Jämtlandstriangeln med barn

Tänkte vandra Jämtlandstriangeln i slutet av juli med familjen men jag har inte varit där tidigare och när jag insåg att en sträcka mellan fjällstationerna är 19km blev jag lite osäker om barnen (fyller 6, 9 och 12) klarar av det. Vad tror ni? De har endast varit i fjällen 1-2 gånger, men är i övrigt ganska aktiva barn. Om man tar hela dagen på sig, och går 6km åt gången och däremellan tar en längre paus?
 
Nu har vi inte gått Jämtlandstriangeln men andra fjällturer i Härjedalen/Jämtlands-området. Som max har vi gått ca 10-12km/dag med endast 1-dagspackning att bära och det kändes som att vi pushade gränsen för våra barn de gångerna, 5 respektive 7 år gamla.Viktigt är ju att den roliga känslan av vandringen är övervägande och inte att det bara blir en jobbig och lång vandring.

Är planen att sova på fjällstationerna eller har ni tält med er? Om ni har tält kan ni ju alltid slå läger när ni märker att det blir för jobbigt för barnen och vara lite mer flexibla i era sträckor vilket gör det enklare och roligare än om ni måste ta er fram till fjällstationen varje natt.

Det är ju väldigt personligt hur barnen orkar och känner för att gå så långt, ni får gå lite på magkänslan helt enkelt :)

I år är våra 6 och 8 år gamla och vi kommer försöka lägga oss på milen om dagen som mest med två-tre övernattningar i tält. Så för oss får Jämtlandstriangeln vänta ytterligare något år eller två,men området runt Funäsdalen kommer bli välbesökt.
 
Vi gick mellan storulvån och sylarnas fjällstation o tillbaka i fjol med min 10 åriga dotter och tältade 9-10km var rätt avstånd 12-13km gick men var nog maxavståndet då. Ju mer grejor jag plockar över i min ryggsäck ju längre sträckor går att gå.
 
Tror att det är individuellt beroende på hur vana och tåliga osv som barnen är. 19 km för en sexåring känns spontant som rejält långt. Vår nio-åring gick med rejäl packning (för sin ålder) 12 km upp till Helags förra sommaren. Här hemma har han gått upp till 20 km på en dag (ej fjällterräng). Spontant tänker jag att ett tält vore bra för att kunna stanna halvvägs.

Vi har två gånger gjort fjällturer med tält med sonen. Båda gångerna gick vi en bit och gjorde ett "basläger". Första gången 7-8 km (då sonen var 6-7 år) upp till Fosksjöarna (?) vid Storvätteshogna i Grövelsjön där man kan göra topptur, fiska, leta renhorn mm.

Förra sommaren gick jag och sonen själva till Helags där vi gjorde topptur och var på fjällrävssafari. Det mesta om turen och massa bilder finns i vår blogg på Friluftsfamiljen:

Jag tror att barn har mer uthållighet för en topptur på Helags utan ryggsäck än till långa vandringssträckor, speciellt inte i fjällbjörkskog med mygg...
 
Åh, det är en av turerna jag funderat på till sommaren, Anna.K! Var det STF som ordnade fjällrävssafarin? Tältade ni nära fjällstationen varje natt eller hittade ni några andra guldkorn ni kan dela med er av?
 
Det var STF som höll i fjällrävssafarin. De går på bestämda veckodagar som jag tror står på deras hemsida.
Vi tältade vid fjällstationen men bodde inne någon natt efter att vårt tält hållit på att blåsa bort när vi var ute :) Eftersom jag var själv med sonen och fick ta det mesta av packningen så var det skönt med basläger där.
Har just börjat lura på sommarens tur. Då blir vi två vuxna med sonen som nu är tio, och ryggsäcken lättare ;)
/Anna
 
Med min "snart 7-åring" harde jag valt en annan sträcka. Eller tältat mitt på. Han är ganska tålig och kan gå rätt så långt med rätt motivation men 19km skulle nog bli att döda vandringslusten för honom. Finns många andra turer att prova innan... Grövelsjön är redan skrivet. Jag har planerat en tur till Viterskalsstugan (med liften upp) om något år. I år blir det minitur eftersom 3-åringen ska med; Nipfjället och Städjan.
 
Tack för era svar! Lite besviket inser jag att vi nog måste tänka om. Alternativen blir ju då istället att antingen tälta mellan fjällstationerna eller att göra dagsturer. Tälta kunde vara ett kul äventyr, men vi tappar lite hela tanken med en lyxig och lätt vandring mellan fjällstationer. Dagsturer från Storulvån skulle ju kunna funka, men rent spontant känns det inte superspännande - kanske har jag fel? Hade varit kul att komma till Sylarna... Helags som ni nämner blev jag peppad på, men upptäckte att det tar tre timmar till vårt nästa stopp i Åre?? Hmm... men kanske kunde göra en rundresa via Norge. Som sagt mycket funderingar, så nu får vi klura.

Barnen är ju väldigt olika: äldsta sonen gick en mil i Grövelsjön när han var fyra, men de andra är en riktigt av det virket.
 
Vill ni göra dagsutflykter kan man mycket väl utgå från Storulvån! Upp på Getryggen, bort till broarna, gå en bit mot någon av de två andra stationerna, Silverfallet osv. Har man tält så kan det ju också vara ett äventyr... Jag var där med grabben när han var två, han satt i bärstol och knatade en del själv. Kan mycket väl tänka mig att göra om det! Vill du ha några tips och ev bilder från den turen så kan du använda dig av meddelandefunktionen. (Vi bodde i gamla storulvån vilket var ett miniäventyr...)

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57019
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57020
 
Beror nog på barnen, Jag var 8 då jag gick triangeln, brorsan som var 3 satt på farsans rygg. Så mamma fick bära maten och sovsakerna (bode inne). Just sträckan Blåhammaren-Sylarna var jobbig då det var taskig väder (brorsan blåste omkull på Enkälen). Men godis av ett gäng gubbar (de var säkert 45) i Enkälens vindskydd, och ficka vid Sylälven var bra avbrott.

Var tvungen att leta fram dagboken från dess, men den fanns kvar.
 
Vi har gått enafors mot silverfallet (ca 4km) med våra små. Höjdmetrarna sänker tempot, då gäller det att kunna motivera dem att gå vidare. OT Har man tid över och vill göra något annat så finns en ny klätterpark på norska sidan. Rypetoppen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Nu har vi nog bestämt oss för att åka till Helags, efter att ha läst på lite. Borde klara att vandra dit på en dag, 1-2 dagar dagsturer, och sen hemåt igen. Fjällrävssafari verkar jättespännande - men det blir väldans dyrt för en familj på fem personer (650:-/pers). Gäller bara att komma på något kul att göra i Norge under transporten till Åre (fjällhalvmaran). Trondheimsområdet verkar inte lika kittlande som längre söderut. Tar tacksamt emot tips där också. Rypetoppen.no var ju en bra början - tack :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kaj Yak Jämtlandstriangeln och en avstickare till Norge m barn Fjällvandring 4
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Consultra Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln??? Fjällvandring 16
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
pfilipsson Status kring Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 6
andrea_b Jämtlandstriangeln Fjällvandring 19
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
thewanderer Jämtlandstriangeln V41-v42? Fjällvandring 1
Daddy Jämtlandstriangeln - med fiske?? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.