Köpråd: Funktions/material T-shirt?

Hej
Jag har fått så bra svar på tidigare frågor att jag tar nästa (ni kostar mig för mycket pengar redan ;) )

Jag har alltid använt t-shirs i bomull till vardags och träning, för något år sedan såg jag ljuset i dom man väl kallar "Funktions material" ? alltså saker som transporterar bort fukt och torkar snabbt när dom blir våta/svettiga.
Det var som en eureka upplevelse verkligen då jag svettas mycket.
Har nu testa en uppsjö och söker nu råd om vad NI skulle rekommendera som en bas/vardags t-shirt som jag kan köpa i lite mängd, typ 10-15 st

jag har testat och har Icebreaker med merinoull, också Soc från intersport, Columbia. Under armour och North Face och några fler.

Funktionen är ju viktigast, men också priset!

Det är ju lätt att köpa dyrast tänkbara och den funkar säkert bra, men jag är ute efter smartast (Funktion/Kvalitét/Pris)

disclaimer...om frågan är dumt/fel ställd så ber jag om ursäkt , jag kan inte hur dessa plagg fungerar.
 
Fördelen med funktions t-shirt är ju bla att de är mycket hållbara och kan tvättas ofta och då torkar mycket fort. Man behöver alltså vanligen inte så många, utan kan enkelt tvätta oftare.
 
Finns funktionströjor i pikevaraiant , lite mer skjorta med krage - typ pike/uniformströjor.Då funkar dom lite allround och ni slipper se ut som ett lowlife med en Soc tröja när ni skall ut från buskarna.Lite snyggare variant av funktions T-shirt med alla dess fördelar.Och nackdelar att man får tvätta dom ofta men dom torkar ju på en sekund.

Lite svårt och hitta dessa men dom säljs här under märket Oxid E ibland.
 
Hej
Jag har fått så bra svar på tidigare frågor att jag tar nästa (ni kostar mig för mycket pengar redan ;) )

Jag har alltid använt t-shirs i bomull till vardags och träning, för något år sedan såg jag ljuset i dom man väl kallar "Funktions material" ? alltså saker som transporterar bort fukt och torkar snabbt när dom blir våta/svettiga.
Det var som en eureka upplevelse verkligen då jag svettas mycket.
Har nu testa en uppsjö och söker nu råd om vad NI skulle rekommendera som en bas/vardags t-shirt som jag kan köpa i lite mängd, typ 10-15 st

jag har testat och har Icebreaker med merinoull, också Soc från intersport, Columbia. Under armour och North Face och några fler.

Funktionen är ju viktigast, men också priset!

Det är ju lätt att köpa dyrast tänkbara och den funkar säkert bra, men jag är ute efter smartast (Funktion/Kvalitét/Pris)

disclaimer...om frågan är dumt/fel ställd så ber jag om ursäkt , jag kan inte hur dessa plagg fungerar.

Hittar ingen "redigera" funktion så jag citerar mig själv

Förtydligande, jag är ute efter tips på t-tröjor, som är prisvärda för dagligt bruk, gärna länkar eller modell namn.
 
Ska du ha samma typ av t-shirt till både vardags och träning?
Annars brukar det nog funka bra för de flesta med nån form av basic träningströja som finns på alla stora sportklädeskedjor för 100-150 pix.

Oavsett så kan jag med rent samvete tipsa om t-shirt från super.natural. 50% merinoull ger skön känsla och 50% polyester hjälper upp hållbarheten. De kan jag varmt rekommendera för det mesta utom kanske träning inomhus där det kan bli lite varmt.
Tyvärr verkar de inte finnas kvar på svenska marknaden just nu men låter tipset stå kvar ändå ifall de återkommer.
tillverkarens hemsida
 
Om jag har förstått det hela rätt så är syftet med en funktionströja att den lättare släpper igenom luft till nästa plagg. Det är avgörande för att principen om lager-på-lager ska fungera på ett bra sätt. Nackdelen med bomull är att det är hydrofilt, vilket innebär att den "binder" vätskan/fukten och gör plagget tätt. Därmed släpper den sämre igenom luft till nästa lager. Jag läste det här på bestigakebnekaise.se under vandringskläder
 
Bomull

Om jag har förstått det hela rätt så är syftet med en funktionströja att den lättare släpper igenom luft till nästa plagg. Det är avgörande för att principen om lager-på-lager ska fungera på ett bra sätt. Nackdelen med bomull är att det är hydrofilt, vilket innebär att den "binder" vätskan/fukten och gör plagget tätt. Därmed släpper den sämre igenom luft till nästa lager. Jag läste det här på bestigakebnekaise.se under vandringskläder

Själv har jag köpt gamla kasslertlinnen i bomull 69 kr och har under vanliga t- skirt och vill inte säga det är perfekt men fungerar. Plasttröjor blir blöta men sedan kommer man till gränsen då de rinner om tröjan om man svettas mycket. Och används den längre tid så kommer lukten.
 
Jag har några äldre enfärgade rundhalsade T-tröjor från Craft som känns som bomull men är något väldigt snabbtorkade och behagligt matrial. Skönt att ha t ex i kajaken då det man lätt blir lite stänkblöt men snabbt torr igen - har mörka diskret enfärgade som torkar extra snabbt i solsken. Vet inte om craft har dessa kvar i sortimentet - på deras webplats fanns 82 t-tröjor och du får se om något som matchar finns där.
Skulle absolut funka till vardags också om inte klädkoden kräver skjorta.

/Patrik, som har bomullT underst till vardags på kontoret
 
Jag brukar använda mig av reor. Har sista halvåret använt mig av sportpursuit.com vid ett flertal tillfällen. Det är en webbshop som har sk flash sales. Under en viss tid rear de ett antal varumärken och då kan man beställa. Dock får man inte leveransen förrän rean är slut och de gör en stor försäljning.

Just nu hittar jag.
Rock experience clothing. Några t-shirts och Piké. Fabric: ribstop 43% polyester, 57% fiber of coffee (vad nu det är) Tshirt för 180 kr

Vivimoss. Några tishor enfärgade 130 kr. Main body: 85.7% polyester, 11% spandex, 3.3% silver. (man kan ju diskutera silver ur miljösynpunkt)

Bam 170 kr. Några enfärgade tishor. Composition - 68% Bamboo Viscose, 28% Organic Cotton, 4% Elastane.

Supernatural Merino har några tishor mellan 250-300 kr. 50% Merino Wool, 50% Polyester


Finns säkert massor mer som jag inte orkar söka igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
Danmanjaur Köpråd : Hög vandringskänga Kläder 8
avslutat_17_06_20 Köpråd önskas Kari Traa Kläder 4
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Bridgemix Köpråd kängor (Paypal) Kläder 5
freonet Sockor, avgöra material? Kläder 5
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
UnderEnTarp Nytt material med silvernanotrådar! Kläder 8
ödemark Hydrofil-material Kläder 3
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
amdb85 material för kavaj/jacka? Kläder 2
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
Henke stj Material med dun. Kläder 1
sajberjohan Naturligt material Kläder 7
HansErik Nybörjarfråga om material Kläder 9
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Balaclava och underkläder material Kläder 7
Räv Rävsson Material mot fotsvett? Kläder 2
Jonas.O Stretch material Kläder 4
bigfish Gore-Tex vs andra material? Kläder 7
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
amle Skaljacka - vilket material? Kläder 7
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.