Klövjeska

Planerar vandringsturer inför sommaren, Grövelsjön resp Jämtlandsfjällen. Kommer att ha med vår tvååriga golden retriever-tik. Vi gick två turer förra året med henne och det var bra på alla sätt, men det vore trevligt om hon bar sin egen mat. Här någon tips på lämplig, bra, klövjeväska för en hund i den storleken. I butikerna i norra Stockholm är utbudet klent och det som funnits har inte känts passande.
 
Non-stop Amundsen är en riktig bra o bekväm klövje med flera fickor...lätt att justera remmar o sitter otroligt stabilt..

Väger lite mer än dom flesta klövjeväskor men den sitter riktigt bra..
 

Bilagor

  • IMG_20160501_012612.jpg
    IMG_20160501_012612.jpg
    117.4 KB · Visningar: 960
Kul på tur

Hej
Jag har tidigare skrivit i en annan tråd att jag gillar skarpt Sundpros klövjeväskor, fast jag är inte säker på att dom tillverkas längre eller att det går att få tag på i Stockholm. Men fördel med dessa till skillnad mot min andra klövjeväska är enkelheten att ta av och på. Så jag tipsar kanske mer om vad jag tycker är bekvämt när det gäller funktion än just vilken model som är bäst. Sen kan det också vara lönt att provpacka väskan för att just säkerställa att du/ni tycker att det går så smidigt som ni vill samt sitter bra på hunden även när det är tungt/halvtung och lätt. (Tänk dock på att hunden kan vingla en hel del första gången hon testar väskor och att det går över efter ett tag och beror inte helt och hållet på väskan.)
Så tyvärr inga bra tips på var och vilken ni ska köpa men kanske gett lite försprång när ni väl hittar något.
Ett tips jag kom på nu är i och för sig att kolla på Lars Monsens hundar, dom har väldigt mycket erfarenhet av klövjeväskor...

Mvh Rasmus
 
Snowdogs...

Hej

Jag använder klövjeväskor från

http://www.snowdogs.se/klovjevaska.htm

för mina hundar.

Väskorna är lätta, robusta och hållbara tycker jag

Den äldsta väskan är 10 år och köptes ursprungligen till min förra hund,
väskan har trots detta inte många spår av slitage

Mvh // Pzon
 
Hej

Jag använder klövjeväskor från

http://www.snowdogs.se/klovjevaska.htm

för mina hundar.

Väskorna är lätta, robusta och hållbara tycker jag

Den äldsta väskan är 10 år och köptes ursprungligen till min förra hund,
väskan har trots detta inte många spår av slitage

Mvh // Pzon


De ser ut o va bra väskor oxå...tror att de är viktigt att inte väskorna hänger ner för långt ner..

Hade väl tre alternativ att välja mellan o de va Snowdoggs,Dragråttan som har väskorna rätt högt placerade o Non-stop...
Har xxl butik i närheten som säljer Non-stop o fick möjlighet att prova...den har en hel fästplatta under där båda remmarna går igenom så de tyckte jag va bra att bukremmarna inte halkar omkring så mkt..
 
Jag har en klövjeväska av "snowdogs-modell" som jag köpte i umeåtrakten. Har funkat bra, och jag rekommenderar att ni satsar på något liknande.
Viktigt att tänka på är:

1. Att det inte finns en massa onödiga extraremmar, mellan hundens framben exempelvis. Dessa är förbannat korkade, en korrekt packad väska ligger kvar iaf. Har man dessa remmar riskerar man att hunden får elaka skavsår på insidan av frambenen om väskan hamnar nog så lite snett, och dessutom kommer man eventuellt inte märka att väskan är ojämnt packad, med resultatet att hunden går snedbelastad alldeles för länge.

2. Att väskorna lägger tyngden över hundens framben, inte mitt på ryggen (vikten hyfsat långt fram kort sagt)

3. Att det går att spänna upp väskorna så att de inte går emot frambenen på utsidan. På Snowdogs väskor löses detta genom att det finns en rem längst upp, rakt över väskan. Tvärs över hunden så att säga.

Jo, och när ni ska börja använda väskan... Det som funkade bra för oss var att packa i nåt extremt lätt, typ kuddar, bara så inte väskan sladdrade för mycket, och sedan ta en extremt kort promenad (med mycket och gott godis), för att successivt öka längd och vikt :).
 
Till våra Golden retriverppojkar har vi köpt Ruffwear Palisades pack i storlek M. Dom sitter kanon bra på hundarna ! Kan varmt rekommendera dessa! Finns att köpa på olika internetaffärer! Lycka till i sommar på era vandringar!
 
Använder också en väska från Snowdogs och är mycket nöjd med denna. Sitter utmärkt på en golden på dryga 30 kg och något slitage har inte uppstått.

Kan varmt rekommenderas. Också väldigt trevligt att få personlig kontakt med tillverkaren och väskan kan då anpassas till att passa hunden på bästa sätt.

Har du av någon anledning vägarna förbi Västervik innan avresa mot fjällen finns väska att prova:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.