Involvera vänner i friluftslivet!

Många av oss här på utsidan har säkert fått frågan "Vad ska du göra i helgen?" varav några av oss gett svaret "Ut i skogen och sova!". Det svaret brukar allt som oftast ge upphov till höjda ögonbryn och följdfrågan "Är du dum?!". Till den frågan brukar jag allt som oftast erbjuda personen att följa med ut en natt, till och med att dem får låna samtlig utrustning av mig så länge dem tar med sig gott mod. Men än så länge har jag fått klara mig själv...

Frågan är därför; Hur i helskotta får jag med mig kompisar och vänner ut i skogen/på fjället för att uppleva det jag upplever? Självklart förstår jag att alla har olika preferenser och att fly regnrusket in i tältet och krypa ner i en go sovsäck kanske inte är lika uppskattat av min datornörd till vän som av mig.

Dela med er av några tips, råd eller en historia som varit lyckad/misslyckat inom ämnet.
 
Tja, som du själv är inne på - beakta risken för att vänskapen får sig ett törn ;)
Hur det kan gå om man är alltför ivrig, kan du läsa om i denna tråd xD
Mer på allvar: jag har, med mycket skiftande framgång, försökt tända gnistan hos vänner, pojkvänner, barn och deras kompisar, och lärt mig att alla är olika. Man får vara lyhörd med att tolka signalerna och hellre avstå än envisas.
 
Tror det är lättare att få med folk med mer framförhållning samt gemensam planering. Skulle inte heller hänga på en "fara ut och sova i skogen ikväll", däremot att gemensamt planera inför "vandra X-leden i sommar"...
 
Många av oss här på utsidan har säkert fått frågan "Vad ska du göra i helgen?" varav några av oss gett svaret "Ut i skogen och sova!". Det svaret brukar allt som oftast ge upphov till höjda ögonbryn och följdfrågan "Är du dum?!". Till den frågan brukar jag allt som oftast erbjuda personen att följa med ut en natt, till och med att dem får låna samtlig utrustning av mig så länge dem tar med sig gott mod. Men än så länge har jag fått klara mig själv...

Frågan är därför; Hur i helskotta får jag med mig kompisar och vänner ut i skogen/på fjället för att uppleva det jag upplever? Självklart förstår jag att alla har olika preferenser och att fly regnrusket in i tältet och krypa ner i en go sovsäck kanske inte är lika uppskattat av min datornörd till vän som av mig.

Dela med er av några tips, råd eller en historia som varit lyckad/misslyckat inom ämnet.

Jag har noterat EXAKT samma sak! Jag har dock fått fantastisk mycket positiv respons från både familj och vänner genom att dela mina äventyr på social media. Facebook, Instagram och varför inte Youtube? Min youtube-kanal ger många trevliga frågor från vänner och bekanta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.