Uppblåsbart liggunderlag

Har skaffat mig ett uppblåsbart liggunderlag, Vaude Norrsken.
När jag fick hem det kom jag på att jag måste blåsa upp det själv. Ringde då lite klockor om att det inte alltid är bra då det kommer in fukt i liggunderlaget. Hur illa är det? Om jag börser upp det nu för att prova, är det kört då?

Har sökt på nätet men hittar ingen pump. De flesta verkar ha utgått ur sortimentet, om det inte är så att det är någon slags universallösning på ventilerna, alltså att jag kan använda expeds minipump. Men så bra kan det väl ändå inte vara.

Så vad gäller? bör jag ha pump eller är det lugnt ändå?
Av bekvämlighetsskäl kan jag förstå att jag bör ha det, men annars?
 
Inget större problem med att blåsa upp med utandningsluft vid normal användning typ upp till 3 veckor om året IMHO.

Mesta av fukten passerar normalt ut igen när man tömmer underlaget på luft.

Thure
 
När jag håller upp mitt ett år gamla neoair xlite mot solen ser jag en del mörka prickar. Jag skulle tro att det är mögel i många uppblåsbara liggunderlag utan att dess ägare är medvetna om det. Det är så klart äckligt, men frågan är hur pass det påverkar isoleringen för syntetiska underlag.
 
Ok. Perfekt.
Då kan jag blåsa upp det nu då för att testa det 😊

Hmm, tre veckor om året?
Är det alltså om jag skulle använda det mer än sammanlagt 21 dagar på ett år som jag bör överväga pump?
Men använder jag det mindre än så är det alltså ingen fara?

Tror inte jag kommer upp i det i dagsläget, så det är nog lugnt.

Tack för snabbt svar!
 
Hur vet jag om den passar?
Har ingen koll alls på hur ventilerna på en exped ser ut. Vet att exped även hade en minipump för typ 150:-. Vore ju super om den skulle passa
 

avslutad210712

Gäst
Hur vet jag om den passar?
Har ingen koll alls på hur ventilerna på en exped ser ut. Vet att exped även hade en minipump för typ 150:-. Vore ju super om den skulle passa

Kolla med Vaude om de har någon eller om de har samma ventil som exped. Dra ett email till dem och fråga.
 
Har redan googlat och valde har en pump/kudde men den verkar vara utgående då den är sjukt svårt att få tag i.
Tack ändå avslutad210712 [emoji4]
 
Inte blåsa upp dunfyllningar!

När jag valde mellan Exped Downmat & Synmat valde jag det senare för att man - enligt Exped - kan blåsa upp den medan Downmat fordrar pump för att undvika fuktskador/mögel.
Jag vet (naturligtvis) inte säkert om fuktig "lungluft" med säkerhet sabbar en dunfyllning men med säkerhet inte sabbar en syntetfyllning, men eftersom det verkar vara mycket sannolikt så vil man ju inte chansa!
 
Jag har aldrig märkt något på mina tio år gamla Thermarest (som används året runt). Det viktiga är väl att man förvarar underlaget utrullat med öppen ventil när det inte används. De skriver t.om. i bruksanvisningen att man kan justera luftmängden genom att blåsa upp med lungkraft.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
Onedge Isolerande Liggunderlag ! Utrustning allmänt 13
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.