Laga hål (pertex quantum)

Har fått ett litet hål i storleken av ett litet gruskorn i min dunjacka.

Tar tacksamt emot tips och råd hur jag kan göra, men den mest estetiska lagningen prioriteras högst. Silvertejp får bli sista utväg;) Jackan är svart.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Prova en pytteliten klick aquaseal. Har lagat små hål i jackor så förut när jag inte velat sy. Beroende på glansigheten i tyget så syns det väldigt lite, men testa gärna på något dolt ställe först..

/ Ulf

Tear Aid (sitter som berget), finns bl.a. på xxl...

...Eller silvertejp av bra kvalitet. Syns mer men är snyggare (!?).

Jo samma, bara olika varumärken tror jag. Men prova först som sagt, fäster bra på jackor o torrdräkter men inte på Hillebergs tältduk t ex.

/ Ulf

Jag har använt denna reparationstejp med mycket gott resultat, på både tunna regnkläder och dunsovsäckar av just pertex. I och med att det är genomskinligt men matt och smidigt, blir det närmast osynligt. Man kan klippa en pytteliten cirkel utan risk att klistret släpper, och det har hållit fint i tvätt också.

Jag har använt denna reparationstejp med mycket gott resultat, på både tunna regnkläder och dunsovsäckar av just pertex. I och med att det är genomskinligt men matt och smidigt, blir det närmast osynligt. Man kan klippa en pytteliten cirkel utan risk att klistret släpper, och det har hållit fint i tvätt också.

Tack för det rådet och ni andra som bidragit! Är det rent fraktfritt till Sverige från den webshoppen?

lagat

Jag lagade med tejpen från Ultralightoutdoorgear. Den var stabil, något grövre än jag förväntat mig men lätt att klippa. Tyvärr så hade jag "brännhål" så det fanns ingen väv att lappa igen, vilket gjorde att det blir en vit fläck från dunet 2x2mm. Kanske jag ska lägga lite vattenfast svart tusch på?!

Jag lagade med tejpen från Ultralightoutdoorgear. Den var stabil, något grövre än jag förväntat mig men lätt att klippa. Tyvärr så hade jag "brännhål" så det fanns ingen väv att lappa igen, vilket gjorde att det blir en vit fläck från dunet 2x2mm. Kanske jag ska lägga lite vattenfast svart tusch på?!
Jag lagade dubbelsidigt i motsvarande situation, dvs pillade in en tillklippt liten tejpbit och fäste den från insidan först. Går naturligtvis inte att göra med hur små hål som helst, men då syns ju knappt heller någon vit fläck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips