Tips för felköpt gasflaska?

Jag har av misstag köpt en (typ 450 g) flaska med Campingaz "easy-click" (tror jag anslutningen heter), troligen på Jula. Upptäckte inte detta förrän jag satt i mörkret i skogen för några helger sen och skulle skruva fast en brännare på flaskan. "Varför tar inte gängan?" undrade jag en lång stund.

Köpet gjordes troligen i fjol så att byta den är bara att glömma (jag har inget kvitto kvar, är inte helt hundra på att den är köpt på Jula och dessutom har jag ju dragit bort skyddslocket så det räknas väl som bruten förpackning).

Köpa adapter vet jag inte om det är så meningsfullt, jag kommer väl bara använda den till denna enda flaska...

Köpa nån brännare som funkar med flaskan (och sen köpa nya flaskor när den tar slut) skulle kanske vara en variant, men då ska det ju vara en billig brännare (nån som har tips?).

Sälja den begagnat gissar jag blir för mycket krångel i relation till vad den är värd.
 
Tack för erbjudandet, men nu är ju situationen sån att jag inte lär göra av med den där gasen i första taget, så jag vet inte om lån av en adapter är rätt väg att gå. Anledningen till att jag inte upptäckte det hela förrän nu är ju alltså att jag knappt använt nån gas sen i fjol.
 
Primus har en toppmonterad brännare som passar båda sorterna. Ganska billig har jag för mig. Typiskt bra resebrännare.
 
Jag gjorde samma sak en gång med en flaska från Jula. Det gick bra att byta fast då var det bar några veckor efter att jag köpt den. Om jag hade kvittot kvar kommer jag inte ihåg. Du kan ju alltid prova att byta så får du se om de accepterar. Min erfarenhet av Jula är att de är väldigt bra att ha att göra med när man köpt fel eller något har gått sönder.
 
Primus har en toppmonterad brännare som passar båda sorterna. Ganska billig har jag för mig. Typiskt bra resebrännare.

Är det den som heter Duo du syftar på? Verkar kosta en femhundring i alla fall, känns lite i dyraste laget när jag redan har en toppmonterad Biltema-brännare och gastillsats till Trangia.

Nu visade det sig att Odd inte har nån direkt användning för sin adapter så jag kunde få låna den "så länge jag behöver", så då kommer jag kunna göra slut på flaskan med Trangiat (som är det jag använder stor flaska till oftast).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
ljaw Värmare till gasflaska Kök och brännare 9
grodanbolle Vad väger en tom gasflaska? Kök och brännare 5
fuchs Gasflaska i utland Kök och brännare 1
Henke Gasflaska sökes Kök och brännare 3
scew Kan en gasflaska ligga ner?? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.