Erfarenhet från Fjällrävens tält?

Hej!

Jag skulle behöva lite synpunkter angående Fjällrävens tält, hur ni som använt dom upplever dom kvalité och funktionsmässigt?

Mitt behov är ett 3-manna med absid som främst kommer att användas sommar/höst men även på skidturer under vårvintern och det tält som jag har fått upp ögonen på är Fjällrävens Abisko Endurance 3.
Det är vikten, ca 3 kilo samt höjden inne i tältet som attraherar, 105/100cm då jag inte vill ha tältduken i näsan när jag vaknar och sätter mig upp på morgonen :).

Får väl poängtera att jag är Hillebaner :D, har använt 4 modeller och äger för närvarande ett Kaitum 2 samt ett Niak.

Mtrlmässigt så ligger dom ungefär mellan Hillebergs red och yellow label om man ser till tjockleken på väven vilket känns som gränsfall om man råkar ut för vinterstormar!

Abiskon Endurance
Yttertyg: 20D och förstärkt med 40D längst ned.
Innertältet: 15D.
Golv: okänt(mailat FR men ej fått svar ännu)
Stänger: 9,6mm

HB Nallo "red label"
Yttertyget: 30D
Innertält: 30D
Golv: 70D.
Stänger: 9mm

HB Anjan "yellow label"
Yttertyg: 20D
Innertält: 20D respektive 10D(för Enan och Niak)
Golv:50D
Stänger: 9mm


Hur upplevde ni användare föregångarna, Akka mm?
 
Uppdatering ang mtrl...

Fick svar av FR vad deras golv på Endurance bestod av


Abiskon Endurance
Yttertyg: 20D och förstärkt med 40D längst ned.
Innertältet: 15D.
Golv: 40 D ripstop, (vp 6000).
Stänger: 9,6mm

HB Anjan "yellow label"
Yttertyg: 20D
Innertält: 20D respektive 10D(för Enan och Niak)
Golv:50D
Stänger: 9mm

Jämför man det med Hilleberg så placerar sig Endurance serien i ungefär samma nivå som HB:s "Yellow label" och betydligt under deras "Red label"....där dom konkurrerar prismässigt!

Spontant känns det inte som att det är ett fyra-säsongstält utan mera ett tre säsongstält som funkar på vintern om du inte rör dig så vindexponerat/fjällmiljö.
 
Har också kollat in FR abisko endurance-serien, förvånansvärt lätta.
Men dina uppgifter förklarar ju till stor del hur dom har fått ner vikten.

Antingen blir det ett Kaitum 3, eller ett Abisko Endurance 3.
Men jag avvaktar nog ett tag till, hade gärna sett fjällrävens nya live.
Innerlängden verkar ju vara tillräcklig får oss lite längre.

Har sedan tidigare Hilleberg Unna samt Saitaris, plus några Tentipi-kåtor.

Keb-serien är ju avsevärt tyngre.
 
Tyg?

Varför skulle man behöva a slitstarkare tyg på vinter jämfört med sommar? Det kan väll blåsa lika mycket på sommar/vinter/höst/vår? Och så fall är det väll snarare enklare att komma undan vinden på vintern när man har snö att ta hjälp av i form av vindskydd? I så fall handlar det snarare om designen på tältet, ventilationsmöjligheter, snökjolar, absid osv som bör vara avgörande..?
 
Varför skulle man behöva a slitstarkare tyg på vinter jämfört med sommar? Det kan väll blåsa lika mycket på sommar/vinter/höst/vår? Och så fall är det väll snarare enklare att komma undan vinden på vintern när man har snö att ta hjälp av i form av vindskydd? I så fall handlar det snarare om designen på tältet, ventilationsmöjligheter, snökjolar, absid osv som bör vara avgörande..?

Det blir värre med snö och slask adderat och de flesta vill nog ha högre säkerhetsmarginal på vintern eftersom en olycka då kan få större konsekvenser. Sen har man ju skidor, stavar och annan utrustning som ev. sliter mer.
 
Varför skulle man behöva a slitstarkare tyg på vinter jämfört med sommar? Det kan väll blåsa lika mycket på sommar/vinter/höst/vår? Och så fall är det väll snarare enklare att komma undan vinden på vintern när man har snö att ta hjälp av i form av vindskydd? I så fall handlar det snarare om designen på tältet, ventilationsmöjligheter, snökjolar, absid osv som bör vara avgörande..?

Jag har varit ute både sommar och vinter, men på vintern(vår) har jag råkat ut för betydligt hårdare vindar än på sommaren...jag upplever det som stor skillnad. Dels har ju vinden fritt fram, inga löv, kvistar, gräs som fångar upp farten...
Kanske någon med metrologiska kunskaper vet mer om det?

Sedan är det ju också att Konsekvenserna av ett havererat tält blir så mycket större på vintern, när det blåser storm och är -5 till -15 grader kallt i jämnförelse att de är 5-15 grader och sommar.

Senaste skidturen träffade jag på ett tält som blåste sönder, märke okänt..men brevid stod två HB Nammatj.
Även stängerna tjocklek har betydelse...och till stor del hänger det att du har förankrat tältet/linorna på bästa sätt!

Att bygga snövall framför är en bra hjälp, men inget du kan förlita dig på, vinden kommer runt och är det mycket snö så "överbyggs" den snabbt.
 
Min erfarenhet är oxså att vintervindar är värre.

Snövallar och murar skall placeras som snöstaket om de skall vara optimalt effektiva. 50-75 m från tältet eller vägen i vindriktningen. Det senare kan ju vara jobbigt när vinden går med solen eller mot.

go tur
 
Stänger

Men hur ofta är det tältduken som går sönder vid hårt väder? Är väll snarare stängerna som kollapsar först?
 
Men hur ofta är det tältduken som går sönder vid hårt väder? Är väll snarare stängerna som kollapsar först?

Om vinden kommer från sidan så kan stavarna böja sig så klart, men flexar tillbaka om det är bra kvalla...och då är ju duken utsatt för riktigt hårt tryck. Olika tält tål olika mycket beroende på tjocklek och kvalité på stängerna.

Både Fjällräven och Hilleberg erbjuder möjligheten med dubbla stänger vid vintertältning för att minska den risken.

Kolfiberbågar som vissa använder för att få ner vikten knäcks förhållandevis enkelt, men det gäller ju sommartält.

Jag tror snarare att det är helheten om vi pratar tält för vintertältning, om vinden kommer framifrån så blir belastningen väldigt hård vid fästpunkterna för linorna och där båghållarna sitter fast i yttertältet så är det dåligt gjort så bör duken börja att slitas upp där..

Personligen har jag varit med om ett tält, ett Salewa där duken slets sönder i hård regn och vindar.

Här har du ett tält av som bildligen slits sönder i en storm.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44053
 
Hej!

Jag skulle behöva lite synpunkter angående Fjällrävens tält, hur ni som använt dom upplever dom kvalité och funktionsmässigt?


Jag har haft två Fjällräventält och är nu inne på mitt andra Hilleberg. Båda är väldigt bra, men jag upplever Hilleberg som något bättre på vissa detaljer. Jag väldigt svårt att konkretisera mina upplevelser men har ändå känslan av att när man står där och skall pilla med alla små detaljer som skall efterspännas, justeras eller vad det nu kan vara har det upplevts som något smidigare på Hillebergs tält. Det har dock varit så små skillnader att jag inte upplever dem som avgörande för valet av märke (möjligen om två modeller är väldigt lika i specifikationerna och priset).
 
En testnatt till

Nu har jag provat att sova i mitt nya FR Abisko Shape 3 ytterligare en natt. Denna gång vid en sjö, nära Vättern. Rätt så byig vind, men helt stilla där jag slog upp tältet. Ca 12-14 grader och jag hade turen att vara helt förskonad från mygg. Men denna natt blev det dock ganska fuktigt i tältet, antagligen på grund av att tältet stod helt i lä. När jag kröp ner i sovsäcken blev jag orolig för att det skulle bli kallt, hade inte packat med någon ull, därför valde jag att inte rulla upp kortändorna för maximal ventilation. Det skulle jag ha gjort. Inga problem med sömn eller trivsel i tältet, men insidan på yttertältet var blött. Jag rullade dock upp kortändorna vid 6-tiden och efter nån timme var det helt kruttorrt igen.

Allt som allt fortfarande riktigt nöjd och glad att jag valde detta tält. Som jag tidigare sagt, perfekt för två, i absolut tokkris kan man väl sova tre, men planera absolut inte för det, då blir sömnen lidande. 160 cm delat på tre, ca 53 cm, går inte att sova bekvämt med, det är bredden på en smal mans axlar (dessutom viker tältduken inåt).

Shape vs Endurance? Jag väljer Shape för ventilationen helt klart.
 

Bilagor

  • IMG_1044.jpg
    IMG_1044.jpg
    63.5 KB · Visningar: 2,025
Shape 3

Det enda jag har kvar nu att lära mig, är att inte ta en stor kopp kaffe just innan läggdags och lyssna på Creepypodden, alltså överhuvudtaget, satan vad man får hjärnspöken då man ligger klarvaken och lyssnar på kvistar som bryts, barr som faller på tältduken, abborrar som slår i vattenytan, fåglar som flyger i närheten och kanske även skogsmöss som kanske kände lukten av mitt fika...
 

Bilagor

  • IMG_1048.jpg
    IMG_1048.jpg
    66 KB · Visningar: 1,874
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.