Skapa en vandringsled

Jag undrar hur det går till när man ska göra en vandringsled. Jag saknar en led där jag bor, och har mejlat kommunen om att jag skulle önska en vandringsled på sträckningen där. Men hur går det till rent praktiskt när man gör en led, och vilka brukar underhålla dem? Gör man avtal med markägare, eller kan man utnyttja allemansrätten för att dra en led? Man måste ju måla på träden / banka ner pinnar med ledmarkeringar. Använder man främst färdiga stigar, eller tar man röjsågen och gör egna om det blir en finare sträckning 500 meter från en befintlig stig till exempel?

//Askel
 
Ofta drivs/underhålls lederna kommunalt via länsstyrelse eller via en förening.

Markägarnas tillstånd behövs i varje fall om man inte utnyttjar en redan färdig väg.

Thure
 
Det allra enklaste är ju att bara vandra samma sträcka regelbundet så att det blir en stig, utan att märka ut den på något sätt
 
Moped i terrängen är inte OK enligt terrängkörningslagen

§1 Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark, osv.

Att snittsla en sträckning med plastband och cykla utefter den är nog OK.

Thure
 
Tack för tipsen. Dock gäller det en cirka 7 mil lång sträcka runt en sjö, så det blir lite jobbigt att gå själv tillräckligt många gånger för att få en stig :) Men jag mejlade kommunen om det, och förhoppningsvis får jag ett svar.
 
Som om

Moped i terrängen är inte OK enligt terrängkörningslagen

§1 Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark, osv.

Att snittsla en sträckning med plastband och cykla utefter den är nog OK.

Thure

Det verkar inte hindra någon med moped och ska det vara ok att cykla i terrängen?
 
Det verkar inte hindra någon med moped och ska det vara ok att cykla i terrängen?
Cykla är ok enligt naturvårdverket: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Att det finns folk som bryter mot lagen är väl inget nytt? Inte heller något som har med den här frågan att göra så vitt jag kan avgöra.

Vad gäller frågan... Kontakta kommunen är rätt så vitt jag kan avgöra. Kommunen kan då, om de har budgetutrymme + tycker det är en bra idé driva frågan vidare. Annars kan du säkert starta en förening för att bygga en led. Då behövs som sagt markägarnas tillstånd, samt en massa jobb för att märka ut och fixa till en led. Att bara gå ut med röjsågen är inte legalt på nån annans mark, och producerar sällan en bra led (även om det är en start).
 
Man skall aldrig behöva en röjsåg för att anlägga en led, då har man dragit den fel och den kommer ju ständigt växa igen och man blir blöt när man går igenom. Man anlägger led där det naturligt är lätt att gå. Jag förstår inte heller varför man skulle behöva en ledmarkering, kort minne?
 
Så vitt jag vet så skall man ha markägarens tillstånd för all sorts markering. Det är iaf min erfarenhet ifrån när jag tänkte anlägga en mtb/vandringsled här. Spelar ingen roll om det är plastband eller målarfärg. Du kanske skall ta kontakt med t.ex friluftsfrämjandet där du bor angående underhåll av leden?

Man skall aldrig behöva en röjsåg för att anlägga en led, då har man dragit den fel och den kommer ju ständigt växa igen och man blir blöt när man går igenom. Man anlägger led där det naturligt är lätt att gå. Jag förstår inte heller varför man skulle behöva en ledmarkering, kort minne?

Kanske behövs markering för att personen ifråga vill att andra människor också ska kunna njuta av denna sju mil långa sträcka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
BjarneNeb Skapa "smutsigt" vatten för att rena det Vandringsleder 8
holetaker Karta med vandringsled Vandringsleder 2
utesälen Vandringsled västra Götaland, gärna med fiskechans Vandringsleder 0
NyslipadeKanter Vandringsled mellan Åre och Hemavan? Vandringsleder 5
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Ny kustnära vandringsled i Norrbotten Vandringsleder 0
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
Johnne_boy Vandringsled i öppet landskap nära uppsala Vandringsleder 4
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Hakan P Forslag pa vandringsled Vandringsleder 9
Valpish Vandringsled Mora-Sveg? Samt Sveg-Vemdalen? Vandringsleder 3
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
NiklasGr9 Vandringsled i norra Småland? Vandringsleder 0
asbrink Vandringsled kalfjäll? Vandringsleder 1
Håkan K Vilken vandringsled i Sydsverige? Med kidsen? Vandringsleder 2
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
granfront Vandringsled i Norrlands kusttrakter Vandringsleder 7
Sputnik2 vandringsled i juni Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
Rulaman Vandringsled "Hermelins ridled" Vandringsleder 1
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
Zeeke Ny kustnära vandringsled i Bohuslän och Östfold Vandringsleder 1
8863 elmoppe/scooter på vandringsled? Vandringsleder 8
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
EmelieN Hemsida för vandringsled Vandringsleder 15
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
skånepågen Vandringsled känd från TV efterlyses! Vandringsleder 1
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.