Slipa kniv

med motordriven slipsten och bryne :) annars finns det bra diamant slip stenar, börja med tex 300 grit och sedan 400 i diamant, sedan med våt slipsten grån 600 - 1000.

ett enkelt system är detta: https://www.youtube.com/watch?v=ZlI5PaXsfOk
har själv ett liknande och tycker det funkar bra för normalstora knivar :)
 
Sten och bryne

En gammal hederlig slipsten och vatten följt av ett väl inoljat Arkansas bryne ger mina knivar och snickaryxor otroligt bra skärpa
 
Det finns otaliga artiklar och videor som behandlar ämnet slipning/bryning av knivar. Enklast är därför att söka på nätet och läsa så mycket man kan och titta på otaliga videor.

Om man nu ändå skulle generallisera så blir listan något i stil med den här:

1. Fiskars Roll Sharp och liknande manickar: Enkla, behöver ingen inlärningstid. Lämnar ett någorlunda resultat men saknar möjlighet att applicera fler vinklar än en eller två.

Svårt att nå besvärliga områden på bladet, såsom intill bladroten och spetsen. Snarare river av metall från bladet än slipar bort detsamma. Förstör i längden både egg och finish. Funkar sämre på tjocka och väldigt tunna blad.

Ett typiskt amatörsystem.

2. System som bistår hjälp med vinklarna, såsom Spyderco Sharpmaker, Lansky, Edge Pro och liknande.

Bra på att hålla precisa vinklar, dock kräver en viss inlärningstid, trots allt. Av dessa så är Sharpmakern enligt min mening den mest intuitiva och lättast användbara system som tillsammmans med portabiliteten och prisaspekten ger den ett övertag över de andra.

3. Fria stenar såsom japanska vattenstenar, diamant-mesh stenar och artificiella stenar är valet som många mer avancerade slipare gör. Resultatet blir förstås utmärkt när man lärt sig att hålla koncisa vinklar och begränsningar/tillgångar i materialet i både kniven och stenen. Kräver mycket mer av utövaren än de andra systemen. Bara en sådan sak som vilket tryck man bör applicera kan vara en svår detalj ;).

Förutom dessa tre finns förstås diverse maskinell hjälp såsom bandslipar (för grovslipning, formning och reprofilering av blad) som exempelvis Maddo Superschliff - vattenkyld eller "torra bandslipar" i likhet med denna: https://www.netauktion.se/auction/product/pelarbandslip/

Roterande slipstenar som Tormek och Kirunaslipen är till för de mindre aggressiva sliparbetena och används ofta av proffsfirmor.

En sista grupp är de apparater som används i forskningssyfte och minutiös mätning av eggens profil, och som är tämligen avancerade, varför de betingar rejäla priser. Exempel: Anago och Tru Hone.

Sammangattninsvis. Till en total nybörjare brukar jag rekommendera Spyderco Sharpmaker. Den är enligt min mening det mest prisvärda slip-/brynsestemet som finns. Den slipar alla typer av knivar och alla typer av stål. Resultatet brukar bli en egg som med lätthet klarar av att raka armhår ;).

~Paul~
 
Spyderco Sharpmaker är rätt ok...

Halaj!

Den där har jag också. Jag är väldigt nöjd. En stor fördel är att det går så fort att knåpa ihop prylen. Därför blir det också av att man gör det ofta. Det där lanskysystemet verkar vara mycket mer meck med, och jag gissar att resultatet inte blir tillräckligt mycket bättre för att motivera det.

//T
 
Begreppen
Knivslipning, slipa om en kniv så att den kan brynas. Alternativt byta slipning på kniven.

Bryning att bryna upp en egg så att den återfår sitt bett.

go tur
 
Jag brukar bara använda ett diamantbryne från biltema (när eggen blivit för rund för att man bara ska kunna bryna upp den på ett rimligt enkelt sätt) samt ett litet keramiskt från clasohlsson för att fixa en bra egg.

Kräver lite träning och pillrande, men ger viss tillfredsställelse att få en bra egg med så enkla och billiga medel :).
 
Omprofilera konkavt knivblad

Hej!

Ställer frågan här då jag tror det finns en hel del seriös kunskap på detta forumet.

Undrar hur man bäst omprofilerar ett konkavt knivblad, t.ex

http://www.filofiel.com/tiendaonline/images/cudeman.boina-verde-cadete-291m-micarta-negra-1.jpg

Som ni ser buktar bladet inåt varför det inte lär fungera med en vanlig plan slipsten eller bandslip, då man inte får en plan anliggningsyta.

Ett runt handhållet diamantbryne skulle väl kunna fungera men det blir ju inte särskilt professionellt. Jag har tittat lite på slipbits med runda huvud för borrmaskin vilket jag tror borde vara något åt det håll man behöver, men generellt sett är det ganska grov grit på dem. Jag vill inte ha det grovt och repigt så att säga.
Jag tänker att det borde kunna fungera om man slipar kniven på en vanlig rundslip eller en bandslip längs med hjulet, fast då blir det i längsriktningen och det är ju inte riktigt rätt.

Nån som har några tips hur man gör det bäst? Jag vill ha det snyggt och gärna så finpolerat det går. Vinklar har jag bra koll på och jag är stadig på hand och är ganska uppfinningsrik så det där med att fixera i bra vinkel är inget problem. Men det är verktygen jag inte lyckas hitta.
Många knivar är ju plana eller raka i knivbladet och då är det inte alls lika svårt.

För skärpning av eggen tänker jag mig att Lanskys masters edge (stavar) kan fungera rätt bra på denna typen av egg. Men det är just om man behöver omprofilera jag inte vet riktigt hur man gör med denna typen av blad.

Experterna, jag behöver er!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.