Sydalpin avskedstur?

Årets sydalpina tur, syd-nord, Limone-Modane, 19 dagar, skilde sig från de tidigare i att jag inte sökte nyheter, utan snarare en sammanfattning. På så vis kan den turen ha blivit ett avsked. Jag är snart 72 år och kroppen gnisslar en del, det är ett knä, det är två buktande diskar, och minskad rörlighet som kortar steget. . Av skäl jag inte riktigt begriper har jag blivit långsam utför, med ständiga halktillbud på löst grus och rullande stenar - uppför klarar jag mig fortfarande bra. OCh jag är uthållig. Flera etapper blev bortåt 10 timmar.

Det har ju blivit en del. Mina senaste 58 utlandsresor har haft vandring som ärende. 800 dagar har det blivit på 28 år, i 9 länder. Jag har varit 17 gånger i Norge, varav 16 i syd (söder om Trondheim), 8 gånger i Pyrenéerna, 11 i Sydalperna, osv. Jag fyllde 50 i Jotunheimen och 70 i Posets (i spanska Pyrenéerna).

Såhär såg turen ut: http://www.huthyfs.com/syd16gal/index.html
 
"Det är inte lätt att bli gammal" är ett vanligt uttryck. Det betyder bl.a. att det är jobbigt när lusten o huvudet vill mer än kroppen riktigt mäktar med.
Det ärt tyvärr till föga tröst att man som du Peter hunnit med att se och göra mer än de flesta. Men om jag uppfattat det rätt, så har du mycket mer att ge och mycket mer att kunna uppleva, även om det blir i lugnare tempo och inga riktigt häftiga/krävande strapatser.
Det finns mängder av givande vandringar/resor även för den som inte (längre) är en stålman.
Önskar dig all välgång - som troligen ytterligare en tid framåt innebär större o jobbigare äventyr än de flesta någonsin provar på. Och fastna inte i ett surt beklagande av att det "var bättre förr"!
 
Fantastiska bilder, som vanligt! Jag tror att du nog kommer få svårt att motstå bergen även i framtiden :)
 
Intressant att läsa Peter.

Färdrutt på karta vore trevligt och gärna höjdprofil om du har ett GPS-spår.

Thure
 
Jag har tyvärr ingen passande karta och hittar ingen på webben heller. Jag har heller igen scanner (jag köpte för ett tag sen en allt-i-ettskrivare men den var så usel att jag fick gå tillbaka med den).

Nu har jag på lattjo skickat ett förslag till Utemagasinet. Mina fullupplösta bilder är i JPG, de tycks föredra TIFF eller EPS. De föreskriver ett visst dpi, 300 dpi för 150 linjers raster, vilket jag inte vet något om. Min dator ger mig bara ppi=72 och jag vet inte om dessa data går att jämföra.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Sydalpin rundtur, 18 dagar Trekking 0
camoscio Sydalpin junitur. Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.