Helsport Fjellheimen Superlight

Hej!
Läst på vad jag hittar om dessa tält, både här på Utsidan och Fjellforum.no
Har bl a förstått att man bytt till DAC-stänger för några år sedan.
Är det någon som har ett sådant tält, eller känner till dem, som kan berätta lite om t ex vindtålighet och hållbarhet på bottenduk?
Mycket sugen på låg vikt+absid!
 
Har nyligen köpt Fjellheimen superlight 2 camp. Dock inte hunnit testa det ännu, men så snart det torkar upp någorlunda här i norr skall jag hårdtesta det.

Mina första intryck av det är att det är så lätt och litet, men ger ett stort utrymme när det väl är uppsatt. Både botten- och ytterduken känns väldigt tunn men ändå av god kvalité. Volymen av inner- och yttertältet kan halveras om du komprimerar det.

Bombarderat Helsport samt XXL med mail ang, hur det tål väta, vind och allmänt slitage i svenska fjällvärlden. Båda två garanterar att det ska leva upp till det krav som ställts och XXL har ännu inte fått någon reklamation på detta tält.

Lite att gå på, men jag kommer skriva ett inlägg om mina erfarenheter samt lägga upp bilder när jag testat denna produkt ordentligt.
Tills vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=P4DCQOdVoEk
 
Verkar vara ett bra tält men svårt att får tag på till vettigt pris. Kanske går att beställa på xxl.

Hållbarheten minskar givetvis men hård vind tål den garanterat.
 
En sak jag saknar med tältet är att det inte finns remmar för att spänna duken. Hoppas att det inte skall vara ett problem. Men vad jag har hört är det bra ventilation på tältet.
 
Verkar vara ett bra tält men svårt att får tag på till vettigt pris. Kanske går att beställa på xxl.

Hållbarheten minskar givetvis men hård vind tål den garanterat.

Jag köpte ett Fjellheimen superlight 3 camp idag på Tindeberg.se för kampanjpriset 6598;-. Det väger 1,95kg. Normalpris ca 9500:- men går att köpa för ca 8000;- på XXL. Tindebergs pris gäller tom 9 maj.
 
Mycket trevligt tält

Köpte ett Fjellheimen SL förra året som nu hunnit vara med om ett och annat. Bland annat en riktigt blåsig natt i Jotunheimen.

Tycker på det stora hela att det är ett utmärkt tält. Definitivt tillräckligt vindstabilt. Men givetvis är bottenduken ganska känslig. Har gått hål på den redan, men det var iofs självförvållat då det som hände var att en stång i min fältstol gled ur sin ficka så den var direkt mot bottenväven. Samma sak har hänt i Hillebergtält utan problem, men där är bottenväven ju klart tjockare.

/ Stefan
 
Är det någon som vet mer om deras footprints? Vikt? Är det samma till alla av samma modell, t ex alla Fjellheimen 3 camp oavsett tyg/lätthet?
Jag har svårt att hitta info...
 
Nu har efter lång tid (vilket inte gjorde något) mitt beställda Fjellheimen Superlight 3 camp kommit. Har satt upp det i vardagsrummet.
Någon av er som nyss köpt som hunnit testa lite mer?
Valet för mig står mellan Bergans Trollhetta 3 och detta. Trollhetta ett kilo tyngre. Fjellheimen är ca 8 cm högre i innertältets högsta punkt. Har svårt att få ner Trollhettas duk till marken på den sidan där stångkopparna är... Pris 6000kr för Fjellheimen och 2600kr för Trollhetta. Är ju vikt och packvolym som (ev) motiverar prisskillnaden.
Svårt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gorrgel Helsport - Fjellheimen 2 Camp Bo och sova 4
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
Fjällrödingen Mygg netting i Helsport Fjellheimen Camp 2??? Bo och sova 3
Spinspider Helsport Fjellheimen Camp 2 Bo och sova 1
brigas Helsport Fjellheimen camp Bo och sova 4
peter2m Tips Helsport Fjellheimen 3 Bo och sova 0
skogsvakt helsport Fjellheimen 2Camp Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.