsbyxor helt enkelt.
 
Skillnaden mellan leggings och underställ brukar vara gylf. Annars är dom nog identiska. Naturligtvis måste du söka ut något polyestermaterial, inte bomull.
 
(...) Naturligtvis måste du söka ut något polyestermaterial, inte bomull.
Mycket viktigt påpekande. Många "stads-leggings" har bomullstillblandning för att kännas skönare, men dem ska man inte ta med på fjället. Bomull absorberar mycket vatten, torkar långsamt och kyler i vått tillstånd. Så kolla materiallappen...
 
Hej.
Jag har prövat sådana thermoleggings men jag upplevde dem som alldeles för svettiga, åtminstone vid vandring. Blev alldeles kladdig av svett. Men om det är rejält kallt eller vid stillasittande aktiviteter så kanske det funkar. Jag gav bort dem till ungarna... och använder numera ullunderställ.
 
Hej.
Jag har prövat sådana thermoleggings men jag upplevde dem som alldeles för svettiga, åtminstone vid vandring. Blev alldeles kladdig av svett. Men om det är rejält kallt eller vid stillasittande aktiviteter så kanske det funkar. Jag gav bort dem till ungarna... och använder numera ullunderställ.

Aha, tack då vet jag!
:)
Jag gillar vanliga tunna underställsbyxor så jag får helt enkelt försöka leta upp ett par billiga sådana någonstans.
 
Hej.
Jag har prövat sådana thermoleggings men jag upplevde dem som alldeles för svettiga, åtminstone vid vandring. Blev alldeles kladdig av svett. (...)
Tack, precis vad jag misstänkte utan att ha provat. Detta stärker ju hypotesen, att det inte bara är reklamsnack när "funktionsunderställ" beskrivs som specifikt gjorda för att transportera bort fukt från kroppen. Se resonemanget i mitt inlägg ovan.
Jag har subjektivt upplevt att det verkligen är skillnad; om det nu bygger på materialvalen, stickningsmönstret eller både och har jag ingen aning om. Men har ändå till och från undrat om det inte åtminstone delvis handlar om mytbildning och placeboeffekt :)
 
Jag köpte ett par Everest underställsbyxor för 199kr på Stadium som de just hade fått in på lager.

Supersköna så jag är helnöjd!
:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.