Menskopp

Ska gå hela kungsleden i Juli och kommer därför första gången ha mens under vandring. Började testa menskopp för två månader sen men har inte riktigt fått in snitsen med den men känns ändå som att det är det som är smidigast då jag hatar tampong samt inte alls gillar tanken på att vandra med binda och allt vad det innebär. Men, ni som använder menskopp på vandring - vad har ni med er i rengöringsväg? (samt hur gör ni för att inte få blod överallt vid tömning ...)
 
Det finns långa trådar om detta i tjejforumet men sök på ämnet så har du några timmar intressant läsning av tjejer och killar som diskuterat detta.
 
Fast det kan ju ibland vara trevligt att starta en ny tråd så man får lite åsikter på just sin egen situation, samt att folk slipper vada igenom några sidor av inlägg som inte riktigt var relevant i sammanhanget?

Hur som, jag har använt menskopp några år nu, och tycker det är fullkomligt lysande. Mindre jobbigt för mina slemhinnor än tampong, mindre "våtvärmande omslag" än binda. Jag har inte behövt använda på vandring, men dock några varv i stugan, där det saknas rinnande vatten, och det är utedass som gäller (så inte alltför långt från förutsättningarna vid vandring).

Hur som, för att tömma brukar jag först tvätta händerna, sedan bara försiktigt ta ut den och hälla ut vad jag kan på lämplig plats och därefter torka ur den med toapapper, eller sköljer med rent vatten. Det duger i mitt tycke nån gång eller två, sedan vill jag tvätta den med tvål och vatten. Efter typ två dagars användning vill jag gärna koka den ett varv.

Jag tror ett tips kan vara att du skaffar två menskoppar, då kan du byta till en helt ren efter nån dag eller två. Bara att linda in den lortiga i toapapper och stoppa ner den i en påse, och sedan koka den när du har möjlighet, sedan har du ju en ren kopp att byta till igen.
 
Tömning förresten... Det är lite trixigt att få ur koppen utan att råka hälla blod här och där, men det är fullt möjligt. Träna lite hemma först så går det säker bra ;D.
 
Jag har fjällvandrat med menskopp och det går utmärkt! Jag använde handsprit innan jag tog ut koppen och torkade av den med våtservett. Det finns speciella att köpa, om du googlar på t ex apotea så finns dom där och där finns även nåt specialrengöringsmedel men det har jag inte själv provat. Fördelen med menskopp är att du bara behöver tömma två ggr om dagen jmf med engångsartiklar!
 
Sluta vara rädd för mens..

Det finns långa trådar om detta i tjejforumet men sök på ämnet så har du några timmar intressant läsning av tjejer och killar som diskuterat detta.

ursäkta "tjejforum"? Här är väl helt rätt att ta upp det då folk frågar hur man ska skita under vandring? Sluta vara rädd för mens.

Menskopp är för att svara på TS fråga jättebra! Köp med rengöring från apoteket! Dom funkar finfint att sova med. Ta ut den varsamt så bör det inte vara några problem med att det ska stänka blod :) Har själv inte vandrat med en men tror att det är betydligt lättare än med tampong! var noga med hygienen bara :) lycka till!
 
De e ju fan skitläskiga grejer , tjebaciller o mens.

Jag reste nackhår o va helt kallsvettig i flera dagar av rubriken
 
Tack för alla svar! Har en mens till på mig att öva så ska försöka få till det för känns som att det skulle vara supersmidigt. Men ja, ska vara noga med hygien och införskaffa våtservetter och handsprit! Har en extra menskopp också men den är lite stor så får se om jag pallar ha med den. Är livrädd för att få blod på de få plagg jag kommer ha med mig men får väl klä av mig naken varje gång jag byter haha!

Såg att det fanns trådar om menskopp sen innan men ville ha tips om just rengöring så därför jag startade en ny och förstår inte heller riktigt vitsen med ett "tjejforum" men vi är väl alla olika!
 
Tycker det var en riktigt bra tråd, även för mig som man...för kunskap är ju det enda som är lätt att bära på :)!

Bra att ha i bakhuvudet om man har med kvinnligt sällskap som kanske är ute för första gången och inte heller har tänkt den tanken eller varit medveten om att menskoppen skulle funka bra i det sambandet.
 
Säger som #4, träna hemma innan, så lär du dig hur du bäst gör för att inte spilla där du inte vill spilla.
Jag ser bara fördelar med kopp, både i vardagen, och ännu mer vid friluftsliv.
Leta i de tidigare trådarna, så hittar du hardcore-metoden att skölja ur det värsta ur koppen, innan finrengöring! ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.