Vintertält

Jag funderar på att köpa ett nytt tält. Mina önskemål är:
4-säsongsbruk
under 5.000 kronor
låg vikt
1-mans
dubbelvävstält
fristående är en fördel, men inget måste
Jag kan tänka mig att beställa från utlandet, även om det är en fördel att finna lämpligt tält i Sveige. Jag tycker dock urvalet i Sverige är väldigt begränsat. Ett tält som verkar bra är Southern Cross 1 från Terra Nova. Jag har dock svårt att finna några recesioner om det tältet.
Om det är någon här som har erfarenhet av ovanstående tält eller har andra råd att komma med mottages det tacksamt.
 
Vintertid vill du ha ett tvåmanstält annars blir det väldigt trångt. Det är min första invändning mot ditt önskemål.

Snökjolar är inte så svåra att få dit, men vid vissa snöslag som drivande kornsnö bland annat är de en förutsättning.

Stångbrott har jag bara varit med om vid vintetältning. HBs rekommendation till dubbla stänger vintertid förfaller klok.

Så vintertält i min bok är rimligt tungt.

Har erfarenhet av vintertältning i tunneltält i mycket hård vind och det gick väl.

Berätta gärna vad det blev och om dina erfarenheter framledes.

go tur

Jag funderar på att köpa ett nytt tält. Mina önskemål är:
4-säsongsbruk
under 5.000 kronor
låg vikt
1-mans
dubbelvävstält
fristående är en fördel, men inget måste
Jag kan tänka mig att beställa från utlandet, även om det är en fördel att finna lämpligt tält i Sveige. Jag tycker dock urvalet i Sverige är väldigt begränsat. Ett tält som verkar bra är Southern Cross 1 från Terra Nova. Jag har dock svårt att finna några recesioner om det tältet.
Om det är någon här som har erfarenhet av ovanstående tält eller har andra råd att komma med mottages det tacksamt.
 
Ett Hilleberg Unna? Det brukar finnas en hel del på begagnatmarknaden. Kostar runt 6000:- nytt men är riktigt funkis. Absiden är ganska liten men det går att knäppa loss innertältet om man skall sova själv.

Är nog inte heller dumt på dina äventyr i Värmland (Jag tycker om din youtubekanal!)
 
Vintertid vill du ha ett tvåmanstält annars blir det väldigt trångt. Det är min första invändning mot ditt önskemål.

Snökjolar är inte så svåra att få dit, men vid vissa snöslag som drivande kornsnö bland annat är de en förutsättning.

Stångbrott har jag bara varit med om vid vintetältning. HBs rekommendation till dubbla stänger vintertid förfaller klok.

Så vintertält i min bok är rimligt tungt.

Har erfarenhet av vintertältning i tunneltält i mycket hård vind och det gick väl.

Berätta gärna vad det blev och om dina erfarenheter framledes.

go tur
Tack för tipsen. Jag skall meddela så småningom vad mitt val blir.
Ett Hilleberg Unna? Det brukar finnas en hel del på begagnatmarknaden. Kostar runt 6000:- nytt men är riktigt funkis. Absiden är ganska liten men det går att knäppa loss innertältet om man skall sova själv.

Är nog inte heller dumt på dina äventyr i Värmland (Jag tycker om din youtubekanal!)

Tack för tipset om Unna, men du har dock förväxlat mig med någon annan. :)Jag har aldrig vandrat i Värmland och jag har ingen YouTube-kanal.
 
Tack för tipset om Unna, men du har dock förväxlat mig med någon annan. :)Jag har aldrig vandrat i Värmland och jag har ingen YouTube-kanal.

Jaså, jag trodde att det var din egna kanal du tipsade om i denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=676782&postcount=5

Hur som är den värd att nämnas för alla som inte hittat den ännu! http://www.youtube.com/user/edgrensgatan/videos

Gällande Unna så har jag ingen personlig erfarenhet, men har några bekanta som använt det i professionellt (militärt) bruk. Det håller för mycket vind och snö, med dubbla stänger är tältet nästan som ett fort. En fördel med att det är självstadgande är att det går och sätta upp på nolltid när det är ett riktigt busväder. Trampa ut en plattform med skidorna och sätt i stängerna. Någon minut senare har du allt på plats. Om du packar innertältet separat kan du enkelt använda yttertältet som skydd när du rastar. Det är betydligt bekvämare än åla in i en vindsäck.
 
Jag har nu slängt iväg en bestäällning på Southern Cross 2 ( Terra Nova ). Jag beställde från ultralightoutdoorgear.co.uk. 460£. Fri frakt.
Efter en del funderande valde jag att ta 2-manna versionen. Det väger 6 hg. mer, vilket jag tycker är OK. På så sätt får jag mer plats, mindre kondens och 2 ingångar med varsin absid.
 
Jag har nu använt tältet på en första 12 dagars tur i Stockholms skärgård. Hitills är jag mycket nöjd. Mest glad är jag över takhöjden. Mitt i tältet kan jag sitta käpprak i ryggen - även när jag sitter på mitt fullt uppblåsta NeoAir. I början av turen var det varmt på dagarna och då var det en fördel att kunna öppna två absider och få tvärdrag i tältet.
Tältet är självstagande, men tältduken spänns upp bättre om man kan få ner tältpinnar i marken.
Till nackdelarna kan nämnas att yttertältet på tältet har en tendens att tryckas in mot innertältet vid hård vind - särskilt om tältet är blött.
Enligt gällande praxis är tältpåsen alldeles för liten. När tältet är blött och därmed halt får jag inte ner det i påsen. Det lär väl inte bli lättare vintertid med tjocka tumvantar på händerna och is som ansamlats på tältduken. Jag skall dock använda en större påse på nästa tur.
När jag har använt tältet fler gånger skall jag skriva en utförlig recension här på utsidan.
 
Det är härligt att vintertälta, ska du ha rygga eller pulka? Om du skall ha pulka kan du enkelt dra ut stänger av halvvägs och vika in dem och rulla ihop tältet till en rulle och spänna fast högsta upp på pulkan. Du kan även sätta fast det i pulkan med en karbinhake så det inte blåser iväg när du skall resa det.
Skall du vara i skog eller på kalfjället?
 
Det är härligt att vintertälta, ska du ha rygga eller pulka? Om du skall ha pulka kan du enkelt dra ut stänger av halvvägs och vika in dem och rulla ihop tältet till en rulle och spänna fast högsta upp på pulkan. Du kan även sätta fast det i pulkan med en karbinhake så det inte blåser iväg när du skall resa det.
Skall du vara i skog eller på kalfjället?

Jag vandrar i skog. Sedan planerar jag en tur i Stockholms skärgård vintertid.
Någon pulka har jag ännu inte köpt, men det kanske blir i framtiden.
 
Jag har också kollat på det tältet. Kul att hitta någon som köpt det.

Jag har inte hittat info om tältdörrarna på innertältet. Går de att stänga helt eller är det alltid en yta som bara består av myggnät ?

Mvh / Johannes
 
Foto på tält

Jag har också kollat på det tältet. Kul att hitta någon som köpt det.

Jag har inte hittat info om tältdörrarna på innertältet. Går de att stänga helt eller är det alltid en yta som bara består av myggnät ?

Mvh / Johannes

Den övre delen av de bägge dörrarna på innertält består av myggnät.
 

Bilagor

  • SANY0008.jpg
    SANY0008.jpg
    62.8 KB · Visningar: 928
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.