Liggunderlag - en djungel?

Har egentligen allt som behövs för fjällvandring. Senaste tillskottet är ett Berganstält, 2-mans lättvikt

Men liggunderlag är kvar att skaffa. Har skrollat lite i trådarna här men inte hittat svar på mina funderingar.

Nå'nstans läste jag att någon föreslog ett uppblåsbart liggunderlag och som komplement ett billigt "vanligt" från Rusta / Clas Ohlson. Det känns för mej som ganska vettigt. Det billiga underst, mot marken, mer som riv/stickskydd för det uppblåsbara och som reserv om det händer något.

Men när man kollar i butikerna blir man så småningom snurrig av alla varianter på Exped, Vaude, Thermarest och allt vad det är.

- Det gör inget om vikten hamnar uppåt 800-900 gram
- Inte för hal yta
- Gärna pump
- Jag är 1,77 lång, väger strax under 90 kg.
- Priset såklart intressant, men hellre ett lite högre pris än ett marginellt liggunderlag.
- Har en ramrygga så packvolym är inget större problem

Så vad föreslås?

Tackar på förhand
 
Exped synmat har jag haft i ca 8 år. Hållbart ca 8 cm tjock uppblåst,hopvikt, mycket liten.
Bytte från ett tunt men i takt med ålder så vill man ha det bekvämt också, kan vara värt några extra gram.
 
kombination av

ett uppblåsbart liggunderlag med något billigare i cellplast är kanon.
dels skyddar du ditt uppblåsbara från vassa föremål men du skyddar även lite extra mot markkyla.
Du kan även använda cellplasten att sitta på vid raster osv.

Själv har jag precis börjat testa ett alternativ till cellplasten, nämligen ett så kallat snö- och solskydd som du normalt har på bilen.
Fungerar väldigt bra vad jag kan säga hittills. Vågar inte säga hur det står sig mot markkyla men annars tycker jag det ger tillräckligt med skydd så att säga. Tar dessutom mindre volym än den traditionella cellplasten.

Uppblåsbart har jag bara erfarenhet av Exped synmat ul och Exped hyperlite.
Mycket nöjd med dessa och gillar framförallt Expeds schnozzel pumpbag som gör det lätta att blåsa upp och kan dessutom användas som drybag till sovsäck, kläder osv.

Thermarest neoair xtherm är annars ett omtyckt och prisbelönt alternativ.

Ska du använda liggunderlaget även vintertid så är högt R-värde att föredra, finns med dun eller syntetfyllning.
Tänker du däremot bara använda det sommartid så har R-värde mindre betydelse och därmed kan du hitta mycket billigare liggunderlag.

/Tobbe
 
Väl värd investering

Hade ett Exped Synamt 5M men bytte upp mig till Exped Downmat 7M.
Det har inbyggd pump, men den är endast som komplement. Ett råd är att skaffa en Exped Schnozzel pumpbag, den är vattentät och jag förvarar all sov utrustning (liner sovsäck liggunderlag) i den i ryggan, då vet man att det är torrt iallafal.
Sover ute minst en gång i månaden året runt och Downmat är varm och skön. 7M (lite kortare) räcker gott till mig 189/100kg.
Håll koll på XXL's reor, så kan du få ett bra pris.

https://www.xxl.se/exped-downmat-7-m-liggunderlag-med-gasdun/p/1107435_1_style
http://www.outdoorexperten.se/p-31543-exped-schnozzel-pumpbag-ul-m.aspx
 
Innan du kastar dig in i liggunderlagsdjungeln,

- Får du lätt domningar så du vaknar, när du sover på hårt underlag?

Om så är fallet ska du satsa enligt mig på ett uppblåsbart underlag med 7-9 cm tjocklek. Jag väger lika mycket som dig och använder ett Exped Synmat 9, och sover bra. Tidigare har jag använt 5 cm uppblåsbart kombinerat med ett cellplastunderlag, och vaknat flera gånger på natten.

Om du inte är så känslig för hårda underlag kan det vara på sin plats att experimentera med olika cellplastunderlag för att hitta en bra och hyffsat billig lösning.
 
Lite offtopic, men att sova i hängmatta för att komma undan insekter och djur i djungeln är grymt skönt :)
 
Ett bra liggunderlag kan spara dig vikt i sovsäcken så satsa på ett bra liggunderlag. Jag och frun (som då var sambon) var i fjällen och hade ungefär likvärdiga sovsäckar och tältade. Hon frös och jag låg med uppknäppt sovsäck - tills vi provade att byta liggunderlag - jag hade ett termarest och hon ett enklare cellplast. efter bytet frös jag också och fick ta på understället.

En annan aspekt är liggkomfort : Någon ar helt ovetenskapligt sagt att man för varje år över 20 behöver 1 mm mer stoppning under sig. För att vara framtidssäker kör jag numera Expeed downmat 9 XP LW. Stort, brett, tjockt,varmt, bekvämt och fortfarande under kilot. Pumpas enkelt till önskad stuns med den medskickade påsen som kan dubbla som packpåse (antydan till ULtänk). Har plussat det med deras egen ytterpåse som även gör stol av liggunderlaget. Ingen UL-lösning men bekvämt både att sitta och sova på. Inte helt gratis men utslaget på förväntad livstid på grejorna så är det inte så dyrt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.