Lundhagskängor i blöt terräng?

Hej kära friluftsmänniskor!

Många tack ifall du läser hela inlägget!

Nu ligger det till såhär: jag har letat mig blodig efter ett par kängor att ha när jag jagar, men också när jag fiskar och i övrigt vistas i skog och mark.

Jag hade tidigare ett par Chiruca Gore-Tex kängor som jag verkligen trivdes med. Dom hade en tight passform och bra hälgrepp efter min fot. Dock fick jag reklamera 2 par pga att limningen/fästet mellan känga och sula började släppa väldigt snabbt. Jag skaffade i all hast ett nytt par Chiruca av annan modell, men dessa är alldeles för styva, breda och stora för min fot - trots samma storlek som tidigare känga. Ett riktigt felköp av mig.

I jakten på en inte för styv känga med tight passform och bra hälgrepp hittade jag Lundhags Jaure Light High.

Då är frågan hur en skalkänga som denna klarar sig i den myrtäta, blöta tornedalska terräng jag vistas i när jag jagar.

Jag förstår att vax är ett måste för att ha en chans mot väta, men hur pass långt räcker det?

Är det någon idé att ens ha en Lundhagskänga i denna terräng med förhoppningen och målet att gå torrskodd?

Hur bra står sig en Lundhagskänga mot myrtrampning och vatten i övrigt?

Finns det ens någon Gore-Tex känga med tight passform och bra hälgrepp?
Kängnormen verkar vara breda nordiska läster.

/En vilsen och frustrerad i jakt på kängor
 
Jag vill säga att det är i just den terräng som du beskriver som lundhagskängorna hör hemma, nordiska myrmarker och fuktiga fjällmiljöer.
Kängorna kommer vara täta om du behandlar dom rätt (huvudsakligen vaxar sömmarna) och de torkar på ett kick till skillnad från goretexkängor som behöver flera dagar för att torka: Skulle du trampa igenom så är det bara att torka ur kängorna med en trasa och byta strumpor och filtsula, sen så är du torr och glad igen.
 
Rätt terräng för Lundags

Håller med Ludvik Svensk, det är just den terrängen som är Lundhags rätta miljö. Trampar du ner i något djupare hål är det bara att byta sockar så r du på gång igen.

Jag har både Lundhags där jag enbart har en tjockare strumpa som jag går med varma sommardagar, däremot tycker jag det bästa är en tunn liner och en tjock raggsocka mina andra par - bättre mot skavsår och så håller jag värmen bra långt in på hösten.

Vaxa regelbundet och du har en kompis undre många år. Tänk på att någon gång per år fetta in kängan så håller sig lädret i rätt form.

God tur
 
Jag blev riktigt blöt när jag gick en halv dag utan stig i blött ris/växtlighet i mina Lundhags Ranger trots att de var nysmorda. Kanske för tunt skinn bland annat i plösen?
 
Jag blev riktigt blöt när jag gick en halv dag utan stig i blött ris/växtlighet i mina Lundhags Ranger trots att de var nysmorda. Kanske för tunt skinn bland annat i plösen?

Är du säker på att vätan tog sig in genom kängan? Är de mättade med fett och evt med vax på toppen så har jag svårt att se vatten ta sig in. Isåfall genom ett fysiskt hål...
Man kan också få väta in genom stövelskaftet, tex via byxben och strumpor som kan leda väta in uppifrån.
 
Jag har just den kängan som TS skriver om. Nya och trots 5-6 vaxningar innan avfärd så läckte de som ett såll.

Felet var att jag inte fick in kängorna ordentligt mellan vaxningarna vilket gjorde att sömmarna inte töjdes och gav vaxet möjlighet att tränga in ordentligt. Som tur var hade jag med mig vaxet ut och på kvällen dag ett lade jag på mer vax och sedan höll de tätt, men passade på att vaxa in en gång per dag för att riktigt mätta sömmarna med vax. Har läst tips om att man kan smörja med fett första gången för att det bättre tränger in i sömmar men personligen vill jag inte ha fett på då det minskar stadgan i läser. För TS kanske fett är att föredra då en mjuk känga efterfrågades.
 
Jag tänker att det beror på om man är ute i en eller flera dagar också.

Har använt och använder både kängor utan membran(Lundhags Syncro High) och GoreTex-kängor(Haglöfs Mountain Pro). I ett par väl behandlade Lundhags kan man utan problem ta några kliv i vatten utan att bli blöt. I Haglöfsarna kan man däremot stå i en vattenpöl hela dagen om man tycker det är roligt.

OM jag kunnat undvika att trampa i så jag fått vatten över kängskaftet så har det funkat jättebra för mig med GoreTex men på längre turer i fjällen brukar jag alltid lyckas blöta ner mig förr eller senare och då tycker jag att kängor utan membran iallafall har en chans att hinna torka. Blöter jag ner GoreTex-kängorna känns det nästan kört om man inte har väldigt gynnsamt väder att torka skor i, EN heldag med blöta fötter kan man kanske stå ut med men en vecka är inte så muntert...

Lycka till med kängköpet
 
Jag blev då inte säkrare nu i alla fall...

Finns det någon som vet av någon Gore-Tex känga med tight passform?

Smalare läst, hälgrepp, gärna inte meindl-styv osv

Jag har testat Härkila Big Game 10", fast jag var ute efter den högre modellen med 12" skaft. Den satt tyvärr inte som jag hade velat och höll mig då ifrån att köpa. Det var som att den inte riktigt gick att dra åt runt foten.
 
Jag går numera alla turer i skog och fjäll iförda ett par Lundhags Forest och blött har jag aldrig blivit av den anledningen att kängan inte håller torrt. Visst, ett och annat djuphål och snö ger vatten uppifrån men det torkar som sagt snabbt.

Gick tidigare i Meindl Island Pro (Goretex) och även denna känga höll mig torr men så fort den blev blöt så förblev den blöt. Och rejält tung blev den. Lundhagskängorna är lättare och smidigare på alla sätt.
 
Mja, trots ivrigt smorslande med det där lundhagsvaxet/-fettet lyckades jag aldrig få mina lundhags prof high att hålla torrt. Fast det var alltid samma ställe, så sannolikt var det väl nåt fel på dem just där.

Har som lite ledsnat på kängor, och använt gummistövlar eller joggingskor, beroende på temperatur/blöthet/längd/ids den senaste tiden.
Inte helt nöjd med den lösningen heller, mest eftersom de enda gummistövlar jag hittat som är lätta och smidiga och passar min fot (tretorn scout) håller en riktigt dålig kvalité och spricker efter mindre än ett år... :(
Efter tre par har jag gett upp.

Joggingskorna är dock helt fantastiska (minimalistiska Merrellskor), var ute i några dar i en blöt skog i september förra året (norrland), var dyngsur, men det var så lite material i skorna att det bara var att byta strumpor när man stannade, så var livet rätt ok igen... *Jätte*skönt att ha så lite vikt på fötterna :).
 
Tidigare har jag använt ett par Lundhags Professional High till vandring, till skog, till fiske...ja, till Allt.

Just den kängan är styvare skaft som är neoprem fodrat. Om kängan hade stått oanvänd en tid och jag gick ut direkt i regnet/vätan så kunde det komma in någon droppe vatten genom metallöglorna, men läder/skinn sväller ju så efter ett par minuter så var det tätat naturligt :)!

Smorde in dom med lundhags vax någon gång då och då bara....och upplevde dom i överlag vattentäta som en stövel :)!

Använder man andra modeller som har ett tunnare skaft, Forest tex så har jag sett personer som har haft fuktiga skaft, dvs att lädret har varit mörkbrunt pga fukt, inte regn utan svett helt enkelt som tränger ut genom lädret.

Kan tänka mig att samma sak uppstår om du står i en blötpöl ett bra tag...det är inte så att vattnet rinner in igenom men skinnet mättas på vatten och blir fuktigt på insidan.

Stora fördelen som många säger är ju just att går man igenom eller ska över ett vad så häller man bara ut vattnet, byter sula och strumpor så är man på G igen :)!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.