Parkering söder om Tresticklan

Jag och en vän hade tänkt vandra i Tresticklan och Lundsneset i helgen, fredag-söndag. Tyvärr visade det sig att han var uppbokad på fredag kväll och skulle komma upp sent på fredagen. Själv tänkte jag åka upp redan på till förmiddagen och funderar på att ställa bilen söder om Tresticklan, där vandringsleden korsar gränsen till nationalparken (Gurli tror jag det heter). Min vän kommer sedan på kvällen och ansluter då via Råbocken och vi möts där och slår läger. På söndag får han släppa av mig där jag ställt bilen.

Finns det något ställe för mig att ställa bilen där jag planerar att gå in i parken?

infolappen syns ingen information om parkering i söder, men jag hoppas någon som varit i Tresticklan vet hur det ser ut med platser att ställa bilen på.

//Askel
 
Uppdatering:
Jag kollade på ortsfoto på Lantmäteriet, och det ser ut att vara någon form av parkering i södra änden. Det står en bil på en öppen yta där på fotot iallafall.
 
Vägen är bommad. Det finns en liten parkering man kan ställa sig vid bommen sen får man gå på den tråkigaste grusväg flertalet km till ingången till Nationalparken. Såvida de inte gjort om det. Jag skrev ett förslag på en förslagslapp vid den norra ingången att de skulle lösa något bättre vid den södra ingången men jag har inte varit där och kollat.

Mvh Johannes
 
Vägen är bommad. Det finns en liten parkering man kan ställa sig vid bommen sen får man gå på den tråkigaste grusväg flertalet km till ingången till Nationalparken. Såvida de inte gjort om det. Jag skrev ett förslag på en förslagslapp vid den norra ingången att de skulle lösa något bättre vid den södra ingången men jag har inte varit där och kollat.

Mvh Johannes

Jag hade för mig att jag läst någonstans om bommar. Skit också. På lantmäteriets kartor finns inga bommar markerade innan själva vändplatsen/parkeringen men jag vet inte om det är att de tagit bort bommarna eller att kartorna är från innan bommar sattes upp.

mittåt: såg att jag kollat dåligt på kartan och att det fanns en bom redan vid Borgamon. Men jag har mejlat Länsstyrelsen och Dals-Eds kommun och frågat gällande om bommen är öppen, och om det inte är det, om de kan öppna den.

//Askel
 
Senast ändrad:
Jag fick ett snabbt svar från länsstyrelsen:
"I dagsläget måste du parkera nere vid Klevmarken, där allmän väg slutar, och sedan gå på skogsbilvägen fram till södra entrén av parken. I framtiden hoppas vi kunna öppna för biltrafik ända fram till den södra entrén men förhandlingarna med de som äger vägen är ännu inte färdiga.

Det finns även en stuga i Heråmadens naturreservat söder om nationalparken men här håller vi på att rusta upp stigen från norr och ner till stugan. Se bifogad karta. Huset har tre bäddar men det går nog att även sova på golvet. Inget rinnande vatten och bara en enkel toalett finns där i dagsläget."

Så tyvärr är det inte biltrafik hela vägen till gränsen men det blir förhoppningsvis det i framtiden. Jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och gå 4km på den tråkiga grusvägen. Jag funderar dock lite på att parkera vid Holmvattnet / Lilla gäddetjärnet i vid den sydöstra gränsen och sedan gå genom skogen till stigen. Det blir i så fall bara 1km. Dock vet jag inte riktigt hur passerbar skogen är där.

//Askel
 
Senast ändrad:
Bara för att det finns en väg så innebär ju inte det att man måste gå på den, det är inte förbjudet att gå i skogen, och är det inte avverkat så lär ju inte skogen utanför nationalparken skilja sig mycket från skogen i nationalparken!
 
Skogen på båda sidor om vägen fram till södra ingången är ingen skog utan hyggen högt och lågt så som jag minns det.

Mvh Johannes
 
Skogen på båda sidor om vägen fram till södra ingången är ingen skog utan hyggen högt och lågt så som jag minns det.

Mvh Johannes

Ja, jag har mer eller mindre bestämt mig för alternativ två, vilken innebär att plöja genom skogen öster om parken och ta mig in på leden det hållet. Kortare väg och troligtvis även roligare väg.
 
När det gäller att gå utanför stigarna så är jag tveksam till att det går så bra. Du skall korsa myrar och bäckar för att nå stigen om du startar i Holmvattnet. I de låga områdena i Trestickal är det blött, ett av kännetecknen för den speciella naturen i området.

Har själv gått in via den södra stigen och alla områden där den passerar myr och bäck är det spångar...

Hoppas du får en fin tur!
 
När det gäller att gå utanför stigarna så är jag tveksam till att det går så bra. Du skall korsa myrar och bäckar för att nå stigen om du startar i Holmvattnet. I de låga områdena i Trestickal är det blött, ett av kännetecknen för den speciella naturen i området.

Har själv gått in via den södra stigen och alla områden där den passerar myr och bäck är det spångar...

Hoppas du får en fin tur!

Tack för tipset. Ja nu när du säger det så minns jag från förra gången jag var där att markerna var väldigt blöta runt om. Jag får ta mig en funderare. Kanske är det värt 1h promenad på tråkig grusväg för att komma till södra entrén trots allt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.