Havskajak köpråd 'lång paddlare'

Hej
Behöver lite råd på vilka havskajaker man ska titta på är 200cm lång och väger 100kg med långa ben så stor kajak är nödvändig.
Dom jag har tittat på internet är:

Prijon Kodiak
Kayman big dog
Zegul Arrow Empower
Melker Ulvö HV

Kom gärna med tips på andra som kan vara av intresse.

Melker kajaken undrar jag om någon har testat och hur den skulle vara att reparera om olyckan är framme den är ju gjord i bamboo eller liknande
 
Kolla på Seabird Expedition HV också, prisvärd. Jag vet inte hur den ligger till benlängd-mässigt, men den är ju tilltagen i övrigt.

Jag skulle tro att det är lättare att laga bambu än hårdplast. Tycker i alla fall jag som byggt träkajaker :) Men jag skulle inte låta det styra valet, prova helst och bestäm dig för vilken du passar bäst ihop med.
 
Hej

Tror du menar Rebel Kayaks Big dog?

Kayman Kayaks har en modell som heter Seeker som jag tror skulle passa.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak
 
Jag är 192 cm lång med långa ben och runt 100 kg. Har provat ett antal kajaker och många faller bort, antingen pga för liten sittbrunnsöppning eller för liten sittbrunn. Oftast får jag inte fotstöden tillräckligt långt bort eller så är lårstöden helt på fel ställe,.

Prijon Kodiak var rymlig, hade en sådan en tid.
Arrow Empower har en alldeles för lite sittbrunn.
Zegul Arrow Play HV är rymlig nog, men kvaliteten är en katastrof (har en sådan nu).
GT Rockpool hade fotstöden för nära.
Tiderace Xplore L hade fotstöden för nära.
Seabird Scott HV var rymlig, men MV för trång.
Aquarius Sea Lion är rymlig inuti, även om sittbrunnsöppningen är för liten. Har en sådan också och den är riktigt bekväm.

Jag har provat eller provsuttit ett antal andra också, men dessa kom jag först att tänka på.
 
Vkv

VKV Seagull Ocean eller Offshore har stor sittbrunn med gott om plats som klara både din längd och vikt bra och vill du kan du säkert få grabbarna i Västervik att sätta främre skottet en bit fram. För övrigt den bästa långfärdskajaknjag haft
 
VKV Offshore, lätt den bästa och goaste kajaken jag paddlat. Stor sittbrunn och känslan av ryslighet och bekväm sittställning i brunnen. Alternativt är VKV Ocean som är något större.

Är 185 cm ca 90 kg.



Mvh Daniel
 
Fina grejer

VKV-Lisa eller Anita har också en bra sittbrunn för storväxta och långbenta. 100 kg går också bra men du kan inte få med dig lika tung och volymiös packning som i Måsen. Enligt specifikationerna skiljer bara 10 kg men mitt intryck är att Måsen/Seagull går torrare med hög last i motsjö.
http://www.vitudden.com/kayaks/category/vkv/vkv-lisa-jubileum
http://www.vitudden.com/kayaks/category/vkv/vkv-seagull-offshore

Thure

Jag har paddlat Lisa otroligt mycket i alla väder, en underbar kajak på alla sätt. Tål mycket last, uppträder lugnt i knepig sjö och är kul att paddla bl.a. för att den manövrerar så fint

MEN

Sen gjorde Ingvar Måsen/Seagull och den är outstanding. Den är som Lisa fast bättre i allt! Testa den!!!! Den som absolut skall ha en sån eskimå-inspirerad sak som man trär på sig kan glömma måsen men den som gillar kajakpaddling som en del i friluftslivet och vill ha en kul kajak att njuta av bör testa den!!!

Ocean och Offshore är samma kajak men Ocean är 3 cm bredare mitt på. Vi har en av varje och jag upplever ingen dramatisk skillnad. Elit är snabbare men sägs vara rankare
 
Havskajak köpråd lång paddlare.

Jag paddlar Aquarius Sea Ghost. Stor och rymlig. Trygg att paddla.

Dr Kajak / Göran Petersson
 
Jag började min VKV-resa med en Lisa. Övergav den till förmån för en Offshore som jag aldrig riktigt uppskattade för att idag ha en Ocean i kolfiber. Är bara 188 cm, väger +100 och älskar min Ocean. "Tom" brukar jag lasta ner den med 10 liter vatten i främre skottet. Går mycket tryggare då i framför allt sned surf. Mina fötter (44) och jag fick dålig plats i Lisan på vintern annars är det nog en stabilare kajak utan last. Utöver Oceanen har jag en lekkajak, en Wilderness Zephyr 160 som funkar sedan jag flyttat bak sätet 4-5 cm vilket inte skulle gå.... Tight men OK om man vill sitta bredbent och med betydligt sämre komfort än VKV:n...
 
Min budget är mellan 15 000 och 20000 kr så vkv kajakerna är nog lite av det dyraste laget
Och det är första kajaken jag ska köpa har paddlat lite förut och vill ha en stabil men rolig kajak ska paddla längs kust och på öppet hav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.