Tälta under det mörka halvåret??

Hej!

Jag upplever att säsongen för att tälta är frustrerande kort med tanke på ljuset.
Hur gör ni när solen går ned vid 4 på eftermiddagen? Tältar ni alls då? Jag vill gärna ut men vet dels inte riktigt hur man fördriver tiden mellan eftermiddag och läggdags. Slår ni upp läger när det blir mörkt eller fortsätter ni vandra i mörker?

Vore väldigt roligt med lite tips och tricks för hur jag kan förlänga säsongen!
 
Med ett par LED- pannlampor en svag för läsning och en lite starkare för vandring, tältfix etc kan du vara aktiv längre. Välj gärna en natt med fullmåne. + majjens utmärkta förslag.

Thure
 
Visst går det utmärkt att tält under den mörka delen av året. Lars Monsen tillbringade ett år i Nordkalotten och borrde omväxlande i tält, under tarp och i stugor. Han filmade sina äventyr. Det högt rekommenderande serien finns att se på norska NRK:

https://tv.nrk.no/serie/et-aar-paa-tur-med-lars-monsen

De första avsnitten utspelar sig på hösten och vintern. Som han själv säger, man går ner i tempo på vintern, sover längre, ligger och läser.

Slå på den norska texten om du inte är så bra på att förstå talad norska (det hjälpte mig).
 
Prova gärna att stänga av ficklampor, m.m. och låt ögonen vänja sig vid mörkret. De härligaste nattpromenaderna sker utan tänd lampa. Jag har i och för sig nog bättre mörkerseende än många men prova första gången när det är fullmåne. Stod för några veckor sedan på en gångbro över en mindre å och blickade ut över en våtmark med norrskenet fladdrande ovanför, skulle inte få för mig att tända en lampa där...
 
Jag har inget konkret att bidra med, men kan inte låta bli att tipsa om en pågående Grönabandetvandring

https://yrvaeder.wordpress.com/page/2/

Om jag fattat rätt så har Caroline och Emanuel startat sin vandring i Kilpisjärvi kring den 4 oktober i år med målet att ta sig till Grövelsjön. Senaste rapporten är skriven i Gäddede häromdagen. Storm, regn och snö, mörker och kyla. Jag som trodde att vandringssäsongen är slut kring 1 oktober!

Jag gissar att de har en del tips på sysselsättning under de mörka timmarna.
 
Kom nyss hem

Jag och sambon var ute två nätter på Utö och Ålö torsdag-lördag. Det skönaste med mörkret tycker jag är att man blir lugnare och inte behöver stressa med att få ihop kilometrar. Går gärna och lägger mig i tältet runt kl 16. Då har vi även ätit sista målet för dagen. Blir man mer hungrig funkar lite godis eller nötter.

I tältet blir det läsning eller snack. Jag brukar slumra lite redan från kl 18 och sover då oftast gott fram till morgonen. Inte ofta det händer hemma i stan. Jag ser det som viloläger. Ut och tälta på nu men kom ihåg att inte stressa. Sänk tempot och bara njut istället.
 
Går bra att gå i mörker

Ligger det ett tunt lager snö är det tillräckligt ljust för att fortsätta vandringen även efter att mörkret infaller, som tidigare inlägg säger så vänjer sig ögonen vid mörkret i samband med att det mörknar. Använd lampa med rött ljus så behåller du mörkerseendet medan du orienterar dig eller håller på med utrustningen. Starkare ljus när du valt lägerplats.

God mörkertur!
 
Lite saker som förnöjer ensamma stunder...

Bygga en mysig brasa
Billig pocketbok (sidor man läst kan användas till tändning av brasa etc)
En liten radio (P1/P2)
Ljudbok
Spel: Kortlek (patiens), Yatzy eller ett MIG-spel (om man delar tält)
En skrivbok/dagbok (glöm inte att vanlig bläckpenna fryser, så en Fisher space pen eller en vanlig hederlig blyertspenna)
En bok om flora & fauna eller om ett nytt språk t.ex Japanska (tid har man ju gott om) eller bok om knopar och ett par bitar snören/rep lärorikt... etc.
Lokalisera stjärnkonstellationer (liten kikare skadar aldrig...) :)

Mvh troswe
 
En kan blanda de flesta delar. Vi har vandrar Västerås-Skålbystugan på Bruksleden och lagat pannkakor på kamin idag, samt sett en film via 4G i den kaminuppvärmda stugan, för att därefter studera stjärnorna när molnen äntligen försvunnit. Tält hade också fungerat, men då hade det nog blivit påklädd alternativt sovsäck runt lägereld/i tältet för att hålla mer värme. Tarp-/tältsäsongen slutar dock ej, med snön slipper en allt det blöta och alla kryp!
 
Jag tycker den bästa vandringstiden på året är vinterhalvåret. Mörkret och kylan älskar jag. Jag bor i Stockholms län så vid vintersolståndet går solen ned ca. 15.00 här och upp omkring 9.00. Jag stiger upp tidigt på morgonen, så att jag är redo att ge mig så fort det börjar ljusna - vilket är senast 8.30. Under dagen går jag i rask takt med få raster - eftersom jag inte har så många timmar på mig. Jag slår läger innan det blir mörkt. Sedan har jag många timmar på mig för återhämtning! På kvällen ligger jag och läser eller lyssnar på musik.
En annan stor fördel med vinterhalvåret är att man inte alls stöter på lika många vandrare. Jag njuter av ensamheten.
Se bar till att ha pannlampsbatterier så det räcker!
 
Vid vintertältning var jag packad och klar för avfärd strax innan gryningen. Någon timmas färd innan det blev ljust. Tyckte det var lite problematiskt när det var kallt. 12 timmars sömn en hel vinter är inte jättebra för jag upplever att man blir kallare efter åtta timmar när maten börjar ta slut. Morgnarna har jag lagat klart allt och förbetett för hela dagens måltider. Tycker de mörka månaderna är ganska långtråkiga när man är ute i naturen. Hemma också för den delen. Har bott utan fri tillgång på elljus sedan 2008.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
Ralphandersson Tälta på toppen av Nuolja/Njullá Fjällvandring 5
Canutus_96 Tälta på Moskenesøya Fjällvandring 0
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
bombuspolaris Tälta i närheten av Abisko? Fjällvandring 2
labbman Japanska alperna - tälta? Fjällvandring 8
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
Mullvad Tälta på kebnetoppen? Fjällvandring 23
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
rödräven Lofoten - tälta? Fjällvandring 3
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
tobiasdr Tälta "inom" Ahkkamassivet? Fjällvandring 5
tomhylsan Tälta när det blåser Fjällvandring 12
BjörnGBG Tälta på toppen av Storsnasen Fjällvandring 4
Wolf25 Tälta i Måndalen Fjällvandring 2
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Pwe Tälta i Tronndalen? Fjällvandring 5
Niak65 Tälta på Ahkka? Fjällvandring 9
Akaren Tälta vid Kittelsjön, Kebnekaise Fjällvandring 11
afuecker Tälta på is Fjällvandring 12
alpros vandra/tälta i stockholms område Fjällvandring 17
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
pergit Tälta i Kaffedalen? Fjällvandring 5
niklas104 Tälta runt på kebne Fjällvandring 4
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
henrich Tälta vid Låktatjåkka? Fjällvandring 5
davnie Vandring i Norge, tälta Fjällvandring 3
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
donpedro tälta i snön Fjällvandring 1
pal2 Tälta i Koupervagge? Fjällvandring 12
vuogga Inte tälta i Abisko?! Fjällvandring 23
MimmiD Tälta på Lofoten? Fjällvandring 3
Vålnaden Tälta & vandra i jotunheim? Fjällvandring 4
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
walkerboh Tälta i Norge Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.