Vattentillgång Besseggen

Hej!
Ni som vandrat Besseggen, hur är det med vattentillgången? Svenska fjällen är ju fulla med jokkar. 🌞
 
Vad jag minns så passerar man ett par småbäckar och en liten sjö mellan Memurudalen och Bessvattnet (där man kan fylla på flaskan i den bäck, som rinner ut i sjön). Mellan Bessvattnet och Gjendesheim var det torrare, men det handlar ju inte om många timmar. Måste dessutom bero på hur mycket det har regnat.
 
Senast ändrad:
Hej. Inte svar på din fråga men ett tips är ett vätskesystem från tex Platypus. Jag har en 2 liters och det vattnet räcker lätt en heldag beroende på stigningar och hur mycket ungarna stjäl ur den. Finns på tex Outnoorth för 295:-. Underbart skönt och bekvämt med kallt ❄ vatten från topplocket under dagen.
/ Tom
 
Min erfarenhet är man fyller på ungefär 2 liter i vätskesystem samt ev. ytterligare 1 liter i två små halvlitersflaskor och det räcker till Bessvattnet. Sedan fyller du upp där och då räcker det gott till Memurbu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.