Svårt att hitta skor för fotknölarna

Jag och min flickvän jobbar på att hitta ett par vandringsskor/kängor till henne just nu. Hennes fotleder lutar utåt som om att hennes fötter skulle supinera men hon har normal fotisättning så det är bara fotlederna som råkar luta utåt. Det här leder i alla fall till att hennes yttre fotknölar trycker mot skons kant. Det är normalt sett inget problem för henne eftersom normala skor inte är uppbyggda och styva vid fotleden för att skydda mot vrickningar. Det är däremot samtliga vandringsskor och kängor där ute av logiska skäl. Det syns tydligt hur det lämnas plats mellan skon och benet på insidan av benet medan utsidan trycker kanten utåt. Någon annan som har detta problem där ute som hittat någon sko eller alternativ lösning?
 
Tycker att Lundhags kängor borde fungera, de är inte så styva som många andra. Men man måste komma över cellgummidelen med fotknölarna, prova. Annars är ju gummistövlar väldigt snälla för fötterna, de ger såklart dåligt stöd men har andra fördelar. Nuförtiden förordar många lågskor och då slipper man problemet med skav på fotknölarna.
 
Spontant, måste det vara kängor med skaft? Om inte packningen är så tung så brukar ett par löparskor eller liknande fungera rätt bra. Rocky Goretexsockor håller fötterna torra.

Vadderade skaft skyddar inte speciellt mycket mot vrickningar, snarare stötar mot fotleden.
 
Jag känner igen symptomet. Jag specialbeställde kängor från Lundhags med särskilt låg kant runt fotknölarna och har även mekaniskt töjt ut lite runt knölarna för att inte skava där. Provade först ett par standardsydda kängor och fick elaka sår på knölarna, kanten var precis under knölen och så fort marken var ojämn fick jag kanten upp i undersidan av knölen.

Nu funkar det prima!

/Henrik
 
Hade också problem med mina gamla Lundhags Alaska. Kändes hårda trots dubbla sockor. Bytte till Haglöfs Grym där snörningen är mer eller mindre unik och skon blir precis så tight som man önskar. Visst, det är Goretex med isolering så konceptet är annorlunda. Har förövrigt ett par i storlek 48 som är 2 storlekar större än foten. Detta i kombination med snörningen möjliggör att jag kan ha 4-5 par sockor vintertid vid sträng kyla för att sommartid med endast ett par sockor ha perfekt passform och dessutom slippa onda tår vid branta utförsbackar.
 
Ja jag tror också på idén med mjukare läder i området och då blir det högre kängor. Man kan tycka att låga skor skulle fungera bra men den där kanten skaver på underkanten av fotknölen vad vi än provar. Jag tror mest vi kommer vandra på ställen där en sko känns mer aktuell så en högskaftad Lundhags/Meindl/annat känns overkill. Tänk en helg på sörmlandsleden alternativt "lyxvandring" nere i Europa som obligatoriskt går mellan hyttor. Typ max 10kg packning.

Nån som har en idé på lågskaftad känga med läder men utan den biffiga gummibiten? =) Annars är ju en löparsko ett alternativ men det känns som att man vill ha den där stabila sulan ändå inte nåt superdämpat.
 
Såna här kanske. Mjukt läder

https://bisonbushcraft.co.uk/collec...cts/bison-bushcraft-boots?variant=14914591046

Om det finns i tillräckligt små storlekar gör henne.
6 var det minsta de ville tillverka, även som specialbeställning, sist jag frågade. Hade inte läst för mindre.
Jag brukar dra 4,5...
J:a könsdiskriminering ;)

Till TS: jag har superknöliga ankfötter med abnormt smala vrister och känner igen problemet. Inget att ta lätt på, då det kan leda till benhinneinflammationer.
Välj kängor som INTE slutar just i höjd md knölarna, utan antingen rejält högre eller helt låga. Var uppmärksam på vad vecken kring den insyffa plösen är gjorda av - tunt, mjukt "sämskinn" är bäst, stel stoppad corduraväv - sämst, den kommer aldrig att anpassa sig.
Vik plösvecken så att de ligger utanpå plösen vid snörning.

Experimentera med att "segmentsnöra" skorna, dvs knyt av/lås snörningen väl nedanför knölarna för att hålla fast foten (fr a hälen) på plats i skon, och snör sen mycket lösare ovanför.
 
Jag tänkte återkoppla lite så att nån kanske har nytta av det här i framtiden. Det slutade med Meindl x-so 70 mid gtx. En förhållandevis lätt sko/känga på 700g paret som är vattentät i o m gore-tex men är tänkt att vara rätt välventilerad för varmare klimat. Medelhög var bra eftersom den kommer över fotknölarna i kanten och är väldigt mjuk i skaftet så den verkar inte besvära fotknölarna. Kommer förhoppningsvis fungera bra på Sörmlandsleden/vandringsled i södra Europa/i svampskogen men är nog inget bra alternativ för Kungsleden. Jag återkommer efter att den gått några mil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
c-oma Hjälp med att hitta rätt känga! Kläder 11
Matilda3 hitta vinterkängor Kläder 10
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
tomweir Hjälp att hitta en jacka Kläder 1
forslund Vart hitta taiga? Kläder 6
Ethelwulf Hjälp att hitta känga för ökenklimat Kläder 7
nisseman hitta kängor i Gbg Kläder 7
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
clindh Hitta gammal skomodell Kläder 2
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.