ang. cykelställ för bil

Hej gott folk!

Har kollat lite tidigare trådar om cykelställ, men de var något till åren. Nu är de så att jag ska flytta till Umeå så har drygt 100mil att köra.
Jag har takräcke där jag även skall ha min forskajak och skidor är de tänkt. Viktmässigt finns de även plats för två cyklar (skall ha min racer och surly LHT) och troligen på bredden med, iaf om jag köper något bredare takräcke.
men kan också tänka mig sådan man hänger på bagageluckan.

men kan inte bestämma mig vad som vore bäst. Så tips på:
Märke?
Pris?
Variant? (tak eller bagageluckan(Jag har ej dragkrok)

Jag har en V50 -09

Vänliga hälsningar
Kristian
 
Taket funkar bra IMHO. Brukar använda s k vertikalspröt gjorda för att surra kajaker på högkant dvs ena relingen ned när jag lastar cyklar på biltak. Sadeln står på taket surrar styre mot ena lastbågen och bakhjulet med remmar mot andra lastbågen.

Thure
 
Taket funkar bra IMHO. Brukar använda s k vertikalspröt gjorda för att surra kajaker på högkant dvs ena relingen ned när jag lastar cyklar på biltak. Sadeln står på taket surrar styre mot ena lastbågen och bakhjulet med remmar mot andra lastbågen.

Thure

Tack för svar! :) Ja okey, så ett cykelställ för 500-2000kr är inget måste för att lasta cykeln på taket? även om man vill få det stabilt för en färd på 100mil o brummandes på motorväg.
 
Vill man komma åt bakluckan?

Tja, då ska man ju inte ha ett ställ där. Visserligen har Thule varianter för krok som går att fälla (funkar toppen), men du har ju inte krok så...
 
Jag har ett sånt thuleställ som man hakar på bakluckan.
Det går att öppna luckan med stället på (utan cyklar). Åtminstone på vår bil.
Det GÅR att öppna med en lätt cykel på också, men då får du hålla i luckan.

Jag har hört det påstås att bilen drar mindre soppa med cykel bak än på taket, men om det är sant och hur mycket låter jag vara osagt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...