Skagmadalen

Efter en fin Sarek-tur i strålande sol i augusti har jag börjat tänka över nästa års tur. Jag vet, att det är tidigt, men det är ju roligt att planera. Jag har plockat fram en gammal dröm och överväger gå i Skagmadalen.

Jag har tidigare gått från Sorjushyttan enligt den svarta markeringen på kartan, men återvände vid ”C”, eftersom jag tyckte det var svårt att gå där. Jag tog dock bilderna 2 och 3 härunder. Nu när jag sitter hemma vid skrivbordet tycker jag dock, att det borde gå att kliva förbi, även med full ryggsäck. Bild 4 visar punkt ”B” och bild 5 sjön 1005 med Blåmannsisvatnet i bakgrunden.

Grundsten skriver, att man måste kliva över fjället med en höjdskillnad på 300 m. Jag misstänker, att det måste vara enligt röda markeringen på kartan? Jag har varit vid ”D” och det så ok ut, men jag vet inte om så är fallet, när man kommer upp i höjden med moln etc. Det är ganska kargt i de trakterna.

Har någon erfarenheter med dessa vägval?

Sen har jag en annan fråga beträffande ett vad, när man kommer nära Virihaure. Grundsten skriver, att jokken måste vadas vid röda pilen på kartan, men han skriver inte om det är svårt eller lätt. Jag misstänker, att han bara har varit där en gång. Har någon erfarenheter med detta vad eller andra vad på ruten?

Hälsningar från Danmark!
 

Bilagor

  • kort.jpg
    kort.jpg
    104 KB · Visningar: 453
  • skagma-1.jpg
    skagma-1.jpg
    99.9 KB · Visningar: 446
  • skagma-3.jpg
    skagma-3.jpg
    74.8 KB · Visningar: 421
  • skagma-2.jpg
    skagma-2.jpg
    89.8 KB · Visningar: 446
  • skagma-4.jpg
    skagma-4.jpg
    49.8 KB · Visningar: 437
  • vad.jpg
    vad.jpg
    268.7 KB · Visningar: 466
Hej,
Så här gick jag från Sorjosjávri till Skagmadalen. Har även gjort en dagstur förbi sjön 1005, visserligen utan packning, men visst går det. Kräver naturligtvis stor försiktighet.
Att vada Duvggejåkken är mycket svårt, kan nog bara göras vid extremt lågt vattenstånd. Om man inte har en lätt gummiflotte som Jörgen Fjäderlätt förståss!

/Hans
 

Bilagor

  • Skagmadalen.jpg
    Skagmadalen.jpg
    92 KB · Visningar: 421
  • sul20070073.jpg
    sul20070073.jpg
    48.4 KB · Visningar: 404
Tack för det mycket fina svaret! Jag tänkte nu inte vada Duvggejåkken, men jag mente jåkken från Gasakjavrre i deltat, som Grundsten skriver om. Några problem där eller med andra vad?
 
Hej
Den jokken passerade vi utan problem (augusti 2007). Minns inga detaljer just där, så det var nog lätt.

/Hans
 
Gick samma väg

Hejsan,

Gick exakt samma väg som Hans för 5 år sedan. Var en ganska enkel väg in i Skagmadalen som precis som förväntat är mycket karg

En liten sak som kan vara bra att veta dock är att man gör klokt i att räkna med att man "måste" ta sig tillbaka till Bajit Sorjosjavri för att ta sig tillbaka till civilisationen. Duvggejåhkå är som sagt var näst intill ovadbar. Stalojåhkå som rinner ut vid Staloluokta är även den mycket svår att ta sig över, även om man med lite tur kan få tjuts över. Och tyvärr är det ungefär samma sak med Sårjåsjåhkå. Försökte vada den nära utloppet till Gahpesluoppal på vår Skagmadalstur, förvisso dagen efter ett rejält regnande, och tvingades vända då vattnet gick långt upp på låren.

/ Stefan
 
Hejsan,

Gick exakt samma väg som Hans för 5 år sedan. Var en ganska enkel väg in i Skagmadalen som precis som förväntat är mycket karg

En liten sak som kan vara bra att veta dock är att man gör klokt i att räkna med att man "måste" ta sig tillbaka till Bajit Sorjosjavri för att ta sig tillbaka till civilisationen. Duvggejåhkå är som sagt var näst intill ovadbar. Stalojåhkå som rinner ut vid Staloluokta är även den mycket svår att ta sig över, även om man med lite tur kan få tjuts över. Och tyvärr är det ungefär samma sak med Sårjåsjåhkå. Försökte vada den nära utloppet till Gahpesluoppal på vår Skagmadalstur, förvisso dagen efter ett rejält regnande, och tvingades vända då vattnet gick långt upp på låren.

/ Stefan

Tackar, kan vara bra att komma ihåg. Jag tänker, att man kanske kan få skjuts från Staloluokta med båt, eller kanske betala helikopteren från Kvikkjokk för att slå ett sväng över Virihaure på vägen från Kvikkjokk. Sen kunde man gå Skagmadalen på långs och fortsätta till Sorjushytta och Sulitelma. Låter som en spännande och överkomlig tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t_andersen Skagmadalen? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.