zpacks duplex ovanför trädgränsen?

Jag har funderat på att någon gång i framtiden i förskaffa mej ett Zpacks Duplex. Jag har läst en hel del recensioner och de flesta är väldigt positiva. Jag har dock inte hittat så många recensioner om hur tältet klarar kraftig vind, eller sett bilder när det är uppslaget ovanför trädgränsen.

Är det någon här som har erfarenhet av tältet i svenska förhållanden, eller liknande fjällmiljö?
 
Nej till zpack men modellen har ju både FR och HB haft, samt ego. Det fungerade utmärkt. Även ovan trädgränsen.

go tur
 
Har gjort en rätt omfattande internet research ang detta, men har haft svårt att hitta någon som verkligen skriver om erfarenheter i hård vind, vare sig positivt eller negativt. Blåst med mycket kraftiga regn finns det en del om och de är väldigt positiva. Det jag hittat om hård vind är lite småkommentarer typ att det klarar vind bättre än man skulle kunna tro. Något enstaka negativt men det har inte verkat så seriöst, betydligt mer i positiv riktning.
Men det är ett omskrivet tält som sålts i ett några år nu, som relativt många verkar köpa, så det borde kommit fram om det inte fungerar bra. De har ju stormar ovanför trädgränsen i USA med, och där har det ju blivit använt.
Jag har skrivit frågat zpacks lite ang detta och de säger att så länge pinnarna sitter kvar i marken står tältet, men det är väl kanske ett väntat svar. De upplyste även om att tältet har en sida som är avsedd att vändas mot vinden vilket jag inte förstått tidigare. Det är utformat så att om en av de två sidorna utan dörrar sätts mot vinden överlappar bägge dörrarna så det inte blåser in lika mycket.
Jag är nog mer orolig för att det blir väldigt dragigt om det blåser än att det inte ska stå kvar, det går, enligt zpacks, bra att sänka tältet om man använder justerbara stavar, men då blir det mindre och mindre kvar av "badkarskanten".
Jag har i alla fall bestämt mig för att det borde fungera på kalfjället lika väl som något annat seriöst lättviktstält, så jag har beställt ett, men det skeppas just nu så jag har inga erfarenheter att bjuda på än.
 
Jag har inte använt Duplex-tältet, men har ett Hexamid Solo som kommit till användning i ganska kraftig blåst (dock inte storm ännu).
Cuben Fiber (eller Dyneema Composite Fabric tror jag det heter numera) tål vind extremt bra, det saggar inte när det regnar, så ett tält med Cuben duk och dyneema linor står stabilt.
Naturligtvis är det beroende av att man kan finna bra fästen för linorna, men linorna rycks ur marken innan något annat händer med tältet.

Jag har använt mitt Hexamid Solo i ca 20 m/s vind utan minsta problem och tvekar inte ett dugg att ta det med på kalfjället under några förhållanden för 3-säsong.
Oavsett vilket tält man har, och hur tåligt det är, så är det ju en god ide att söka efter en så skyddad lägerplats som möjligt, då det sliter mindre på tältet, är behagligare om man måste ut ur tältet under natten, det reducerar fladder och ljud från duken och så vidare. Detta oavsett märke och material på tältet.
 
Jag fick tältet i helgen och det har ytterligare fyra linfästen, se bilderna, som jag inte sett på deras hemsida. Tältet känns gediget, jag har inga betänkligheter med att ta det upp på kalfjället, speciellt med de extra fästena, men räknar med att det blir lite dragigt inne om det blåser. Höjden går dock att variera. Känns rymligt!
c75b5ec80d2daf42adc6f19c829556d3.jpg
ff39d142b06df127a643e160214ee319.jpg
e5e68bdc6a815519dc79878a62ab25c4.jpg
b27f34a896cb74c731ef822a789aa7b8.jpg
e93e08b05e35be8558f8364f55b1e303.jpg




Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag är övertygad. Det kommer med största sannolikhet (tyvärr för ekonomin :) ) bli ett sådant. Jag har lite smått börjat planera för en Thru-hike av Kungsleden i slutet på nästa sommar(2017) och vill få ner tältvikten/volymen. Jag får lägga undan lite för den här investeringen. Kommer dock välja den lite kraftigare väven.
 
Innan du sätter upp det första gången, tilla på zpacks youtubefilm om hur man sätter upp det. Instruktionen som följer med är värdelös men filmen är bra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag har inte använt Duplex-tältet, men har ett Hexamid Solo som kommit till användning i ganska kraftig blåst (dock inte storm ännu).
Cuben Fiber (eller Dyneema Composite Fabric tror jag det heter numera) tål vind extremt bra, det saggar inte när det regnar, så ett tält med Cuben duk och dyneema linor står stabilt.
Naturligtvis är det beroende av att man kan finna bra fästen för linorna, men linorna rycks ur marken innan något annat händer med tältet.

Jag har använt mitt Hexamid Solo i ca 20 m/s vind utan minsta problem och tvekar inte ett dugg att ta det med på kalfjället under några förhållanden för 3-säsong.
Oavsett vilket tält man har, och hur tåligt det är, så är det ju en god ide att söka efter en så skyddad lägerplats som möjligt, då det sliter mindre på tältet, är behagligare om man måste ut ur tältet under natten, det reducerar fladder och ljud från duken och så vidare. Detta oavsett märke och material på tältet.

jag har varit inne på att köpa antingen solo eller solplex. solplex använder båda stavarna och verkar vara lite rymligare men också ngt dyrare. precis som TS har jag letat efter ngn som har använt zpacks tält ovanför trädlinjen men inte hittat ngt om det. hur tycker du kvaliteten verkar? sömnar osv?
 
jag har varit inne på att köpa antingen solo eller solplex. solplex använder båda stavarna och verkar vara lite rymligare men också ngt dyrare. precis som TS har jag letat efter ngn som har använt zpacks tält ovanför trädlinjen men inte hittat ngt om det. hur tycker du kvaliteten verkar? sömnar osv?

Också nyfiken på detta. Har ni hittat något?
 
Min första tanke är väl saknaden av dragkedjan största problemet ovanför trädgränsen än något annat...
Vinden kan ju vända o då får man ett bortfluget zpacks i värsta fall..

Här på utsidan läser man oftast att de enda som duger är hilleberg o allt annat är otänkbart i fjällen o nu helt plötsligt funkar svängdörrar uppe i fjällen..

Skulle nog välja vilken som helst jula el biltema tält i fjällen före zpacks..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.