Inkaleden i Peru

Inkaleden bokade jag också privat med Alpaca Expedition. Det var meningen vi, (min man och jag) med guide skulle vandra Inkaleden. Eftersom min man hoppade av på grund av problemet med hans ben som inte precis hade blivit bättre efter Santa Cruz trekk bestämde jag mig att vandra med en grupp. Anledningen att jag bokade privat var för att jag var väldigt osäkert på mig själv efter allt prat om hur svart Inkaleden skulle vara och ville inte sinka en grupp. Läste också här på Utsidan om en vandrare som tyckte väldigt illa om Inkaleden på grund av gruppens storlek eller vad det nu var. Jag fick kontakt med några via Utsidan som gav mig goda råd. Jag var väldigt noga med valet av arrangör, ville ha någon som behandlar sina bärare väl osv. Och jag blev inte besviken på Alpaca Expedition, rekommendera de varmt. Vi var 12 personer i blandat ålder och 3 guides. Det skulle ha varit 2 guides men guiden som vi bokade privat gick med oss också. Sedan tillkom ett 20-tal bärare och kock.
Även här några bilder, inte så fint väder men sista dagen var strålande sol.
Första bilden: vid första tältlägret
Andra bilden: blick upp mot Dead Woman`s pass
Tredje bilden: Gruppbild vid Dead Woman´s pass
Fjärde bilden: någonstans på tredje dagen
Femte bilden: blick ner mot Urubamba floden från Winay Wayna ruinerna
Sjätte bilden: blick ner mot Machu Picchu från Solporten

Varan grupp var en av de första som var vid Solporten, inget trängsel alls. När solen var framme gick vi ner mot Machu Picchu. Alpaca Expeditions ordnade så jag fick träffa min man när vi kom ner till Machu Picchu. Lite senare kom alla busslaster med folk. Det var vakter och avspärrningar överallt vid ruinerna. Lite svart att förstå hur en tysk turist dagen efter kunde dödsstörtar.
Jag var visserligen långsammast från varan grupp vid stigen upp mot passet men sinkade inte gruppen. Den snabbaste var 30 minuter tidigare uppe.
Förutom de 2 vandringar vi gjorde, hann vi med ett besök vid Titicaca sjö, åkte med Andean Explorer och en dagstur till den Heliga dalen i Cusco.
Hoppas någon kan dra nytta av den korta berättelsen.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 2122_1.jpg
    2122_1.jpg
    27.2 KB · Visningar: 445
  • 2146_1.jpg
    2146_1.jpg
    34.5 KB · Visningar: 480
  • 2164_1.jpg
    2164_1.jpg
    53.2 KB · Visningar: 427
  • 2362_1.jpg
    2362_1.jpg
    72.1 KB · Visningar: 557
  • 2484_1.jpg
    2484_1.jpg
    29.7 KB · Visningar: 433
  • 2642_1.jpg
    2642_1.jpg
    30.7 KB · Visningar: 441
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser, bägge vandringarna ser fantastiska ut, ger idéer!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.