Vilken lättpackningssovsäck?

Jag vill bit för bit byta ut min utrustning till lättpackning. Jag vill nu köp en lättpackningssovsäck men är osäker på vilken modell jag ska välja.

Jag hade tänkt mig en vår, sommar, höstsovsäck för svensk fjällvandring med tältning i ungefär 6-10 dagar. Realistiskt är nog att tänka sig en tvåsäsongsäck, dvs. sen vår till tidig höst, men ändå tilltagetför några eventuella köldknäppsnätter.

Jag är en normalbyggd man, 178 cm lång. Jag har lättare att frysa än att överhettas, men är nog rätt normal vad gäller köldtålighet.

Om det blir mycket kallt kommer jag att förstärka med mina medhavda kläder, då speciellt den tunna dunjacka jag har med som förstärkningsplagg.

Jag är nog främst tänkt mig en traditionell sovsäck med dragkedja och huva. Jag ser det som en investering på lång sikt och jag betalar hellre lite mer än att jag köpa något som ändå byts ut efter ett par säsongers svärande på fjället…

Kompromisser mellan vikt/vattenavvisande dun/slitstark ytterväv/membran osv.

Hur ska man tänka? Några förslag på modeller?
 
Talar vi lättpackning så fundera två eller tre gånger hur du vill ha dragkedjan. Själv valde jag helt bort dragkedjan, en kompromiss som jag inte ångrat, och beställde två säckar dimensionerade så att de kan kombineras eller användas separat. Två säckar är inte längre det lättaste pga två extra tyglager men ger mångsidighet till rimligt pris samt att två tunnare sovsäckar torkar snabbare än en tjock, dimensioneringen måste dock vara rätt för att ge rätt loft till innersäcken. Min sommarsäck väger bara 270g som också räcker ganska långt in på hösten om jag kompletterar med mina dunkläder (140g+135g) som följer med i packningen oavsett val av sovsäck.

Hur olika alternativ påverkar vikten syns bra på http://www.design-your-own-sleeping-bag.com/

PHD är inte de billigaste men jag rekommenderar dem varmt om kvaliteten, vikten och värmen har större betydelse än prislappen. Visst gör t.ex. Cumulus väldigt prisvärda och andvändbara sovsäckar (köpte ett par olika till barnen) men kvaliteten är inte jämförbar med PHD. Prislappen tenderar också påverka hur varsam man är med utrustningen.
 
Till det bruk du beskriver skulle jag välja en sovsäck med TLimit mellan -5C till -10C. Välja hög dunkvalitet (850 CUIN +) och Pertex Microlite (eller motsvarande som yttertyg). Pertex Quantum blir för tunt för mig.

Fundera över hur du sover, dvs ivändare eller medvändare? Själv sover jag oftast på sidan med lätt uppdragna knän, dvs jag vill ha plats att kunna vända mig och röra mig i säcken, varför jag väljer bort de säckar som är mest klaustrofobiskt skurna.

Personligen skulle jag aldrig i livet välja bort dragkedja, och kräver dessutom hellång dragkedja då det ger betydliga fördelar att reglera värmen i säcken efter yttertemperaturen (dessutom effektivare att vädra säcken genom att du kan helt fläka upp den på ex tältet en vacker morgon).

Själv är jag som du mer frusen än övervarm när jag sover, så jag vet av egen erfarenhet att min egen undre komforttemp ligger mellan TLimit och TComfort. Dessutom avtar metabolismen med åldern, och då en bra sovsäck är en investering för 20+ år kan detta vara bra att ta med i beaktande.

Själv har jag idag två säckar för att täcka det användningsområde du beskriver, Marmot Pinnacle (TLimit -12,2C) och Marmot Hydrogen (TLimit -1,2C). Skulle jag göra om valet idag och satsa på en säck för hela användningsområdet hade jag nog valt en Marmot Helium eller WM UltraLite. Marmot säcken har lite mer rymlig skärning från höften och neråt så den hade nog varit mitt förstahandsval, dessutom har jag mycket bra erfarenheter av de Marmot säckar jag redan äger.
 
Utan dragkedja då

Ok, om man för lättviktstänkets skull även inkluderar sovsäckar utan dragkedja och huva, till det jag sa ovan… Vad föreslår ni?
 
Att du specialbeställer från antingen Roberts, Cumulus eller PHD. Så kan du få exakt de mått, den design, de tyger, dunkvalitet och fyllnadsvikt du vill ha.

PHD har ett kul litet designprogram där man kan knåpa ihop sin egen sovsäck och se pris och teoretisk komforttemperatur direkt.
 
Rekommenderar Cumulus payam 450....funkar bra på vår/höst och är vidare/bredare än vanligt...allafall om jag jämför med min Marmot Hydrogen.

Dock tycker jag PHD innerbag är en bra koncept där du kan ta en tunnare säck och smälla in en tunn innerbag i dun som höjer 10 grader. kommer själv köpa detta i höst.
 
Ang. vattenavvisande och slitstarka tyger så påverkas valet av ditt övriga sovsystem; tarp eller tält (enkelväv / dubbelväv). Den vikt du sparar på regn/vindskyddet går lätt till sovsäcken så det handlar långt om tycke och smak.
 
Quilt?

...om du vill lätta packningen. En quilt tillsammans med ett varmt liggunderlag och vid behov en separat huva, tex din dunjackas huva (eller hela jackan svept runt nacke/huvud). Numera finns quiltar som går lite omlott under liggunderlaget och eliminerar kallras, så skillnaden mellan sovsäck och quilt har minskat.

...argumentet för quilt är att inte bära på isolering och tyg som du ligger på eftersom den ändå inte värmer nämnvärt i hoppressat tillstånd...

Finns många tillverkare, bl a Cumulus gör en modell som ser intressant ut.

...själv använder jag en sovsäck med integrerad dunmadrass (lite samma princip) från Warmlite.com
På sommaren är den normalvikt, under den kallare delen av året är den lättvikt...oavsett årstid är den bekväm, som en bärbar säng :)...

//J
 
Tarp

Kommer ganska säkert att satsa på ett lättviktstält/tarptält typ MLD Trailstar, med innertält av myggnät. Osäker på hur skyddad man är i något liknande och om man därför ska satsa på kraftigare och mer vattenavvisande yttertyg (som därmed blir tyngre) eller om tunnare och lättaste yttertyget är det som gäller.
 
Quilt

Tack för tipset, men Quilt är inte aktuellt för tillfället.

Jag hoppas på en renodlad tråd som hjälper mig att tänka till innan jag bestämmer mig för vilken sovsäck jag ska köpa. En sovsäck blir ju snabbt den dyraste utrustningsinvesteringen som ska hålla många år. Kul om det blir rätt på en gång då. Så ös på med flera idéer.
 
Senast ändrad:
Kommer ganska säkert att satsa på ett lättviktstält/tarptält typ MLD Trailstar, med innertält av myggnät. Osäker på hur skyddad man är i något liknande och om man därför ska satsa på kraftigare och mer vattenavvisande yttertyg (som därmed blir tyngre) eller om tunnare och lättaste yttertyget är det som gäller.

Ett tält med innertält i bara myggnät kan bli ganska dragigt när det blåser, inte minst i fjällen. Ett innertält tyg stoppar vinden betydligt bättre, även om tyget är mycket tunnt jmfrt med bara myggnät.
 
Pertex

Tack för tipset att välja ett innertält gjort huvudsakligen av tunt tyg istället för myggnät för att minska exponering av vind och horisontellt regn.

I sådana behovs ju inte de kraftigare och mest vattentåliga materialen för yttertyget på sovsäcken.

Vad ska man välja? Cumulus.pl ger alternativen: Pertex Quantum GL (23g/m2), Pertex Quantum (27g/m2 eller 35g/m2), Pertex Endurance (36g/m2 eller 44g/ m2) eller Pertex Microlight (55 g/m2)?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.