Bygga egen tältkamin

Jag har börjat leka med tanken att bygga en egen så kompakt tältkamin som möjligt. Den behöver inte kunna värma upp ett 20-tält i -30, utan snarare mysvärma ett 3-mannatält eller nått.
Jag har tänkt mig att utgå ifrån den minsta varianten av NATO-ammunitionslåda och avgassrörsdelar, men har inte bestämt mig helt.
Vill kunna få in alla delar i lådan vid transport, men i övrigt har jag inte nånting som begränsar formatet nedåt i storlek. Ved får man väl såga och klyva i nödvändig storlek, även om det blir till kaffeveds format.

Det finns en uppsjö av bygginstruktioner på nätet med folk som bygger av befintliga lådor som ammunitionslådor eller datorchassin. Vissa ser bättre ut än andra.

Men. Jag hittar ingen bra info om "verkliga" parametrar kring längd/diameter på rökkanal i förhållande till inluft och sånt, som jag inbillar mig gör skillnaden mellan en varm och bra kamin, och en tjärdroppande kolmonoxidgenerator. Nån som har något uppslag på källor till sån kunskap?

Känns som lite drygt att ställa sig och kapa och svetsa i garaget på lediga kvällar i en evighet för att komma fram till något som man kan läsa sig till...

EDIT: Trodde jag skrev i "gör det själv"-forumet. Ber om ursäkt, Admin får gärna flytta om ni vill.
 
Sådana här vanliga plåt jeep dunkar finns i div storlekar.5,10 och 20 t.ex.
Sett mini kaminer byggda på sådana b.la i en övergiven luffarhjonstuga från 60 talet eller nått - fast han hade skitsmalt rykrör - dammsugare.
Funkar la om han leda lite kottar bara o hade drag..

Iaf

Dom har skurit ut en lucka på kortsidan och fixat rökrörs anslutning i locket så att säga.Sen var det nån glasfiberpackning (röktätning) som spändes åt med dunkens befintliga spännlösning för locket

Biltema har sådana dunkar i några storlekar.
 
Skall du ha den i ett tält så blir nog inte rökkanalen för kort hur som helst! Sedan måste tillluften kunna regleras, antingen i form av halvöppen lucka och/eller ett hål täckt med reglerbar plåtskiva .
 
Jag har 110 mm innerdiameter i stugan som har en liten sparspis dvs vedspis med två plattor.

Skulle köra på en diameter runt 75 mm i en tältkamin, baserat på känsla :)

googla "rocket stove" så får du mer inspiration på hur du effektiviserar förbränningen. (Men kom ihåg att använda skorsten även om det ska finnas modeller som förbränner precis alla rökgaser och därför anses kunna ha utlopp inomhus - man vill inte riskera kolmonoxidförgiftning)
 
Tack alla för era tips. Ja det ser väl ut som att kaminröret kommer hamna på något runt 2 tum då. Så får man hoppas att det går att reglera in-luften tillräckligt bra för att slippa dålig förbränning. Ska väl gå att fintrimma under testkörning utan tält när man kan kolla färgen på röken lätt, osv.

Jag hade också tänkt ha ett gnistfång typ iknölat metallnät längst upp i röret, så det får väl med tiden ge signal på hur mycket tjära det blir i röken.
 
Funderade också på att bygga en egen kamin, men jag köpte istället en tältkamin från Kifaru som jag tycker har bra funktion trots mycket låg vikt. Jag inser nu att jag inte skulle kunna bygga en egen kamin med så optimerad vikt som Kifarus kamin.
https://store.kifaru.net/box-stoves-stainless-steel-p87.aspx
Den är mycket lätt och smidig att bära med sig. Materialet är rostfritt stål och kaminväggarna känns ungefär lika tjocka som A4 papper. Men det funkar hur bra som helst. Det intressanta i lösningen är själva kaminröret som består av en tunn aluminumfolie vilken lindas som ett rör med ca 7 cm diameter. Hoppackad är röret ca 30x3 cm och jag har det längsta röret som gick att köpa till min kamin. Det är viktigt att röret når ca 50 cm över tältduken för att undvika att eventuella gnistor bränner hål i duken. Det sitter också gnistskydd nere vid kaminen, men det kan alltid leta sig ut några små gnistflagor. Efter en incident har jag med mig ett extra aluminiumskydd (sånt som används för att isolera värmen från turbon i bilmotorer) för att isolera mellan tältduk och rökrör. Totalt väger hela min kaminlösning ca 2.2 kg (kamin, rökrör, extra aluminiumskydd mm). Kaminen har jag i ett Moskosel Topp Jakt 5 bomullstält.
 
När man bygger från exempelvis en bensindunk är kanske en fråga att ta i beaktande hur färgen reagerar på eld? Kort sagt, producerar den något väldigt otrevligt när den brinner upp?

Kanske bör man provelda utomhus tills den slutat osa åtminstone.
 
Går nog att köpa en lös skorsten/titan folie av:
https://seekoutside.com/
http://www.titaniumgoat.com/

Jag har en komplett titankamin från Seekoutside som väger 1kg;)
Kan bara rekommendera denna typ av kaminer...100% nöjd.

Men skulle jag bygga något själv så köper jag skorsten/dämpare i titan och bygger resten själv.

Min skorsten är 8.5 fot och blir stor som en stor ölburk ihoprullad
 
Bump! Blev det någon kamin? Funkade den i så fall och vad blev det för skorstenslösning? Jag har som av en händelse kommit över en sådan plåtlåda som omnämnes ovan och tänker kanske bygga något liknande.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...