Skynda fynda - eller grundlurad?

Följer verkligen återförsäljare av kajaker gällande konsumentköp-, marknads- och konkurrenslagstiftning?

Dvs de lagar & regler som är skapade för att skydda oss konsumenter och för att företag skall konkurrera på lika villkor?

Jag tycker iaf inte det riktigt verkar stå rätt till...

Det jag menar är de återförsäljare som ständigt erbjuder kajaker till rea, lågpris, lagerutförsäljning, säsongsrabatter och "skynda skynda bara ett fåtal kvar i lager”.

Många återförsäljare verkar ha satt i system att;

Visa ett "ordinarie pris" som är betydligt högre än vad de någonsin sålt kajaken för.
Kampanjer som avlöser varandra med ”försäsongspris”, ”sommarkampanj”, ”lagerutförsäljning”, ”rea rea rea” osv - men med samma produkter till samma pris.

Vi ovetande konsumenter luras till att göra snabba avslut i tron om att vi gör ett klipp (nu bara 8000 istället för 15000) och att vi hade riktigt bra flyt då det bara fanns två kvar i lager...

Det vanligaste förekommande ”knepet” verkar vara att ha en vanlig webbsajt där kajakerna visas upp utförligt med ett "ordinarie pris". Sedan lägger återförsäljaren också ut en blocketannons, men där erbjuds kajaken till ett MYCKET lägre pris, med rubriken REA, lagerutförsäljning eller någon säsongsbetonad kampanj.

Då kan kunden verifiera att "ordinarie pris" är högt via webbsajten och att ”kampanjpriset” på Blocket verkar vara ett riktigt bra klipp!

Genom att snabbt kika runt hittar jag tex det här, vilket får fungera som ett bra exempel:

Kajak till ordinarie priset 14950 kr
http://www.aquilosport.se/havskajak-3

Men här på blocket kostar den visst bara 7900
http://www.blocket.se/goteborg/Lagerrensning_nya_havskajaker_i_glasfiber_64583166.htm?ca=11

De verkar också ha en kringresande verksamhet, där de besöker andra städer och har "lagerutförsäljning" direkt från en trailer - verkar väldigt seriöst!


Tycker det är läge att få en bättre förståelse kring vad priserna egentligen är, för att vi konsumenter inte skall känna oss grundlurade på kajakköpet hur vi än gör...


Vad har ni andra för upplevelser av detta???
 
Vad spelar ett eventuellt ordinarie pris för roll? (oavsiktligt ordvits i kajaksamanhang)

Köp uppstår då köparen finner priset tillräckligt lågt och säljaren upplever vinsten tillräckligt hög. Priset för en vara är sällan bara för varan utan även påföljande garantier, leveransvilkor, instuktioner mm.
Är kajaken värd vad säljaren begär så köper man, annars inte. Att tro man blir rik på att handla billigare tror jag inte på.
Rätt pris är individuellt.

/Patrik
 
Samma teknik/knep används av de flesta detaljhandelsbranscher sedan många år och kan knappast anses som något specifikt för kajakhandladre, att ange ord pris är just bara ett knep för att få det att se ut som priset är sänkt fast handlaren aldrig haft en tanke på att kunna sälja varan för det priset.

Säsongskampnjer är samma sak bara ett sätt att lyfta fram en vara och att få köpsugna kunder att slå till istället för att hala på beslutet för handlarna i alla branscher vill ha våra pengar NU inte nästa vecka/månad/år.

Så Du behöver aldrig ens läsa ord priset då det är ointressant på alla vis, som skrevs ovan så är det bara en fråga om Du som köpare tycker att det begärda priset är vettigt för varan då köper Du om inte så låter Du bli, inte svårare än så.
 
Prisinformationslagen:

2.2.2 Exempel på prisuttryck i marknadsföring

(c) ”Rea” eller andra uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt 9 (20) lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter. Det samma gäller uttryck såsom ”extrapris” och ”fyndpris”

"Påföljder

12 § Om en näringsidkare inte lämnar prisinformation enligt
denna lag eller enligt föreskrift som meddelats med stöd av
denna lag ska marknadsföringslagen (2008:486) tillämpas, med
undantag av bestämmelserna i 29-36 §§ om
marknadsstörningsavgift. Sådan prisinformation ska anses vara
väsentlig enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen. Lag (2008:507)."

Det går utmärkt att anmäla missbruk online:

http://www.konsumentverket.se/Konsumentfragor--anmalan/Gor-en-anmalan/Prisinformation/
 
Undvik butiker som kör ohederliga kampanjer. anmäl och prata skit om dem. Inte för att det hjälper om bara få engagerar sig, men mycket mer kan man inte göra.

XXL och Addnature är bara två av dess ohederliga företag med tvivelaktig prisskyltning
 
Det är oschysst, och en form av marknadsföring iaf undertecknad finner osmaklig. Om det däremot är otillåtet låter jag vara osagt, för jag vet inte.
 
Kajaklurad

Jag driver Kajaksidan.se och i vår butik pratar vi i personalen mycket om detta ämne. Vi träffar ofta på kunder som blivit lurade på liknande sätt, och här kan jag ej hålla med dig Tango att ordinarie pris ej spelar roll.
Kunderna ser ett högt ordinarie pris och då räknar de med att kajaken håller en viss kvalite. Jag tycker ej kunden ska behöva vara kajakkunnig för att kunna köpa en kajak utan att bli lurad.
Kunden ska kunna komma till en affär och blir guidad fram till rätt kajak med ett ärligt pris.

Jag tycker ej det är ärligt att köpa hem en container kajaker där de kostar under 2700/st med en kvalite där efter, sätta ut ett ordinarie pris på ca 13000 för att sedan låtsas "rea" ut kajakerna på blocket för 9000.

Vi vet ej hur vi ska hantera detta. Vi vill ej stå i butiken och prata illa om andra, men vi vill heller ej att kunder blir lurade på ett oärligt och faktiskt olagligt sätt.
Nu har detta problem börjat sprida sig och därav skriver jag detta nu.
/Jörgen Kard
 
Aquilo

2014 köpte jag just en Aquilo på blocket för 7900 kr. Ord pris 14900 kr om jag minns rätt. Eftersom jag är en konsument i det här pengadrivna samhället tog jag då ansvar för mitt eget liv och min egen plånbok

Jag googlade alltså. Kom fram till just det att kajaken nog aldrig kostat 14900 kr. Men den såg ju på bilderna ändå bra ut för det lägre priset. Åkte därför och tittade på den. Kände att 7900 kr var ett rättvist pris för den. Fick dessutom med ett kapell och något mer. Det är förmodligen också något som säljaren räknat med att ge bort redan innan.

Jag blev nöjd och han blev nöjd. Kajaken är ingen raket eller något estetiskt under. Men den är stabil, rymlig för både mig och packning samt tar mig dit jag vill. Den är vad jag väntat mig för 7900 kr. 1/5 kommer jag att starta Blå Bandet med den. Så får vi se om den har lust att ta mig hela den vägen också.

Det kan ju inte vara någon nyhet för någon idag att butiker lockar med låga priser som egentligen är ordinarie. Om något är på rea så finns det ju en anledning. Om något i princip aldig är på rea (läs Hilleberg-tält) så finns det ju en anledning till det också.
 
Rätt väl beskrivet i tidigare trådar. Jag har köpt en av deras modeller som var trevig att paddla snabb och lättrollad men som var väl tung.

Sålde den vidare p g a vikten.

Alla kajaker är kompromisser.

Som konsument bör man alltid vara kritisk till marknadsföring och göra lite jämförelser innan större inköp.

Vad är ditt behov. Vad finns för alternativ.

Osv.

Thure
 
"ordinariepriser"

Som kajaktillverkare vet jag väldigt väl hur branschen fungerar och vilka marginaler som erbjuds - dvs att erbjuda 40-50% rabatt innebär en ren förlustaffär.

Att lura kunder med ett högt ordinariepris och sedan istället sälja kajaken rabatterat i olika kampanjer är långt från OK enligt mig. Och ett lagbrott dessutom!

Många kunder är nybörjare och inte alls kunniga, särskilt i den lägre prisklassen (5-15 tkr). Här tror jag att det är enkelt att gå på dessa marknadsföringsknep - och verkligen tro att man gör en väldigt bra affär. Många gånger hetsas det till avslut genom att säga att det bara finns några få kvar, sen blir det dyrt, lång tid till leverans osv...

Visst, det är bra att göra en egen grundlig undersökning innan köp, men långt från alla kan eller har förutsättningarna att göra det. Och som nybörjare och hyfsat okunnig kan det dessutom vara svårt att avgöra - därför litar man på säljaren och deras "ordinariepriser".


Pelle @ Melker Kayaks
 
Kajaklureri

Om man köper en kajak genom företag som inte har fast adress eller en vettig butik så kanske man får räkna med att bli lurad. Ger man över 20% rabatt i säsong på en ny kajak så bör en stor varningsklocka ringa. Sen kan man såklart behöva sälja av till hösten, men 20% är mycket och det blir svårt att försvara ekonomiskt. Dock kan det hända att tillverkare går ut med större kampanjer. Ingen av de butiker jag känner till kör med ovan nämda typ av annonsering. Det finns ett antal butiker i Sverige och använder man sig av dem så kommer du att få ett seriöst bemötande.

När man näthandlar så är det minsta kravet man skall ställa att de har en tydlig adress och att registreringsnumret är synligt.

Svenska konsumentlagar ger ett mycket bra skydd för konsumenten, de som inte följer dem bör man inte handla av. I Norge är det en helt annan sak, XXL och även vissa kajakföretag kör med fejkpriser, men jag förmodar att det är lagligt där och inget att säga om. Sen håller jag inte med alls när det gäller Addnature de driver en seriös rörelse och har inte vad jag vet satt sådant i system.

Köp en kajak hos en aktör som har butik eller bra renommé så gör du ett tryggt köp.

Leif Aterra.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.