Hjälp mig planera min norrskensvinterresa!

Hej!

Nu är det såhär va, att jag i vinter vill åka norrut för att först och främst kolla in norrskenet. Och vem skulle kunna hjälpa mig bättre än ni naturnördar här på Utsidan? :)

Viktigaste med min resa är alltså att ha mer eller mindre norrskensgaranti. Enda saken som jag planerat att göra förutom att beundra detta vackra himlafenomen är att bada isvak.

Prio ett är som sagt norrskenet men när man ändå åker iväg så skadar det ju inte att göra något annat kul, till exempel åka skidor men det är absolut inget krav. Jag älskar vacker natur och vackra utsikter men attraktioner såsom ishotellet, museum och liknande intresserar mig inte det minsta…

Är öppen för det mesta när det kommer till boende, en stuga mitt ute i ingenstans till något mer turistigt men vill inte att det ska vara väldigt dyrt och vill inte att det ska vara frukansvärt omständigt att ta sig dit. Jag åker från Stockholm.

Har ni varit och turistat vintertid i norra Sverige? Vart/hur har ni bott? Vad har ni gjort? Hur har det varit? Skulle vara kul om någon ville berätta.
 
Senast ändrad:
Största (?) chansen till norrsken har du i Abisko. Tack vare regnskuggan är risken för mulet relativt låg. Men inte ens där kan såklart garanti lämnas.
 
Men blir det verkligen så mycket mera klart väder i Abisko bara för att det ligger i regnskugga? Blir det inte bara lika mycket mulet väder som kringliggande områden, men mindre regn?
 
Men blir det verkligen så mycket mera klart väder i Abisko bara för att det ligger i regnskugga? Blir det inte bara lika mycket mulet väder som kringliggande områden, men mindre regn?

Utan att ha några vetenskaplig data att styrka mitt påstående med så är min känsla att Abisko ofta har klart väder när Björkliden och Riksgränsen har mulet. Framförallt under vintern.

/M
 
Regnskugga bakom berg innebär oftast att det mesta av regnet fällts innan , så mulet kan det fortfarande vara.
Saken blir ju iaf bättre - speciellt över större distanser så kan det bli helt molnfritt plötsligt
 
Så här såg det ut hos mig ikväll strax utanför Östersund
 

Bilagor

  • IMG_5410norrsken.jpg
    IMG_5410norrsken.jpg
    213.7 KB · Visningar: 516
Syntes långt ner i ett halvmolnigt södra Småland. Här över Bolmen vid Piksborg i Ljungby kommun.
 

Bilagor

  • DSC00749.jpg
    DSC00749.jpg
    12.6 KB · Visningar: 464
Senast ändrad:
Såklart du ska åka till Abisko.
Var där under under januari. Jag sov i tält samt avslutade hos stf. Gick med turskidor.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1444323130015.jpg
    FB_IMG_1444323130015.jpg
    54 KB · Visningar: 419
  • FB_IMG_1444323137109.jpg
    FB_IMG_1444323137109.jpg
    18.1 KB · Visningar: 415
Ja..Abisko är lite känt för sina norrsken...där ligger väl även Aurora Sky Station ( om jag inte minns fel ) som kanske kan vara värt ett besök...Gårnattens norrsken sträckte sig ända ner till norra Tyskland..t o m Nederländerna och är en sällsynt företeelse. Själv hade jag turen för andra gången iår att få uppleva det i närheten av den östgöta skärgården och hoppas på fler tillfällen. Men stor/största chans finns nog runt Abisko som tidigare har nämnts. Åk dit :)

// Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
AmaerildeRimfrost Hjälp! Min första vandring! Allmänt om friluftsliv 332
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
yps Planera rutt med Milestepper ? Allmänt om friluftsliv 2
lleberg Vissa sommartåg ställs in, dags att planera. Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.