Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? - Forum

Bo och sova Tält, Sovsäckar, Hotell?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-03-14, 08:18
fekki fekki är inte uppkopplad

Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress?

Jag har kollat lite på Aliexpress och det finns en del tält där som är väldigt prisvärda. På youtube finns det lite tester där de är överraskande positiva på "Kina-tält". Jag har framförallt kollat på denna http://m.aliexpress.com/item-desc/1686424224.html

Är det någon som har beställt tält (eller annan utrustning) därifrån?
Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 08:33
J o h a n J o h a n är inte uppkopplad

Jag har personligen inte handlat via Aliexpress, men det är ju på samma satt som att handla från Ebay eller Tradera, dvs. att du handlar ju ingenting från Aliexpress utan dom bara förmedlar tjänsten.

Se bara till att handla från säljare med många och bra omdömen så finns det ingen större anledning att oroa sig.
Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 09:43
matsa16 matsa16 är inte uppkopplad

Köp inte ett sådant!
Jag har köpt ett sånt o de e dåliga sömmar och extremt dålig passform.
Om du vill ha ett lättviktstält m kvalitet så köp ett från tarptent.com
Svara med citat
Gammal 2016-03-14, 10:09
Marwil96 Marwil96 är inte uppkopplad

Köpte en big agnes kopia, som har fungerat gallant, väldigt servicemedvetna säljare också!
Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 12:18

Äh...f$#k it.

Jag drar iväg en beställning på ett sådant så får vi ser hur det blir. Är det dåligt så är det ingen världslig sak för att det är så billigt.

Jag återkommer med nån sorts utvärdering när jag väl får det
Svara med citat
Gammal 2016-04-13, 20:20

Citat:
Ursprungligen postat av fekki Visa inlägg
Äh...f$#k it.

Jag drar iväg en beställning på ett sådant så får vi ser hur det blir. Är det dåligt så är det ingen världslig sak för att det är så billigt.

Jag återkommer med nån sorts utvärdering när jag väl får det

Fick tältet idag så hyfsad snabb leverans. Tältet är lätt och kompakt och i mitt tycke överraskande bra kvalitet. Sömmarna verkar ok och dom är tejpade på insidan. Funderar på att täta dom med hemmagjord Silnet för att vara säker. Tältpinnarna och linorna som följde med kommer sannolikt bytas ut mot nått bättre.

Återkommer med mer info när jag testat att slå upp tältet.

Namn:  Image1460575180.219917.jpg
Visningar: 2252
Storlek:  57.1 KBNamn:  Image1460575192.584868.jpg
Visningar: 2264
Storlek:  60.2 KBNamn:  Image1460575202.197220.jpg
Visningar: 2265
Storlek:  32.5 KBNamn:  Image1460575211.921416.jpg
Visningar: 2266
Storlek:  63.2 KBNamn:  Image1460575220.759967.jpg
Visningar: 2261
Storlek:  56.5 KB
Svara med citat
Gammal 2016-04-14, 11:01
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Hur lång är du och får dina fötter plats på liggunderlag i uppfällt läge? Vad är innertältets längd?
Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 21:01

Provade att slå upp tältet på gården hemma idag. Som misstänkt så var det lite litet vid fötterna. Jag är 1.84 lång och själva tältet är 2.00 långt. Har inte prövat med liggunderlag i men ska pröva det senare.

Det lilla jag har läst om detta tält är att det krävs lite övning för att på en bra uppsättning och jag är beredd att hålla med.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2016-05-05, 12:04

Jag insåg att tältet var i minsta laget för mig så jag sålde det på Tradera istället. Affären gick dock bra å jag sålde det för mer än vad jag köpte det. Kanske ska börja importera såna tält

Skickat från min iPad med Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 17:57
nermander nermander är inte uppkopplad

Dammar av den här gamla tråden då jag på senare åt beställt en del grejer från Aliexpress och varit nöjd med det jag fått.

Jag har kollat runt på tälten på Aliexpress och väldigt många av tälten är varianten där man sätter upp innertältet först, vilket jag tycker är lite opraktiskt (eftersom jag främst lär använda det vår och höst och inte sommar).

Jag hittade ett tält som kallas Enran (verkar vara ett plagiat av Akto, inte Enan som man skulle kunna tro, i alla fall om man jämför måtten).

Jag är ju inte ute efter att stormsäkert tält utan ett lätt och praktiskt tält, så även om det inte håller HB-kvalitet så verkar det ju rätt prisvärt ändå (framförallt med tanke på vikten, 1080 g). Kostar 2700 ungefär.

Det här är å andra sidan både lättare (1 kg för 1-manna, 1,2 för 2-manna, dock utan markspik vad jag förstår) och billigare (kostar 1800), men jag vet inte om man kan sätta upp det i regn utan att innertältet bli blött... Med tanke på att kanalerna är utvändiga så verkar det ju dock sannolikt.

(Vet inte hur länge länkarna fungerar, såg i gamla trådar om Aliexpress att många länkar inte fungerade längre.)
Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 05:23
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Aliexpress import

Jag har importerat en hel del från Aliexpress. Generellt kan sägas att grejorna håller en god kvalitet men visst finns det något enstaka bottennapp.

De flesta outdoorföretag på "fina gatan" har ju sin tillverkning i Kina så det är klart att dom kan producera bra grejor i Kina.

Just när det gäller tält så bör man se upp med längden på sovutrymmet, det stannar ofta på 2 meter och sluttar då tältduken så kan det bli litet trångt så att fötterna tar i duken.
Svara med citat
Gammal 2017-03-20, 14:24
jesper.g jesper.g är inte uppkopplad

Jag beställde ett Naturehike tält i somras från ebay.

Inget att klaga på. Tältet är välgjort och har inga fel. Vi använde det på en veckas fjälltur i höstas utan problem trots att det både regnade och blåste. Duken är ganska tunn så hur det håller i längden vet jag inte. Ligglängden är heller inget att klaga på. Tältet är dock av den vanliga typen med lös ytterduk vilket inte är så trevligt i vårt klimat, men vikten och priset är lockande.

Med vänlig hälsning, Jesper.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.

Logga in

Tips!