Frågor kring Nordr M och Frej (Björn Thomasson designer)

Hej!
Jag är ute efter att skaffa ny kajak till säsongen -16, och har väl i stort bestämt mig att det blir någon av ovanstående.
Nu skulle jag verkligen uppskatta om ni som har direkt erfarenhet av någon, eller båda, kajakerna kunde tänka er berätta om vad ni upplevt och era tankar kring dessa. Nordr M i köpeversion, Frej både i hemmabyggt och som glasfiberbåt.

Positiva ordalag är väldigt trevlig, men jag skulle än mer uppskatta om ni skrev något negativt ni funnit.

Och jag vet - Seabirds kvalité är lite eljest. Nu är jag mer ute efter era erfarenheter just när det gäller modellen Nordr M specifikt, hur båda är paddelmässigt, och hur dom respektive är att packa för en tur på säg 3-4 dygn. Samt gärna allt annat!

Skulle någon ha tillgång till någon av modellerna på sträckan Kungsbacka-Uddevalla och kan tänka sig låta mig komma och titta för att iaf få lite uppfattning skulle jag gladeligen bjuda på en tårta för besväret!

Vänliga hälsningar, Flärp
 
Jag har sett en hembyggd Frej, trevlig båt. Ägaren/byggaren var nöjd men sa art den krävde mycket skädda för att bli kursstabil. Att packa ska inte vara nåt problem om man bara tänker till lite. Sambon och jag har varsin hembyggd Njord, ännu mera slimmade båtar, och vi får med oss veckopackning. Men det krävs att man stuvar noga, och lämnar bra-ha-grejerna hemma.
 
Tack för svar!

Att bruka skäddan för att få en kajak kursstabil är helt i sin ordning tycker jag, så den punkten är helt "okej". Hellre något som är livligt med skäddan uppe än något som kräver roder för att svänga - om liknelsen tillåts.

Jag tror mig ha någorlunda koll på min förmåga att slimma en packning, men det är alltid trevligare att ha med iaf någon "bra att ha-sak" än ingen alls.
Egentligen borde jag se till att ha med full packning den dag jag åker för att titta på någon av modellerna. Full packning inklusive tältet!
 
Roder ger också kursstabilitet på en lite livlig (när rodret inte är nedsänkt) kajak.
En kajak som är kursstabilare utan rörlig skädda mår inte så bra av roder. Roder blir då rätt bromsande.

Mitt inlägg är allmänt och inte så relevant för judt Björns enmanskajaker.

Thure
 
Ingen som äger en Nordr M eller Frej? Är dessa kajaker så sällsynta, eller är det snarare så att deras ägare inte plägar hänga på forum?
 
Nordr

Jag har provpaddlat en Nordr. Kommer inte ihåg om det var S eller M. Tyckte att den var helt ok. Ganska hög i sittbrunnen. Lättdriven, lättkontrollerad. Provade på plattvatten så jag vet inte hur den beter sig i vågor o vind. Glasfibervarianten, billigast så kvalitén var därefter. Helt ok turbåt tror jag om du sitter bra. Jag var ute efter en Arrow Nuka med större sittbrunn då, vilket är värt att tänka på vid recension. Köpte senare en Play lv. Hade Frej funnits då hade jag testat den. Söker du på mina inlägg så hittar du ev mer info om provpaddlingen. Förmodligen vilken stlk det var.
 
Troligtvis har jag läst den, om den finns på nätet och innefattar Sommen. :)
Jag saknar fler infallsvinklar, bara. Fler röster - på gott och ont.

Sedan måste jag, oavsett vilket och i en förlängning, få provsitta båda modellerna (eller enbart Frej, vilket det kanske lutar åt lite mer just nu) innan jag bestämmer mig. Provpaddling ger kanske inte så mycket om man inte kan göra det under en hel dag, men om det går att fixa tex i Tranås så kan det bli så.
 
Tyvärr verkar det vara tunt med personer som har erfarenhet av dessa båda kajaker. Jag får väl ta det lite som inteckning för hur ett eventuellt andrahandsvärde skulle se ut om jag exempelvis köpte en Nordr...

Värt att ta i beaktande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Frågor kring Epic 18x Sport Paddling allmänt 2
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
ToSv Frågor! Paddling allmänt 20
X2000 Frågor om paddling i Torneälv från Vittangi, vidare i Tärendöälv till Ekorrbäcken. Paddling allmänt 2
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
delfinen Sankt anna skärgård - frågor Paddling allmänt 9
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
srpp tämligen oviktiga frågor om säteshöjd Paddling allmänt 3
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Hederstedt Första turen i kajak ... och lite frågor ... Paddling allmänt 22
Roberth Kajak frågor Paddling allmänt 14
avslutat medlemskap1105 Enköping - Västerås, frågor Paddling allmänt 2
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
friluftaren Funderingar kring ny kajak Paddling allmänt 2
eyck Paddling/vandring i kring Rogen/Femundamarka Paddling allmänt 9
Katja71 Paddelsällkap kring Gbg? Paddling allmänt 2
helena.w Paddling och boende i kring Marstrand Paddling allmänt 0
Dryaso Paddling kring Rogen Paddling allmänt 5
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
North shore Funderingar kring en K2a Paddling allmänt 13
jpk Råd kring Fjällbacka paddling Paddling allmänt 5
kajakhampus Förbjudet i paddla kring Koster? Paddling allmänt 1
csj Funderingar kring materialval till stripbygge Paddling allmänt 9
Rogerj paddeltur kring Westervik? Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Svartkatt Paddling Norge kring Stryn med omnejd Paddling allmänt 5
mamawi Uthyrare kring Misterhult Paddling allmänt 2
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
T.Setterborg paddling kring Grönland? Paddling allmänt 1
skogstrollen Paddling kring västkusten eller Norge Paddling allmänt 10
fleetech Paddling kring Bergen i Norge Paddling allmänt 2
novas husse Forspaddling kring Ö-vik? Paddling allmänt 1
stenkalle Kring Ålesund Paddling allmänt 2
3328 Förslag på turer kring Lofoten? Paddling allmänt 2
Knugge Uthyrare av Nordr kajak i närheten av Skövde Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.